Monday 18 April 2016

7 Tips Memilih Set Berpantang Yang Berbaloi Untuk Kesan Terbaik


Assalamualaikum wbt..

Set Berpantang adalah keperluan wajib buat ibu yang baru lepas bersalin. So, ibu-ibu yang tengah prepare checklist barang untuk berpantang nanti, selain barang-barang keperluan baby, jangan lupa include ni sekali k.

Kalau kita tengok kat pasaran sekarang bermacam-macam jenama yang available, tapi yang mana satu paling sesuai? Apakah ciri-ciri Set Berpantang terbaik sebenarnya? Pening juga kan nak pilih, especially ibu-ibu yang yang belum pernah ada pengalaman sebelum ni, yang tengah mengandung anak sulung.

Tahukah anda pemilihan Set Berpantang yang salah atau tidak betul boleh mempengaruhi proses berpantang anda?

Terdapat beberapa faktor yang perlu ibu-ibu consider sebelum membeli Set Berpantang ni. Especially bab ‘keserasian’ Set Berpantang tersebut dengan anak yang bakal lahir nanti. Juga kena consider adakah Set Berpantang tu betul-betul boleh membantu ibu kembali pulih luar dalam, kekal cantik dan bertenaga dengan cepat?  Tak naklah dah beli mahal-mahal end up tak guna or tak beri kesan seperti diimpikan. Kan dah membazir namanya tu.

7 Tips Memilih Set Berpantang Yang Berbaloi Untuk Kesan Terbaik

Jom kita tengok tips serta panduan membeli Set Berpantang terbaik!



1. Dapatkan Info Produk

Maksudnya cuba cari atau dapatkan info produk (kalau boleh dapatkan info dari pelbagai jenama). Info ini boleh didapati dalam internet (web ataupun blog). Cuba kumpul info sebanyak mungkin.

2. Bajet

Nak murah boleh nak mahalpun boleh. Kalau set yang murah selalunya barang di dalamnya tidak banyak tetapi masih menepati rawatan selepas bersalin. Kalau yang mahal,semuanya lengkap. Contohnya ada bengkung, tungku, gel peramping badan dan macam-macam lagi.
Kalau anda sudah set bajet anda berapa, jadi senanglah nak dijadikan panduan. Sebab dengan bajet yang anda sudah peruntukan serta info yang telah anda perolehi, ini dapat membantu dalam menentukan jenama mana yang hendak dibeli nanti.

3. Jenama Produk

Adakah anda membeli sesuatu produk berdasarkan nama produk tersebut ataupun setelah meneliti info produk tersebut? Setiap produk mempunyai keistimewaan tersendiri jadi sebagai pengguna anda dinasihatkan meneliti isi kandungan produk, cara penggunaan dan lain-lain agar produk yang dibeli dapat digunakan sebaiknya.

4. Sesuai Atau Serasi Ke Dengan Diri Sendiri?

Dengan info produk yang telah anda perolehi, perbandingan produk dapat dibuat, dengan ini anda dapat buat rumusan produk mana yang agak bersesuaian dengan diri sendiri. Ramai yang membeli sesuatu produk tanpa mendapatkan maklumat yang mencukupi dan akhirnya produk yang dibeli tidak menepati citarasa diri si pemakai.

5. Beli Secara Berasingan Ataupun Set Bersalin Berpakej

Sesetengah Set Bersalin boleh dibeli secara berasingan. Walaupun secara berasingan tetapi seloknya beli satu set juga, barulah lengkap untuk rawatan.

6. Tanya Pendapat

Cuba tanya pendapat sesiapa yang anda kenal, tanya pendapat mereka, produk apa yang dipakai, sesuai tak dengan diri si pemakai, apa kebaikan dan keburukan produk tersebut. Melalui cara ini juga dapatlah anda jadikan panduan.
Kalau boleh sebelum bertanya pendapat, cuba kumpulkan info produk dahulu, agar boleh anda bertanya lebih lanjut dengan sesiapa yang anda nak tanya itu. Kalau anda tiada info produk, nanti anda hanya menjadi pendengar sahaja.

7. Beli Di Mana?

Set Bersalin mudah didapati, boleh dibeli di kedai ubat, pasaraya, beli secara Online (laman web,FaceBook atau Blog) dan lain-lain. Kalau beli secara online pastikan anda membeli di web atau blog yang anda betul-betul yakin. Ini bagi mengelakkan anda tertipu dan mengalami kerugian.

Set Berpantang Popular Pilihan Ibu-Ibu 

Saya dulu, selepas bersalinkan kakak Aina 8 tahun yang lepas dan Irfan 7 tahun lepas, saya ambil set berpantang yang berasaskan jamu yang agak popular, tak perlu la kut ye saya mention jenama tu kat sini. Waktu tu, tak banyak sangat pilihan macam sekarang, info pun kurang, tanya kawan terdekat jer. Honestly, set yang saya beli tu, saya tak habis pun makan atas sebab-sebab tertentu. Membazir pulak rasa. Waktu tu tak kenal Shaklee lagi.

Sekarang ni memandangkan saya dah kenal Shaklee dan dah bertahun-tahun ambik Shaklee, dah rasa pun kesan best Shaklee, if Allah bagi rezeki dapat baby lagi, memang tak pandang lain dah la. Confirm la berpantang dengan Set Berpantang Shaklee jer.

Seronok bila baca pengalaman ibu-ibu yang ambil Set Berpantang Shaklee ni. Customer saya pun Alhamdulillah semua berpuas hati. Baru-baru ni ada customer saya yang orderkan Set Berpantang untuk kawannya pula, yang akan bersalin. My customer ni sebelum ni pun memang ambil Set Berpantang Shaklee selepas bersalin anak kembar beliau, sampai sekarang pun still ambil supplements Shaklee untuk menyusu. Memang macam tak dalam pantang katanya, badan bertenaga dan cepat pulih, susu pun meriah. Maklumlah, nak jaga anak kembar ni bukan calang-calang tau.

Ada lagi seorang my customer ni pula tengah menunggu hari untuk bersalin anak ke-4. Sebelum ni, beliau ambil Set Berpantang Shaklee selepas bersalinkan anak ke-3 beliau. Memang dah jatuh cinta katanya, so baby yang ke-4 ni pun beliau dah order Set Berpantang Shaklee untuk ambil waktu berpantang nanti.

Kenapa la agaknya kan Set Berpantang Shaklee ni semakin menjadi pilihan ibu-ibu...

Jom saya kongsikan pula pengalaman seorang ibu yang juga mengamalkan Set Berpantang Shaklee, dan apa yang membuatkan beliau dah jatuh cinta dengan Shaklee...


SET BERPANTANG APA YANG PALING BEST? SEMESTINYA SET BERPANTANG SHAKLEE :)

Dari awal mengandung lagi memang dah set dah, nak guna set pantang Shaklee kali ni... Masa lahirkan Dani dan Zara dulu, saya guna set pantang Cap Menara je.. Beli kat bidan urut.. Hasilnya, seminggu je saya berupaya menelannya.. sebab risau baby cirit birit n baby tak baik kuning lagi sepenuhnya.. so jamu-jamu letak tepi dulu lah...

Sebenarnya, masa saya habis berurut ari tu, Bidan Opah Leha ade gak promot beli set pantang Cap Menara tu, tapi saya bagitau la, dah beli dah.. hihi...

Saya memang ikut time nak makan set pantang Shaklee ni...Sebab nak rasa dia punya effect betul2... Wow sangat ke kan? Dah beli mahal2 tu, kenalah habiskan. Eh, mahal ke? Apelah sangat nilai harga vitamin tu kan, dengan harga diri sendiri ni... Kalau rasa tak mampu nak beli sekali segedebuk, beli la sikit2, dari awal pregnant lagi saya dah kumpul, sebulan beli satu2...

Bangun pagi2 telan Zinc Complex dulu masa perut tengah kosong lagi. Sejam atau setengah jam kemudian baru saya breakfast. Lepas breakfast, makan Vitalea, B complex ngan Vitamin C sebiji- sebiji... setle. Pukul 12 tengahari lunch pulak, lepas lunch amik lecithin ngan alfafa. Alfafa masa tu tak berani lagi saya nak makan 2-3 bijik. Sebabnya, Si Baby Iman ni tak kuat menyusu sangat, everytime dia menyusu mesti tersedak2.

Pastu susu badan banyak, dia plak asyikla tido je. Sudahnya breast saya membengkak. Alamat kalau breast bengkak, seram sejuk satu badan nak demam. Hampir2 nak demam dah hari tu. Cepat2 telan panadol. Nutriferon plak belum sampai masa tu. T_T .

Cenggitu haaa kesan makan Alfafa... so, saya makan sebijik jelah cukup untuk buang toksin2 dalam badan ni, di samping nak ngangkut lemak2 yang dah dilupuskan oleh Cik Lecithin itu tadi. Hehe...

Dinner plak, tak makan nasi pun, cukupla kopi secawan atau bercawan2 cicah ngan biskut. Sebab kenyang lagi dengan makan siang tu dan makan vitamin2 tu. Serius la, makan vitamin2 tu perut jadik kenyang. Tak caya? cuba try. :) Kul 7 malam cam tu la. Selang 2 jam baru saya makan Ostematrix 4 biji sebelum tido.

Dah habis berpantang pun. 
Hasilnyaaaaa.. Memang wow lah! Terlalu banyak effectnya kat badan sendiri ni.

1. Luka cepat baik. 10 hari luka dah bercantum. Tq Zinc Complex.

2. Badan tak penat. Seriously, saya tak stress langsung berpantang kali ni. Stress sebab anak2 bergaduh ada. Hahahaha.. tp bukan sebab badan penat. Fungsinya Vitalea n B Complex :)

3. Baby alhamdulillah, malam2 tak meragam. Lena betul dia tido. Malam-malam sekali dua je bangun untuk menyusu dan baby poopoo. Ibu saya pun cakap, xdengar langsung dia menangis malam2. Compare ngan sebelum2 ni.. mak aihhh.. letih bdn asyik bangun tgh malam. Bila badan penat, mula la rasa nak emo satu badan kan. Means, baby kenyang menyusu... saya makan vitamin dan khasiat dia dapat kat baby jugak melalui susu ibu yang baby minum.

4. Tiada langsung sembelit... fuhhhh.. tu adalah salah satu perkara yg agak ngeri jugak tu masa dulu-dulu pantang Dani dan Zara, Pantang Iman hari-hari saya membuang dgn senang hati. Tq Ostematrix!

5. Tiada bengkak susu. Susu badan Alhamdulillah... agak meriah juga. Sampai baby Iman tersedak2 la. Flow susu tu laju. TQ Lecithin n Alfafa ♡♡

6. 3,4 orang yang datang visit baby dok tanya, ni orang pantang ke tak pantang ni...hahaha... pantang laa... takkan tak pantang, badan nak pakai lama kot.. :) Badan rasa sihat kuat dan cergas dan kulit muka tak kusam. Vit C punya penangan...

7. Perut tak rasa nak makan sangat. Kawan2 pun tak percaya yg saya makan nasi sekali je sehari.. hehehe... Betul la.. so ini akan jadikkan asbab berat badan saya menurun..

8. Tiada keguguran rambut. En.suami pelik, hairan dia dah lama tak nampak rambut bertaburan kat dalam bilik. Hahaha… Ni Zinc complex punya kerja.
.
9. Kesan ni yang saya dapat bila saya amalkan makan Set Berpantang Shaklee tanpa prejudis. Konsisten hari-hari... best betul.. 

Best pulak rasa baca kisah ibu-ibu yang berpantang. Ni yang rasa nak ada baby ni. Rindunya bau baby :)

Semoga tips dan kisah yang saya kongsikan ni memberi manfaat untuk ibu-ibu yang tengah mencari info tentang berpantang ni.

Thanks for reading. If berminat nak tau lebih lanjut tentang Set Berpantang Shaklee ni, jangan segan-segan hubungi saya ya.

 
***********************************************************

Sekiranya anda berminat untuk mendapatkan vitamin semulajadi Shaklee yang berkualiti tinggi ini, anda boleh hubungi saya untuk sebarang pertanyaan atau tempahan.

Konsultasi secara EKSKLUSIF khas untuk anda yang memilih Sweet Moms Vitamin Shop. :)

I'm Your SHAKLEE Independant Distributor
Siti Hajar Khalid (Cik Jatt)
ID No. 907609
♥ SMS/WhatsApp : 013-4894037
♥ Follow us on Instagram : @cikjatt

* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit

Wednesday 13 April 2016

Jerawat Yang Teruk Akhirnya Hilang, Wajah Makin Cerah Berseri


Assalamualaikum wbt

Last month promo ESP kan. So minggu ni banyak betul feedback yang saya terima dari customer saya yang baru mencuba ESP.

Masing-masing teruja... sebab
  • kulit makin licin
  • jerawat dan parut makin hilang
  • berat badan makin kurang
  • perut kurang buncit
  • susu ibu makin pekat
  • badan makin bertenaga
Syukur Alhamdulillah. Semoga makin ramai dapat manfaat dari ESP Shaklee, best seller Shaklee ni :)

 Saja nak tunjuk, ni la ESP yang sentiasa menjadi pujaan ramai tu

Ok. Entry kali ni saya bukan nak berkongsi tentang ESP.

Kali ni saya nak berkongsi tentang produk yang semakin mendapat perhatian ramai, produk Shaklee yang paling power, iaitu Vivix.

Vivix Untuk Hilangkan Jerawat Dan Cantikkan Kulit

Kalau dulu, ramai yang ingat Vivix ni hanya untuk mereka yang menghidapi penyakit kronik antaranya seperti kanser, kencing manis, darah tinggi, jantung, stroke, gout, sakit saraf dan sendi. Tetapi kini ramai yang dah mula sedar, banyak sebenarnya manfaat Vivix ni.

Selain membantu sebagai alternatif untuk merawat dan juga mencegah penyakit-penyakit kronik seperti yang saya sebut kat atas, untuk menjaga kesihatan, Vivix ni juga amat bagus untuk kecantikan kulit. Best kan, all in one, kulit cantik, badan pun sihat, insyaAllah.


Baru je tadi saya dapat feedback dari salah seorang customer saya yang belikan Vivix untuk ibu beliau yang menghidapi kencing manis. Alhamdulillah, bacaan kencing manis ibu beliau dah turun, dan ramai yang puji ibunya nampak makin muda :)

Saya sendiri pun dah mula ambil Vivix ni. Sekarang dah botol yang ketiga. Serius, jatuh cinta yang amat. Nanti next entry saya kongsi pengalaman saya ambil Vivix k.

Testimoni Jerawat Yang Teruk Akhirnya Hilang, Wajah Makin Cerah Berseri

Seperti yang saya selalu kongsikan sebelum ni, masalah jerawat ni, kalau anda dah stress tahap gaban dan betul-betul serius nak hilangkan, selain menggunakan produk penjagaan luaran yang sesuai, anda wajib rawat dari dalam juga. Sebab, punca masalah jerawat ni, mostly adalah dari faktor dalaman, seperti masalah toksin berlebihan, penghadaman, hormon, stress, pemakanan dan sebagainya.

Nak rawat masalah-masalah ni, haruslah dengan pengambilan supplements kan. Selagi tak rawat, percayalah, masalah jerawat anda memang akan degil susah nak hilang dan mungkin akan jadi bertambah teruk.

Seperti perkongsian dari Puan Asmida ni, setelah mengambil supplements untuk rawat dari dalam, barulah masalah jerawat beliau yang dulunya agak serius, kini dah hilang. Dah licin berseri wajah beliau sekarang :)

Jom baca rahsia Puan Asmida bagaimana beliau boleh transform sampai macam dalam gambar ni.


Assalammualaikum...

Hai nama saya Asmida, saya berumur 30 tahun, anak pertama dari lima orang adik beradik. Saya sudah berkahwin dan kini menetap di Alor Setar Kedah.

OK dipendekkan citer, pada umur 30 tahun ini saya enjoy dengan
kesihatan optima hasil istiqamah dengan suplement semulajadi
Shaklee. Pejam celik, pejam celik dah 3 tahun saya mengamalkan vitamin Shaklee. Alhamdullilah memang tak pernah ke klinik atau hospital, farmasi jauh sekali.

Alhamdullilah dengan kesihatan yang Allah berikan, setakat hari ini
saya tiada masaalah kesihatan dalaman yang terok, selain masalah luaran iaitu masalah JERAWAT yang banyak di muka.

Saya memang bukan jenis suka mengunakan produk kecantikan atau krim-krim yang banyak dijual dipasaran sebab saya takot kulit muka semakin teruk. Saya cuma menggunakan pencuci sabun susu kambing untuk membersihkan muka dan compact powder jer bila kuar rumah.

Saya terjebak dengan vitamin Shaklee nie kerana saya selalu google tentang jerawat, banyak mengatakan sekiranya jerawat banyak ni badan kita banyak toksin dan perlu detoks. Detoks ada banyak jenis jadi saya memilih untuk detoks dengan vitamin sebab berbentuk tablets dan mudah untuk ditelan, jadi saya memilih vitamin shaklee untuk buang toksin dalam badan.

Sejak dari itu saya mengambil vitamin ALFALFA, VIVIX, VITAMIN C, GLA COMPLEX, GARLIC COMPLEX secara konsistent, bersama 3 liter air putih. Saya mengambil 10 biji Alfalfa, 6 biji Vitamin C, 2 biji GLA Complex dan 1 sudu tea Vivix dalam sehari.

Selepas 2 minggu pengambilan ia memang memberi kesan yang menakjubkan, jerawat berkurangan dan paling best dapat bonus lain iaitu badan semakin bertenaga, ringan tidak merasa letih dan paling best period teratur serta keputihan tiada.

Saya amat berpuas hati dengan kesan pengambilan vitamin dari Shaklee. Sehingga sekarang saya masih mengamalkan vitamin Shaklee untuk kesihatan yang berpanjangan. Vitamin ni bila sakit pun boleh diambil. Vitamin ni bukan ubat, ubat kita makan apabila sudah atau semasa sakit, tetapi vitamin perlu dan lebih baik diambil sebelum jatuh sakit.

Walaupun saya tiada sakit yang terok tapi saya perlu pelihara
kesihatan sebagai pencegahan supaya tidak sakit, Sebab bila dah sakit kita terpaksa bergantung dengan ubat. Bagi saya melabur untuk vitamin adalah lebih baik dari terpaksa melabur untuk menanggung kos hospital dan ubatan.

Alhamdulillah.. Yeahhhhhhhh sekarang saya bebas dari semua masalah kesihatan.

Untuk anda yang mengalami masalah jerawat yang degil, seriously, saya memang strongly recommend Vivix ni. Sangat berbaloi.

Daripada laburkan duit cuba itu ini yang tak nampak-nampak hasilnya, apa kata cuba Vivix pula. Lagipun, yang penting, memang dijamin selamat untuk badan, malah bagus untuk kesihatan kita juga. Sambil-sambil kita cantikkan kulit which is luaran, kita cantikkan sekali dalaman kita. Badan kita ni nak pakai lama ni.


By the way, bulan ni ada promosi Vivix Twin Pack. Actually dah beberapa bulan Shaklee buat promosi ni, tapi disebabkan sambutan yang luar biasa hebat dan atas permintaan ramai, Shaklee pun dengan berbesar hatinya lanjutkan lagi promosi ni bulan ni. 

Dengar-dengar, bulan ni last promo Vivix Twin Pack ni.

Untung sangat promo Vivix Twin Pack ni sebab dapat harga less yang JIMAT, and dapat extra bonus dalam bentuk tunai lagi. Hah, dah la beli harga MURAH, Shaklee bagi duit lagi pulak tu.
Lepas tu, yang belum jadi ahli Shaklee, terus akan dapat FREE MEMBERSHIP untuk seumur hidup.

Jangan lepaskan peluang ni k.

If berminat, jangan segan-segan hubungi saya.

 
***********************************************************

Sekiranya anda berminat untuk mendapatkan vitamin semulajadi Shaklee yang berkualiti tinggi ini, anda boleh hubungi saya untuk sebarang pertanyaan atau tempahan.

Konsultasi secara EKSKLUSIF khas untuk anda yang memilih Sweet Moms Vitamin Shop. :)

I'm Your SHAKLEE Independant Distributor
Siti Hajar Khalid (Cik Jatt)
ID No. 907609
♥ SMS/WhatsApp : 013-4894037
♥ Follow us on Instagram : @cikjatt

* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit

Wordless Wednesday : Photoshoot Dengan Amatur




Model : Me and cik abang
Photographer : Kakak Aina and Irfan

Gambar pertama, antara cubaan irfan jadi photographer.
Gambar kedua, antara cubaan kakak aina jadi photographer.

Macam-macam lagi rupa gambar ada actually. Hihi..

If nak tengok gambar yang 'senonoh' sikit, after a few attempts tu, boleh tengok dekat entry saya tentang bercuti di Swiss Garden Golf Resort & Spa, Damai Laut.

Wordless Wednesday yang tak berapa wordless sangat :)

Tuesday 12 April 2016

Punca Dan Tanda-Tanda Kanser Pangkal Rahim / Serviks Serta Alternatif Untuk Mencegah Dan Merawat


Assalamualaikum wbt

Entry sebelum ni saya ada berkongsi tentang pengalaman saya pertama kali melakukan ujian pap smear. Secara ringkasnya, ujian pap smear ni adalah rutin wajib yang perlu dilakukan oleh semua wanita yang sudah berkahwin atau sudah melakukan hubungan seks, untuk mengesan kanser pangkal rahim / serviks.

Jadi, entry kali ni, saya nak berkongsi lebih lanjut tentang kanser pangkal rahim / serviks. Kadang-kadang, kita ni takut nak baca info-info tentang penyakit ni, terutamanya kanser (saya ler tu). Tapi, nak tak nak, kena juga ambil tahu supaya kita dapat mencegah atau mengesan lebih awal sebelum terlambat.

Kanser pangkal rahim / serviks merupakan barah yang kedua paling tinggi kejadiannya di kalangan wanita di Malaysia selepas kanser payudara. Pada tahun 2003, Daftar Kanser Kebangsaan melaporkan bahawa kadar kasar kejadian barah pangkal rahim di Malaysia ialah 16.5 wanita dalam setiap 100,000 penduduk. Ini bermakna lebih 1,300 wanita didiagnosis menghidapi kanser pangkal rahim dan lebih 750 wanita mati akibat penyakit ini setiap hari.

Apa Itu Kanser Pangkal Rahim / Serviks

Pangkal rahim merupakan saluran yang menyambungkan antara bahagian faraj dan juga rahim. Di sinilah permulaan sel kanser sebelum ia makin merebak ke kawasan yang lebih dalam. Kelainan sel yang terdapat di pangkal rahim menunjukkan satu petunjuk kepada penyakit kanser pangkal rahim. Jika tidak dirawat sel-sel barah ini boleh merebak ke bahagian badan yang lain melalui sistem darah atau limfa anda.


Terdapat beberapa punca dan tanda-tanda yang memungkinkan anda mengalami serangan kanser. Saya akan huraikan satu per satu di bawah ini.

Punca Kanser Pangkal Rahim

Di antara faktor-faktor yang menjadikan seseorang wanita itu boleh menghidap kanser pangkal rahim adalah:
  • Hubungan seks pada usia muda 
  • Jangkitan virus HPV. Ia sejenis bakteria yang dijangkiti semasa hubungan seks
  • Merokok 
  • Minum minuman alkohol
  • Keadaan yang menyebabkan sistem pertahanan badan menjadi rendah seperti penyakit AIDS, pesakit yang menjalani pemindahan buah pinggang dan lain-lain. 
  • Wanita-wanita yang tidak menjalani ujian pap smear boleh dikategorikan sebagai golongan yang berisiko mengidap kanser pangkal rahim sebab kajian telah menunjukkan bahawa ujian pap smear boleh mencegah kanser pangkal rahim. 
  • Faktor genetik
Tanda-tanda Kanser Pangkal Rahim

Tanda-tanda biasanya tidak dapat dirasai ketika di peringkat awal sel kanser menyerang. Namun, apabila sel kanser mula merebak, terdapat beberapa tanda seperti:
  • Perdarahan selepas hubungan seks
  • Rasa sakit semasa melakukan perhubungan seks
  • Lelehan faraj yang berair dan berbau busuk.
  • Perdarahan di pertengahan kitaran haid
  • Perdarahan dari kemaluan setelah disahkan putus haid
  • Hilang selera makan 
  • Turun berat badan yang mendadak
Rawatan Kanser Pangkal Rahim

Ujian pap smear merupakan cara paling mudah untuk mengenalpasti kelainan sel pada pangkal rahim. Sekiranya doktor mengesan terdapat kelainan, doktor akan membuang sel tersebut dan ujian pap smear secara berkala perlu dilakukan. Walaubagaimanapun, ujian seterusnya berkemungkinan samada sel kanser tersebut makin pulih atau semakin teruk. Sekiranya sel kanser makin merebak, pembedahan akan dilakukan bergantung kepada faktor saiz dan lokasi ketumbuhan, tahap rebakan dan keadaan kesihatan pesakit.

Selain daripada ujian pap smear, doktor juga mungkin menyarankan pengambilan sedikit tisu sel dan memeriksanya di bawah mikroskop. Ini dikenali sebagai prosedur biopsi. Selain itu, CT scan menggunakan sinar x atau menggunakan magnetik juga boleh dilakukan untuk melihat organ-organ lain yang mungkin dijangkiti sel kanser pangkal rahim.

Sekiranya kanser sudah pun merebak ke beberapa organ lain, rawatan kimoterapi akan dicadangkan kepada pesakit untuk mematikan sel kanser.

Mencegah Lebih Baik Dari Mengubati

Mencegah lebih baik dari mengubati. Bak kata pepatah, jangan sampai dah terhantuk baru nak terngadah. Masyarakat kita ni, ramai yang masih memandang ringan tentang penjagaan kesihatan dalam mengambil langkah pencegahan. Apabila sudah teruk sakitnya, barulah merata-rata mencari penawar. Sedangkan kos mengubati sangat mahal berbanding mencegah. Dan penyakit yang sudah kronik sangat sukar untuk dirawat.

Begitu juga dengan penyakit kanser. Sekiranya anda mempunyai latar belakang keluarga yang mempunyai kanser, pada saya anda wajib untuk membuat langkah pencegahan. Amalkan gaya hidup yang sihat termasuk aktiviti sosial, pemakanan, aktiviti seharian dan elakkan daripada menghampiri faktor-faktor penyebab berlakunya kanser.

Bagaimana Vivix Membantu Mencegah Dan Sebagai Rawatan Alternatif 

Vivix Shaklee merupakan sejenis minuman kesihatan yang sangat kaya dengan kandungan resviratrol. Resviratrol telah terbukti sangat berkesan untuk mencegah dan merawat kanser dari terus merebak dengan menggunakan kaedah apoptosis. 


Apakah itu apoptosis?

Apoptosis sebenarnya berlaku setiap hari di dalam badan kita. Sel-sel di dalam badan ada yang mati dan ada yang baru digantikan semula. Namun, bagi pesakit kanser apoptosis tidak berlaku di mana sel yang rosak tidak mampu untuk mematikan diri sendiri dan mula merebak ke kawasan lain. Kegagalan fungsi apoptosis ini menyebabkan berlakunya penyebaran sel kanser yang makin lama makin teruk.

Disebabkan itulah resviratrol sangat dicadangkan oleh banyak kajian perubatan di dalam dunia untuk mencegah dan merawat sel kanser kerana resviratrol mengaktifkan semula fungsi apoptosis di dalam badan kita. Apabila sel-sel yang sudah rosak dibuang atau dimatikan oleh fungsi apoptosis, penularan sel kanser akan terhenti atau semakin pulih.

Terdapat banyak minuman yang diasaskan oleh resviratrol di pasaran. Namun, keberkesanannya berdasarkan ketulenan dan kelikatan resviratrol. Vivix Shaklee mengandungi 10 kali ganda resviratrol berbanding minuman lain yang terdapat di pasaran. Ketulenannya juga sangat tinggi sehingga mencecah 98%.

Testimoni Vivix Shaklee Untuk Pesakit Kanser

Testimoni 1

Testimoni 2


Kisah pertama adalah tentang seorang pesakit barah pangkal rahim yang sedang menjalani rawatan kemoterapi. Rawatan itu katanya amat menyakitkan sehinggalah beliau mencuba Vivix. Kesakitan beliau hilang sepenuhnya dan beliau boleh menjalani kehidupan seharian seperti biasa semula.

Kisah kedua adalah mengenai seorang pesakit barah rahim. Setelah mengambil Vivix, keajaiban berlaku, dengan kuasa Allah kanser beliau telah hilang sepenuhnya. Alhamdulillah.


So, apa yang dapat saya simpulkan di sini, sebagai seorang wanita, kita perlu prihatin dalam menjaga kesihatan kita sendiri. 

Lakukan ujian pap smear secara rutin serta amalkan pemakanan dan gaya hidup yang sihat. Pengambilan supplements bagi saya, bukan lagi satu pilihan di zaman sekarang, malah ianya sudah menjadi satu keperluan. Bagi anda yang mempunyai sejarah keluarga yang mempunyai  kanser terutamanya, jangan pandang ringan ya, anda perlu ikhtiar sesuatu jika anda tidak mahu mengalami nasib yang sama kerana kanser merupakan penyakit genetik.

Tidak dinafikan sememangnya penyakit kanser amat menakutkan. Tetapi, bagi yang diuji dengan penyakit ini, itu bukan bermakna kita terus give up seolah-olah tiada penawar dan berserah bulat-bulat pada takdir. Ikhtiarlah selagi ada daya, selebihnya kita berserah kepada Allah.

Sihat itu lebih penting dari wang ringgit. Sihat untuk beribadah dan menjalankan tanggungjawab kita sebagai hamba Allah, seorang anak, seorang suami, seorang isteri, seorang ayah, seorang ibu. 

 
***********************************************************

Sekiranya anda berminat untuk mendapatkan vitamin semulajadi Shaklee yang berkualiti tinggi ini, anda boleh hubungi saya untuk sebarang pertanyaan atau tempahan.

Konsultasi secara EKSKLUSIF khas untuk anda yang memilih Sweet Moms Vitamin Shop. :)

I'm Your SHAKLEE Independant Distributor
Siti Hajar Khalid (Cik Jatt)
ID No. 907609
♥ SMS/WhatsApp : 013-4894037
♥ Follow us on Instagram : @cikjatt

* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit

Pengalaman Melakukan Ujian Pap Smear Untuk Kanser Pangkal Rahim


Assalamualaikum wbt

Siapa yang belum pernah buat ujian pap smear? Ataupun, mungkin ada yang belum pernah pun dengar perkataan pap smear.

Saya sendiri, pertama kali tahu tentang pap smear ni, waktu bersalin anak yang pertama. Sebab lepas bersalin tu, doktor ada bagi appointment untuk buat ujian pap smear. Tapi, jujurnya, saya tak buat pun test tu waktu tu. Sama juga selepas bersalin anak kedua. Tak buat juga. Ada la terbaca juga kepentingan buat ujian pap smear ni, tapi entah kenapa rasa malu dan takut nak buat.

Sampai la dah bertahun-tahun, anak-anak pun dah masuk sekolah semua, barulah timbul kesedaran dan terbuka hati nak buat ujian pap smear ni.

Pengalaman Saya Pertama Kali Buat Ujian Pap Smear

So, bulan lepas saya beranikan diri pergi buat ujian pap smear. Kebetulan waktu tu anak-anak ada kat kampung sebab cuti sekolah, so senangla sikit, pergi berdua je dengan cik abang. Takut-takut jer nak cakap kat doktor tu ni baru first time nak buat pap smear. Takut kena marah. Hihi. Doktor tu takla marah, tapi macam berubah sikit la air muka dia. Dia tanya tak pernah tau ke tentang ujian ni, sebab sepatutnya dah lama buat.


Doktor tu ada share 3 benda penting yang saya rasa patut saya kongsikan kat sini. Ada 3 routine check-up yang semua kaum wanita perlu buat:

1. Pemeriksaan payudara
Lakukan pemeriksaan sendiri di rumah untuk mengesan sebarang ketulan, benjolan, biji, kulit yang berubah atau ada keluar sebarang cecair. Early detection untuk ketumbuhan atau kanser payudara.
Routine : at least 1 kali sebulan

2. Ultrasound
Jumpa doktor untuk buat pemeriksaan ultrasound sekitar rahim untuk mengesan sebarang ketumbuhan, fibroid dan cyst yang juga boleh membawa kepada risiko kanser.
Routine : 1 kali setiap 1-3 tahun

3. Pap smear
Jumpa doktor untuk buat ujian pap smear untuk mengesan kanser pangkal rahim / serviks, sebaik sahaja selepas kahwin atau dah mula melakukan hubungan seks.
Routine : 1 kali setiap 1-3 tahun

Bagus doktor ni, buat saya lagi alert tentang kesihatan sendiri. Berdebar-debar juga rasa waktu buat chek-up ni. Yang ujian pap smear tu, sekejap jer and tak sakit pun. Cuma, waktu saya buat tu, ada bleeding sikit. Ya Allah risau betul. Doktor pun tak cakap apa-apa, cuma perlu tunggu result jer. Result dah dapat pun actually, syukur Alhamdulillah, normal dan takde apa-apa yang merbahaya.

Kepentingan Buat Ujian Pap Smear

Tahukan anda ujian pap smear ini menyelamatkan jiwa jutaan wanita di seluruh dunia daripada kanser pangkal rahim / serviks.

ujian pap smear - women online magazine

Setiap minit, seorang wanita disahkan menghidap kanser pangkal rahim / serviks di dalam dunia. Bahkan, kanser tersebut merupakan pembunuh kedua tertinggi wanita di Malaysia selepas kanser payudara! Kanser kanser pangkal rahim / serviks boleh menyebabkan keseluruhan rahim dibuang dan menyebabkan wanita itu tidak boleh mengandung lagi. Malah pengesanan yang lambat juga boleh meragut nyawa akibat keseriusan kanser tersebut.

Kanser ini boleh berlaku kepada mana-mana wanita yang pernah melakukan seks walaupun sekali sahaja. Tidak kira usia dan gaya hidup kerana ia terjadi akibat jangkitan Human Papillomavirus (HPV) ketika hubungan intim. Ironinya, kanser serviks boleh dicegah dengan pengesanan awal melalui ujian pap smear tetapi ramai wanita memberi seribu satu alasan mengelak daripada melakukan ujian yang mampu menyelamatkan nyawa ini, antaranya takut la, malu la.

Apa itu Ujian Pap Smear?


  • Ujian PAP ini juga dikenali sebagai Pap Smear (ujian papanicolaou). Ujian ini dilakukan dengan mengambil sedikit tisu dari pangkal serviks. Kemudian, tisu itu dihantar ke makmal untuk mengesan tisu-tisu yang abnormal dan berpotensi untuk menjadi kanser.
  • Biasanya sel serviks tidak berubah menjadi sel kanser dalam masa semalaman. Sel yang normal akan mengalami beberapa perubahan dalam jangka masa tertentu sebelum menjadi sel kanser. Ujian pap smear boleh mengesan perubahan pada sel di peringkat awal sebelum ia berubah menjadi sel kanser.
  • Masa yang diambil bagi sel normal untuk menjadi sel kanser adalah di antara dua hingga 10 tahun. Jadi, sekiranya pap smear dilakukan setiap tiga tahun, peluang untuk mengesan sel-sel yang berpotensi menjadi sel kanser adalah cerah sebelum ia menjadi kanser serviks.
  • Rawatan di peringkat awal mempunyai peluang yang cerah untuk sembuh. Di samping itu juga, semasa prosedur pap smear, doktor juga boleh mengesan polip dan jangkitan. Tahukah anda bahawa prosedur pap smear ini begitu cepat, iaitu kurang lima minit masa diambil untuk menjalani ujian tersebut dan ia tidaklah menyakitkan seperti yang sering digambarkan, cuma ada sedikit rasa tidak selesa.
Bila & Siapa Sebaiknya Melakukan Ujian Pap Smear?


Anda patut melakukan ujian pap smear setelah anda mula mengamalkan seks atau mencapai umur 26 tahun sehinggalah anda berusia 70 tahun.

Anda digalakkan untuk menjalani ujian ini setiap tahun selama dua tahun. Sekiranya keputusan itu negatif, anda digalakkan mengulangi setiap tiga tahun sekali.

Apakah Persediaan Awal Yang Patut Anda Lakukan?
  • Elakkan daripada sebarang penggunaan ubat dalam faraj dalam tempoh sehari sebelum ujian. Sebagai contoh ubat anti fungal, ubat maajun, krim vagina dan sebagainya.
  • Elakkan daripada menggunakan tampon.
  • Paling sesuai dilakukan pada hari ke-7 hingga ke-10 selepas hari pertama haid. Ujian ini tidak dapat dijalankan semasa anda kedatangan haid.
  • Anda tidak digalakkan melakukan hubungan seks 24 jam sebelum ujian dijalankan kerana ia menyebabkan keputusan yang tidak tepat.
  • Jangan lakukan ‘duoche’ atau gunakan ‘spermicid’, perancang keluarga, kaedah halangan atau penggunaan ‘jelly lubricant’ dua hari sebelum ujian dijalankan kerana bahan kimia yang terdapat dalam bahan tersebut mungkin boleh memberi kesan kepada kualiti sampel.
Apa Yang Dilakukan Semasa Ujian Pap Smear?
  1. Anda akan diminta untuk berbaring di atas katil dengan lutut dinaikkan dan dibengkokkan.
  2. Spekulum (muncung itik), sepanjang empat inci,akan dimasukkan ke dalam vagina untuk membolehkan ia terbuka.
  3. Dengan pandangan selari, doktor akan memasukkan spatula kayu, untuk mengambil sampel sel dari servik.
  4. Sampel tersebut kemudiannya disebarkan di atas slaid kaca dan di sembur dengan alkohol. Seterusnya, ia dihantar ke makmal untuk diperiksa oleh ahli patologi.
  5. Anda akan berasa sedikit tidak selesa. Walaubagaimanapun, keseluruhan prosedur ini tidak menyakitkan.

Berapa Lama Keputusan Akan Diketahui?

Anda boleh mendapatkan keputusan anda dalam masa seminggu. Namun,boleh jadi anda akan mendapat keputusan tersebut lewat dalam tiga minggu hingga tiga bulan bergantung kepada beban kerja makmal dan klinik tersebut.

Macam saya hari tu, lepas 3 minggu baru dapat keputusan. Patutnya 2 minggu je, tapi sebab doktor tu cuti, so delay sikit. Punyala lama berdebar-debar tunggu keputusan, sampaikan hari-hari pun asyik terfikir-fikir.

Sekiranya keputusan anda abnormal, jururawat akan menghubungi anda dan meminta anda untuk datang semula untuk membuat ujian ulangan serta berunding dengan doktor. Walaubagaimanapun, keputusan yang abnormal tidak bererti anda menghidap kanser serviks sebaliknya, ia bererti anda memerlukan pemeriksaan lanjut.

Di Mana Anda Boleh Menjalani Ujian Ini?

Anda boleh menjalani ujian pap smear di
  • klinik sakit puan
  • pusat bersalin 
  • mana-mana klinik pengamal perubatan yang menawarkan ujian pap smear.
Dekat hospital kerajaan pun ada kalau tak silap. Saya buat hari tu dekat pakar sakit puan hospital swasta. Ada package juga test tu, memandangkan saya ni first time buat kan, husband terus ambik package yang paling detail.


Mudah-mudahan info yang saya kongsikan ni, memberi manfaat untuk anda ya. If ada suami yang terbaca, mungkin anda boleh galakkan isteri anda buat ujian ni.

Sebagai wanita ni, kita perlulah  mengambil inisiatif melakukan ujian pap smear sebagai langkah berjaga-jaga. Buang rasa takut, buang rasa malu. Penting sangat untuk mengesan awal sebarang sel yang tak normal yang boleh membawa kepada kanser.
Saya pun insyaAllah lepas ni akan sentiasa buat routine check up ni.

Thanks for reading :)

Sunday 10 April 2016

6 Tip Confirm Kurus Kalau Buat. Tip No. 4 Paling Win


Assalamualaikum

Cik Jatt is back! Buang sawang-sawang jap. Punya la lama tak berupdate blog ni atas beberapa masalah teknikal. Syukur Alhamdulillah semua dah back to normal, so meriah balik la blog kesayanganku ni :)

Walaupun menyepi jap, tapi still ramai yang dok singgah sini baca info, and contact saya bertanya tentang Shaklee. Terima kasih ye semua, semoga apa yang saya kongsikan kat sini sedikit sebanyak membantu dan memberi manfaat.

Pembuka entry hari ni, meh saya nak berkongsi topik favourite ramai, tak lain dan tak bukan, tentang cara berkesan kuruskan badan.

Baru-baru ni, ada customer saya yang tengah amalkan Set Kurus Shaklee tanya saya
"Akak. Kalau tak exercise pun boleh kurus eh."

Excited my customer ni sebab ramai yang cakap dia dah nampak slim. Dia sekarang tengah jaga pemakanan and ambil supplements Shaklee.

Nak kurus, paling penting, jaga makan. Ambil supplements untuk membantu kurus secara sihat. Diulang sekali lagi, supplements yer, bukan 'ubat kurus' yang bukan-bukan. Biasanya, customer saya, saya akan guide and share tips tentang pemakanan dan pengambilan supplements untuk diamalkan. Kalau betul-betul follow, insyaAllah tercapai la berat badan idaman. If ada exercise sekali, lagi bagus, it is an advantage, sangat digalakkan, sebab tak ramai yang rajin exercise ni. Alasan yang kerap digunakan, takde masa. Saya ler tu :)

Sebab utama kenapa kita kena kurangkan berat badan ni, bukan sekadar untuk cantik semata-mata, tetapi yang paling penting sekali adalah untuk kesihatan, supaya kita dapat menjalankan segala aktiviti, tanggungjawab dan ibadah dengan sempurna. So, jom set kan dalam otak, yang kita nak sihat, percayalah kurus tu pasti akan menyusul. Makan bukan tak boleh, tapi biarlah berpada-pada. Waktu kita tengah sihat, mungkin tak heran sangat, tapi kalau sakit dah datang nanti, takut menyesal tak sudah.

Saya baru terbaca satu artikel dalam majalah Rapi tentang kuruskan badan ni, menarik tajuk dia, tip confirm kurus katanya.

So, ilmu takkan nak simpan sorang kan. Kenalah kongsi-kongsi :)
Jom, meh kita baca sama-sama..

9 Tip Confirm Kurus Kalau Buat

1. Hadkan untuk makan

Menurut Ellen Kunes, health.com, cara menghadkan diri anda daripada mengambil makanan terlalu banyak ialah dengan menyediakan bekas kecil atau piring. Jadi, anda boleh mengukur dengan saiz bekas ini agar anda tidak makan berlebihan.


Kan. Kalau pinggan besar tu, sebolehnya nak penuhkan. Nafsu macam naga. Hihi. So, better guna pinggan yang kecik sikit. Kalau penuh pun takla 'overdose'. Dan lagi satu, kena tau portion mana yang perlu kurang, mana yang perlu lebih. Boleh refer gambar kat atas ni k. Nasi dalam segenggam dah cukup, lebihkan lauk terutamanya sayur.

2. Minum coklat 'shake'

Minuman coklat ‘shake’ berbeza dengan minuman coklat biasa kerana ia mengandungi protein dan kalori yang rendah. Malah, dengan minuman ini anda akan merasa kenyang dan dapat menggelakkan dari mengambil makanan berkalori tinggi.


Minuman protein ni, the best is ambil as breakfast. Dah la cepat, sedap, kenyang, bagi tenaga pulak tu. Perasan tak, kalau kita breakfast makanan yang high calorie contoh macam nasi lemak ke, roti canai ke, kenyang memang kenyang, tapi badan rasa lemau, pastu cepat lapar balik. Hah, itu kalau yang breakfast, kalau yang tak breakfast, lagi la bahaya. Metabolism akan drop and kita tend to makan berlebihan terutamanya waktu lunch. Makanya badan pun cepat naik. So, choose your breakfast wisely k. Pilihan saya, of course la protein shake dari Shaklee, ESP dan Cinch Shake.

3. Bawa buah

Menyimpan dan membawa buah di tempat kerja boleh menggelakkan anda dari mengambil makanan ringan yang lain.
Waktu saya kerja dulu, ntah tak tau kenapa selalu terlupa makan buah. Selalu jer bawak gi office, tapi kadang-kadang tu sampai kecut tertinggal dalam drawer office. Sape yang ada masalah macam ni, boleh try bawa dried fruit macam kurma ker, kismis, apricot dan lain-lain.

4. Berus gigi selepas makan malam

Memberus gigi selepas makan malam akan membuatkan anda malas untuk makan lagi.

Dinner pukul 7.00 malam tu, sebelum solat Maghrib, dah siap-siap berus gigi kan. Kena kuatkan semangat la, tahan nafsu makan sampaila ke waktu tidur. Kita ni bukannya lapar sangat pun waktu malam tu, nafsu jer yang lebih.


5. Elakkan makanan yang berkalori tinggi

Elakkan daripada mengambil minuman yang mengandungi kalori tinggi seperti jus, minuman bergas dan sebagainya.


Ini serius kena buat. Berat badan naik sebab makanan/minuman yang berkalori tinggi ni la. Sebab bila kalori berlebihan ni tak dibakar, maka tesimpanla ia di dalam badan menjadi lemak-lemak yang tak diingini. Paling penting, banyakkan minum air masak tau.

6. Bergambar sebelum diet

Sebelum anda memulakan diet, ambillah gambar yang menunjukkan bentuk badan anda. Setiap kali anda hilang semangat untuk berdiet, lihatlah gambar itu untuk memotivasikan diri anda.

 
 Bila dah berjaya, percayalah takde orang lain yang paling gembira melainkan diri anda sendiri. Dan secara tak langsung, anda boleh memotivasikan orang lain juga.

Selamat mencuba!

Thanks for reading. Semoga bermanfaat :)