Friday 28 July 2017

Anak-anak Stress? Apa Yang Boleh Dilakukan Ibu Bapa Untuk Atasinya


Stres bukanlah sesuatu yang hanya berlaku pada orang dewasa, kanak-kanak juga mengalami pelbagai stress, contohnya seperti harapan ibu bapa agar anaknya mencapai prestasi yang baik dalam aktiviti akademik dan bukan akademik.

Tiada cara mudah untuk mengelakkan stres dan stres juga tidak harus dilihat dari sudut negatif semata-mata. Ini kerana kesusahan juga boleh membantu anak anda membesar dan berkembang. Kuncinya ialah untuk sentiasa menyokongnya apabila dia memerlukan anda. Pada masa yang sama tahu bila untuk membiarkan dia menyelesaikan masalahnya sendiri.

Apabila anak anda mengembangkan lingkungan sosialnya, dia akan bertemu dengan lebih ramai orang dan terdedah kepada lebih banyak situasi yang membuatkan dia berasa stress.


Tanda-tanda Anak Anda Stress

Anak anda mungkin tidak sedar bila dia mengalami stres; kalaupun sedar, dia mungkin tidak boleh menyuarakan dengan baik perasaan stres atau kekecewaannya kepada anda. Sebagai ibu bapa, anda perlu berwaspada terhadap perubahan tingkah lakunya yang berlaku akibat stres.

Tanda-tanda lazim dilihat termasuk: 
  • merengsa atau kemurungan 
  • menarik diri daripada aktiviti-aktiviti yang selalunya dia gemar lakukan
  • kerisauan atau kebimbangan lebih daripada biasa
  • perubahan tingkah laku secara tiba-tiba di mana dia mahu lebih melekat/menyendiri, senyap/lebih bercakap, agresif atau berubah daripada tingkah laku biasanya
  • lebih banyak bersungut tentang keadaan fizikal seperti sakit kepala yang berulang/sakit perut, perubahan selera makan, terkencing malam
  • merungut mengenai keadaan fizikal tanpa sebarang penyakit
Ambil perhatian bahawa tingkah laku negatif tidak semestinya bermakna dia sedang berhadapan dengan stres yang teruk. Walau bagaimanapun, ia adalah tanda jelas bahawa terdapat sesuatu yang tidak betul. Sekiranya anda lihat tingkah laku sedemikian mulai muncul, ini bermakna anda perlu berikan perhatian dan respons yang wajar terhadap tingkah lakunya itu.

Apa Yang Boleh Dilakukan Ibu Bapa Untuk Menangani Anak Stress

Tidak kira apakah penyebabnya, lama-kelamaan stres boleh bertambah dan akhirnya anak anda akan menunjukkan tingkah laku yang tidak wajar dan tidak boleh diterima. Ini membuat mereka sukar untuk fokus pada pembelajaran atau berkembang menjadi masalah kesihatan. Sebagai ibu bapa, anda perlu mengawasi tingkah lakunya dan cuba untuk mengesan punca stress tersebut. Dengan mengkaji semula kejadian-kejadian terkini, anda boleh mengambil tindakan sewajarnya untuk membantu anak anda.


Berikut adalah perkara yang anda boleh lakukan untuk membantu anak anda mengatasi stres:

1. Galakkan anak anda untuk menggunakan kaedah bercakap dalam diri secara positif 

Anak anda mudah mengulangi fikiran-fikiran negatif di dalam mindanya. Ajar anak anda untuk menggantikan fikiran negatifnya dengan fikiran positif. Kanak-kanak cenderung mengikut jejak orang dewasa, oleh itu berhati-hati agar tidak menyuarakan komen ke atas diri sendiri yang negatif di hadapannya seperti ”Bodohnya saya kerana tersalah letak kunci!” Anda mungkin terkejut betapa banyaknya komen ke atas diri sendiri yang negatif yang anda guna, maka pastikan anda amalkan komen yang positif setiap peluang yang ada.

2. Ajar dia bagaimana untuk meleraikan sesuatu masalah 

Kemungkinan besar anak anda stres apabila dia perlu melakukan sesuatu tugasan. Berikan bimbingan dengan mengajar dia bagaimana untuk membahagikan tugasannya menjadi tugasan-tugasan kecil dan langkah-langkah yang lebih mudah dikendalikan. Mengambil langkah-langkah kecil akan membantu mengatasi sebarang kebimbangan yang mungkin dihadapi tentang kebolehannya untuk memulakan atau menyempurnakan sesuatu tugasan.

3. Fokus kepada usahanya bukan hasil 

Ingatlah bahawa tiada siapa yang sempurna. Keresahan dan kebimbangan merupakan beberapa perasaan yang dirasakan. Pada masa-masa seperti ini, anda haruslah lebih menyokong dan tekankan bahawa semua orang membuat kesilapan dan ia adalah sebahagian daripada kehidupan. Ini adalah peluang terbaik untuk mendidik anak anda bahawa apa yang dia lakukan seterusnya adalah penting, iaitu mengakui kesilapannya dan mengambil tindakan pembetulan yang wajar.

4. Beri dia masa untuk berehat 

Bekerja tanpa rehat menjadikan badan semakin tidak sihat. Semua orang perlu berehat daripada tekanan harian, termasuk kanak-kanak. Ramai kanak-kanak tertakluk bukan sahaja pada aktiviti akademik dan kokurikulum di sekolah, tetapi juga pada kelas-kelas tambahan di luar waktu persekolahan dan pada hujung minggu. Awasi anak anda dan apabila dia kelihatan stres atau keletihan, bermakna masanya sudah tiba untuk dia berehat. Cari aktiviti yang anda tahu yang dia gemar atau aktiviti baharu yang boleh membuat anak anda relaks.

5. Ajar dia untuk bertenang dan fokus 

Bantu anak anda mencari jalan untuk menenangkan dirinya seperti mendengar muzik, bersiar-siar, berjoging, yoga atau sebarang aktiviti positif. Cuba untuk tidak bergantung kepada peralatan elektronik kerana keburukannya melebihi kebaikan.


Walaupun terdapat pandangan negatif mengenai stres, stres yang sederhana sebenarnya boleh membawa kebaikan. Ia menjadi sumber motivasi yang akan membuat anak anda berusaha dengan lebih gigih untuk menjadi cemerlang dalam semua perkara yang dilakukan. Kuncinya ialah untuk mencegah stres daripada menjadi terlalu berat dengan mengajarnya mengendalikan stres dengan baik. Anda akan mendapati bahawa ini adalah satu kemahiran yang sangat berguna baginya sehingga dewasa.

Akhir sekali, jika anda telah berusaha sedaya upaya namun stres anak anda masih terus menjadi kebimbangan, dapatkan nasihat profesional terlatih seperti pakar pediatrik, pakar psikologi atau pakar psikiatri kanak-kanak, jika perlu.



Ubat Resdung Mujarab. Tiada Lagi Masalah Selalu Bersin, Selsema Dan Gatal Mata


Siapa ada masalah resdung?

Resdung ni ramai orang ada sebenarnya, bezanya sama ada yang teruk atau yang ringan sahaja.
Kira-kira 90% penduduk Malaysia yang mengalami masalah resdung pada ketika tertentu dalam hidup mereka.

Siapa yang ada masalah resdung ni je yang tau betapa seksanya rasa.
Tiap-tiap hari tak berhenti bersin dan selsema. Malah ada yang sampai tahap terpaksa menganggung sakit di bahagian muka dan telinga.

Apa Tu Resdung?

Resdung ialah keradangan pada rongga sinus mungkin disebabkan oleh jangkitan kuman atau terdedah kepada bahan yang menyebabkan alahan. Awal-awal mungkin penghidapnya mengalamai selsema, iaitu keradangan pada lapisan dalam hidung, apabila jangkitan ini sudah merebak ke rongga sinus, ketika itulah sinusitis atau resdung berlaku.

Apabila berlaku keradangan sistem pertahanan badan akan berkumpul untuk melawan alergen atau kuman dan menghasilkan mukus atau hingus yang banyak. Terdapat penyapu-penyapu kecil pada ruang sinus (silia) yang akan menolak hingus ini keluar, namun jika hingus terlalu banyak dan pekat fungsi silia mungkin terjejas dan menyebabkan hingus tidak dapat keluar dan menyebabkan kesakitan.

Sinusitis atau resdung terbahagi kepada 2 keadaan, iaitu akut dan kronik. Keadaan akut adalah apabila rongga sinus terdedah kepada alergen atau virus yang menyebabkan keadaan seperti diatas yang biasanya mengambil masa beberapa hari untuk sembuh. Sinusitis kronik pula ialah apabila sinusitis yang menyerang dalam jangka masa yang lama, biasanya 6 bulan atau mungkin bertahun-tahun.


Tanda-tanda Dan Gejala Resdung

Pada awalnya pesakit mungkin mengalami selsema dan sering bersin.

Apabila terlalu banyak hingus berkumpul di rongga sinus ini yang menyebabkan masalah seperti tekanan atau kesakitan pada sekitar kepala, mata, pipi dan gigi (kedudukan sinus). Sakit kepala sinus adalah berdenyut-denyut dan bertambah kuat jika membongkok.

Apabila kuman atau alergen tidak dapat dibendung lagi, jangkitan mungkin merebak ke kawasan sekitar, termasuk otak, tulang muka, telinga dan tonsil.

Selain itu, jika seseorang turut mengalami masalah asma, keadaan mungkin akan lebih teruk jika dia mendapat jangkitan sinus. Mereka ini berkemungkinan mempunyai masalah dengkur yang kronik dan juga sering dijangkiti selsema dan melarat.

Rawatan Terbaik Resdung

Resdung hanya menunjukkan simptom apabila seseorang terkena alahan atau jangkitan.

Untuk simptom yang ringan seperti selsema atau bersin, kebanyakan pesakit resdung yang tidak dirawat akan berasa lebih baik dalam 2 minggu.

Sekiranya mengalami simptom yang lebih teruk seperti sakit kepala, demam, bengkak atau sakit sekeliling mata, ataupun jika simptom berlanjutan sehingga hari ke 10-14, sepatutnya antibiotik akan dimulakan dan biasanya mereka akan berasa lebih lega dengan antibiotik.

Simptom-simptom resdung juga dapat dikurangkan melalui ubat selsema, pemecah kahak atau hingus melalui hidung sama ada pil ataupun spray.

Mungkin ramai yang lebih senang dengan ubat selsema atau antibiotik, namun harus diingatkan juga pengambilan ubat-ubatan akan memberi kesan sampingan kepada badan.

Cara paling penting untuk mengekalkan sinus yang sihat ialah dengan mengelakkan selsema. Apa yang paling penting ialah, sistem imun perlu ditingkatkan dan dikukuhkkan.

Sistem imun kita memerlukan makanan berkhasiat dan berzat, tidur dan rehat yang cukup, udara yang bersih dan segar, senaman yang sederhana, vitamin/nutrisi yang sepatutnya dan pengawalan tekanan emosi yang betul.

Testimoni : Bertahun-tahun Dihantui Masalah Resdung Kronik, Kini Sembuh

Pengambilan vitamin atau supplements adalah cara yang semulajadi dan berkesan dalam membantu mengatasi masalah resdung.

Berikut saya kongsikan pengalaman yang diceritakan sendiri oleh Puan Nurhafizah, bagaimana beliau sebelum ini bertahun-tahun mengalami masalah resdung yang kronik. Setelah mengamalkan supplements Shaklee, Alhamdulillah beliau kini semakin sembuh dan boleh menjalani hidup seperti biasa dengan ceria.


 "Nama saya Nurhafizah Zamri .saya berumur 29 tahun dan sebagai surirumah sepenuh masa ..saya mengunakan Shaklee sejak 2 tahun yang lepas akibat kulit kusam selepas bersalin dan resdung yang agak menganggu setiap pagi hari2 saya sejak dari sekolah lagi. 

Setiap pagi akan kedengaran disetiap ruang rumah kelas ataupon tempat kerja saya bersin setiap pagi ..arhhhh malunya ..tidak boleh dibayangkan. 

Bukan itu sahaja resdung yang saya alami juga mengakibatkan saya alah pada habuk dan makanan. Bukan pada makanan laut seperti sotong udang dan ketam sahaja malah pada semua makanan seperti ayam dan ikan yang tidak fresh juga akan menyebabkan saya mengalami kegatalan pada hidung dan mata. Yang lagi teruk mata saya akan membengkak, berair dan gatal kemerahan dengan teruknya. 

Boleh bayangkan tak saya juga tidak boleh membeli ayam di Tesco kerana ayam-ayam disana sudah tidak segar lagi. Pasar malam adalah hanya tempat saya membeli makanan basah . 

Oleh kerana takutkan kehilangan hidung yang sering diperkataan saya mula cuba mencari penawar untuk permasalahan saya. 

Untuk permulaan saya hanya mengamalkan vitamin C sahaja dah sebulan kemudian baru lah menambah Alfalfa sebagai 1 set resdung.  

Saya konsisten makan dalam sebulan dan telah menunjukan tidak balas bahawa saya tidak lagi bersin diwaktu pagi dan mengalami kegatalan pada mata dan hidung saya. Saya juga boleh makan makanan laut tanpa berpantang lagi seperti selalu. Alhamdulillah ..akhirnya saya keluar dari masalah saya yang menghantui saya bertahun-tahun lamanya sejak dari sekolah lagi . 

Terima kasih Allah.. 

Pada mereka yang mengalami masalah seperti saya anda boleh mencuba Set Resdung Shaklee ini kerana ia sangat berkesan. Saya yakin ia juga berkesan pada anda."

Bagaimana Supplement Shaklee Membantu Pesakit Resdung

Vitamin-vitamin yang dicadangkan untuk masalah resdung:


Vivix

Tonik anti penuaan yang memberi impak kepada 4 mekasnisme utama penuaan daripada peringkat sel. Menjaga kesihatan seluruh tubuh dengan antioksida yang kuat, tapi sayangnya suami saya tak sukakan rasa Vivix yang kelat, manis dan sedikit masam. Cuma kadang-kadang buat minuman.

Nutriferon

Untuk meningkatkan daya tahan tubuh untuk mengawal sebarang penyakit. 

Vitamin C 

Agen antioksida paling banyak di paru-paru. Alergen atau jangkitan kuman akan menghasilkan banyak radikal bebas, jadi tugas vitamin C ialah untuk meneutralkan radikal bebas ini.

Alfalfa 

Klorofil dalam alfalfa dapat mengurangkan keradangan yang terjadi apabila berlakunya sinusitis dan alfalfa juga dikatakan beruapaya menyerap banyak air, jadi secara tak langsung alfalfa akan membantu mengeringkan hingus dan kahak. Selain itu alfalfa juga berfungsi untuk membuang toksin dari badan, jadi kekotoran yang dihasilkan dalam sinus akan dikeluarkan oleh alfalfa.

Betul Ke Set Resdung Shaklee Ni Berkesan ?

Shaklee ni bukan ubat, tapi supplement semulajadi yang membantu merawat dan membaiki sel-sel badan kita yang rosak, melindungi sel badan, meningkatkan sistem immunne.

Dijamin halal, selamat, semulajadi dan berkesan.

Ramai yang telah mencuba, dan Alhamdulillah masalah resdung semakin sembuh tanpa perlu bergantung kepada ubat.
Suami saya sendiri pernah mengalami masalah resdung yang agak kronik dahulu, terlalu kerap mengambil ubat. Alhamdulillah kini dah semakin sembuh, dah tak perlu lagi bergantung kepada ubat. Dan ya, suami saya pun amalkan supplement Shaklee.

Untuk testimoni lain mereka yang telah sembuh dari masalah resdung, boleh klik
>> Rawatan Terbaik Untuk Resdung

Bagaimana Nak Dapatkan Set Resdung Shaklee ?

Ikhtiar dengan supplement semulajadi Shaklee adalah cara yang terbaik, selamat dan berkesan.

Untuk sebarang pertanyaan lanjut, boleh hubungi saya Cik Jatt 013-4894037.
InsyaAllah saya akan memberi konsultasi terbaik untuk membantu anda berdasarkan pengalaman saya sejak tahun 2013 bersama Shaklee.

 
***********************************************************

Sekiranya anda berminat untuk mendapatkan vitamin semulajadi Shaklee yang berkualiti tinggi ini, anda boleh hubungi saya untuk sebarang pertanyaan atau tempahan.

Konsultasi secara EKSKLUSIF khas untuk anda yang memilih Sweet Moms Vitamin Shop. :)

I'm Your SHAKLEE Independant Distributor
Siti Hajar Khalid (Cik Jatt)
ID No. 907609
♥ SMS/WhatsApp : 013-4894037
♥ Follow us on Instagram : @cikjatt

* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit


Wednesday 26 July 2017

Tanda-tanda Anxiety Disorder Dan Rawatan Terbaik


Penyakit Anxiety Disorder ni atau nama lainnya dikenali sebagai Gangguan Kebimbangan.

Masalah emosi ni sebenarnya adalah sesuatu yang serius. Kebimbangan (anxiety) yang tidak dirawat akan menyebabkan kemurungan (depression). Kemurungan pula memberi banyak kesan negatif kepada pesakit sehingga boleh menyebabkan pesakit terfikir utuk membunuh diri.

Masalah gangguan emosi ni amat ketara dan semakin tenat di kalangan masyarakat Malaysia. Namun, bilangan pesakit yang didaftarkan dan mendapat rawatan adalah amat sedikit berbanding jumlah pesakit yang masih lagi belum mendapatkan apa-apa rawatan.

Tanda-tanda Anda Mengalami Anxiety Disorder

Banyak tanda-tanda yang menunjukkan seseorang itu mengalami masalah emosi Anxiet Disorder. Pesakit selalunya:
  • Mengalami kebimbangan yang melampau terhadap perkara yang dianggap remeh atau kecil
  • Kerap memikir dan merasakan kebimbangan yang melampau terhadap sesuatu yang sedang atau akan belaku dalam kehidupan
  • Sukar melupakan apa yang bermain dalam fikiran dan ini mengganggu tidurnya
  • Mengalami tanda-tanda nervous breakdown seperti tiba-tiba pengsan, tiba-tiba marah, menjerit-jerit dan mengamuk 
  • Berasa seolah-olah diserang sakit jantung seperti sukar bernafas, jantung berdegup laju, sakit dada, pening, menggigil, berpeluh dan rasa seolah-olah mahu mati

Bahaya Anxiety Disorder Yang Tidak Dirawat

Sekiranya tidak dirawat dengan segera, pesakit yang mengalami Anxiety Disorder akan mengalami masalah kemurungan/depression pula.

Pesakit yang mengalami kemurungan akan sering kesedihan, rasa cemas atau mudah marah, rasa rendah diri yang ketara, rasa bersalah tidak bertempat, rasa tidak berupaya, gelisah serta kesukaran menumpukan perhatian, mengingati maklumat atau membuat keputusan.

Pesakit juga mungkin menyisihkan diri daripada masyarakat, keluarga atau rakan, dan paling bahaya wujud perasaan mahu atau cubaan membunuh diri.

Selain daripada kesan mental, pesakit juga mengalami kesan fizikal seperti berat badan atau selera makan meningkat (atau menurun), bangun terlalu awal, kurang bertenaga, sakit kepala masalah penghadaman dan rasa sakit yang kronik.

Cara Atasi Anxiety Disorder

Setelah didiagnosa oleh doktor sebagai pesakit yang mengalami masalah Anxiety Disorder, pesakit akan dibekalkan dengan ubat-ubatan.

Selain itu, pesakit juga harus banyak bersabar dan membaca Al-Quran terutamanya ayat-ayat Ruqyah.

Ubat-ubatan bertindak sebagai penenang dan haruslah bersifat sementara. Jadi, saya galakkan juga anda mengamalkan supplements semulajadi untuk membantu masalah mengatasi masalah Anxiety Disorder.

Testimoni : Bagaimana Aku Atasi Anxiety Disorder

Berikut saya kongsikan pengalaman yang diceritakan sendiri oleh Encik Sofian, bagaimana beliau menghadapi dan mengatasi masalah Anxiety Disorder yang dialami beliau sejak tahun 2014. Alhamdulillah kini beliau semakin pulih dan boleh kembali menikmati kehidupan seperti biasa.


"Aku dah lama amalkan makan supplement ni sejak umur 20an. Lebih kurang 18 tahun mcm tu. Dulu aku ambil Spirulina, minyak ikan dan vitamin C setiap hari. Sebulan sekali aku detox badan untuk 3 hari. Kalau first time buat detox buat 7 hari ye... Masa tu tak kenal Shaklee so aku detox guna brand Y. 

Maybe tu muka dan badan awet muda kot. Kalau travelling gi mana-mana memang orang akan ingat budak baru nak masuk U walapun dah jadi bapak budak. 😊😊😊 . Di awal 20an aku dah dapat kerja yang baik (swasta) coz takde rezeki ngan gomen. Setiap tahun aku dapat kenaikan pangkat dan berpindah ke Company lain untuk meluaskan pengalaman aku. Bebanan kerja semakin berat. Yes...aku masih amalkan supplemen tapi dalam masa yang sama aku dah create new bad habits dalam kamus hidup aku. 

Aku menjadi perokok tegar dan selalu skip makan. Coz masa aku banyak terluang dalam kapal terbang traveling dan jumpa clients...aku always skip my meals. Hidup aku hanya bergantung kepada air putih. Nescafe jadi makanan harian aku. Dalam 1 hari aku boleh minum 12 gelas nescafe 3 in 1 just to keep me awake sebab masa kerja aku tak sama dgn org kat ofis. Org kat ofis cuma kerja jam 8 hingga 5. Aku kerja 24 jam dan tidur 2 jam sehari sebab aku terpaksa respond to colleagues and clients mengikut time zone mereka. 

I love and enjoy my works to the limits tapi dalam masa yg sama aku rosakkan sistem kekebalan tubuh badan aku secara perlahan2. Rezeki aku dalam pekerjaan memang baik tapi bebanan semakin bertambah sehingga sampai satu tahap tu, aku rasa terlalu stress dan amik keputusan untuk kerja di kampung halaman. Alhamdulillah aku dapat kerja di tempat sendiri. Masih travelling to oversea tapi tak sekerap dulu. Sebulan sekali macam tu. 

Kesihatan aku masa ni tengah merosot. Supplemen aku makan on and off tak konsisten macam dulu. Sehingga lah aku jatuh sakit pada Dec 2014. 

1st time kena attack tu jantung aku sakit bebenar, nafas tersekat, berpeluh, tangan kaki sejuk, muka pucat, masa tu ingat masa dah tiba. Rasa menyesal tak spent banyak masa bersama keluarga. Menangis dlm hati minta Allah panjangkan umur agar dapat menebus kekurangan yg aku buat untuk diri aku dan keluarga. Terus masuk emergency ward. Lepas masuk drip, baru badan kembali normal. Masa tu doktor syak kena gastrik coz ujian darah dan ecg normal. 

Sejak kejadian tu hidup aku berubah 360 darjah. Hampir setiap hari aku di serang benda yg sama. ER gomen dan swasta dah jadi rumah kedua aku. Nak bawa kereta pun aku tak mampu. Pergi tempat crowded atau solat jumaat memang aku kena serang. 

Doktor dah habis idea apa penyebab sakit ni. 1 hospital swasta ni terang-terang tolak aku and refer my case pergi gomen hospital. Mereka cuma cakap kena GERD. Tapi nape sampai nak pengsan atau rasa nak mati setiap kali kena serang? Org lain pun ada GERD tapi tak lah sampai pengsan2 gitu. 

Aku ketandusan petunjuk. Dalam masa yg sama ada juga yg cakap aku kena santau atau gangguan jin. Then, aku pun pergi rawatan alternatif. Bab mandi dan minum air tu jgn sebut, naik kembung perut minum air. Jangan pikir aku tak percaya benda ghaib atau sihir sebab Allah dah bagitau kita ni tak bersendirian. Tapi takde perubahan. 

Aku memang syak yang aku ada penyakit GERD coz cara hidup aku di masa lampau memang berkaitan. PENGSAN DAN TAKUT 24 JAM. Ini yg aku ingin cari jawabannya. Kenapa??? Aku masih kerja tapi ambil cuti tapi since aku punya masa kerja fleksible dan boleh kerja kat rumah, aku mula menjadi pengikut Mr. GOOGLE secara berjemaah. Aku spent berjam-jam setiap hari utk cari petunjuk tentang penyakit aku. 

Aku mula lebihkan masa utk berzikir utk ketenangan dan memperbaiki solat aku untuk diberi petunjuk. Hehehe...mesti ada yg cakap selama ni tak solat ke??? Solat memang buat tapi kita sebagai manusia memang khilaf. Kadang-kadang solat tu hanya untuk cukupkan fardu kita sebagai Islam tetapi rukunnya, tertibnya, bacaannya semua kena perbaiki. Itulah yg aku tengah usahakan. 

Alhamdulillah Allah Maha Penyayang lagi Maha Mengasihani. Masa Google info awal Januari 2016 (masa ni aku dah setahun sakit dan berat badan turun dibawah paras underweight sebanyak 16 kg), aku menemui 1 blog member Shaklee pasal Anxiety Disorders. 

Punyalah syok aku baca mengalah kan ambik exam kat U dulu. Semua tanda-tanda anxiety tu ada pada aku. Setelah baca blog tu aku buat review semua blog kat website pasal anxiety termasuk dari doktor professional seperti Dr. Zubaidi. Majority mengesyorkan ambik Vit B-Complex, minyak ikan Omega 3, magnesium untuk rawatan Anxiety Disorders. 

Selepas aku buat percaturan sendiri, aku ambil keputusan mencuba supplemen ni tetapi which brand? 

Dalam masa setahun aku sakit memang aku dah cuba apa saja produk yg disyorkan termasuk cap ayam, kilang belakang rumah atau yg branded. You name it. Memang aku dah cuba. Setahun sakit tu aku dah spent almost 50K utk bil hospital dan beli produk2 alternatif. Lepas aku buat keputusan nak mencuba produk Shaklee, aku google blog cari distributor Shaklee. 

Aku amik Set Anxiety dan lepas 3 bulan pertama amalkan set ni, aku dah tak makan ubat hospital lagi dan Alhamdulillah tahap kesihatan aku bertambah baik. Aku teruskan pengambilan produk Shaklee sampai masa aku menulis entry ni. 

Anxiety Disorders aku tetap ada coz penyakit ni ambik masa juga nak kasi sembuh tapi sekurang-kurangnya aku bersyukur aku dah boleh nikmati balik kehidupan aku yang lalu dan sujud syukur Allah beri aku peluang untuk jaga kedua puteri aku dan ibu bapa aku. Sekarang ni dah masuk setahun lebih penyakit takde menyerang selepas amalkan set ni."

Bagaimana Supplement Shaklee Membantu Anxiety Disorder

Supplepements yang membantu atasi masalah Anxiety adalah B Complex, Omega Guard dan Ostematrix.

B Complex

Vitamin B12 di dalam B Complex Shaklee membantu menyeimbangkan mood dan hormon dalam tubuh kita. Asid folik pula membantu meningkatkan kadar tindakbalas antikemurungan yang sangat baik kepada pesakit.

Omega Guard

Minyak ikan Omega-3 sangat membantu dalam merawat masalah kebimbangan dan kemurungan.

Ia mempunyai fungsi yang sangat penting untuk mengekalkan fungsi dan struktur neoron, iaitu sel dalam sistem saraf manusia.

Ostematrix

Kalsium, sangat penting untuk memastikan tubuh kita berfungsi dengan baik. Ia sangat penting untuk fungsi otak. Kekurangan kalsium akan menyebabkan kebimbangan dan emosi yang tidak menentu.

Kekurangan kalsium juga akan menyebabkan kekejangan otot, menggigil, kebas kaki dan jari, dan jantung berdebar.


Supplements Shaklee dihasilkan dari sumber semulajadi, tidak mengandungi sebarang bahan kimia yang berbahaya. Kualiti sentiasa dijamin semulajadi dan selamat.

Bagaimana Nak Dapatkan Set Anxiety Disorder Shaklee ?

Jangan dibiarkan atau mudah berputus asa untuk merawat sekiranya anda diuji dengan penyakit Anxiety Disorder ni.

Ikhtiar dengan supplement semulajadi Shaklee adalah cara yang terbaik, selamat dan berkesan.

Untuk sebarang pertanyaan lanjut, boleh hubungi saya Cik Jatt 013-4894037.
InsyaAllah saya akan memberi konsultasi terbaik untuk membantu anda berdasarkan pengalaman saya sejak tahun 2013 bersama Shaklee.

 
***********************************************************

Sekiranya anda berminat untuk mendapatkan vitamin semulajadi Shaklee yang berkualiti tinggi ini, anda boleh hubungi saya untuk sebarang pertanyaan atau tempahan.

Konsultasi secara EKSKLUSIF khas untuk anda yang memilih Sweet Moms Vitamin Shop. :)

I'm Your SHAKLEE Independant Distributor
Siti Hajar Khalid (Cik Jatt)
ID No. 907609
♥ SMS/WhatsApp : 013-4894037
♥ Follow us on Instagram : @cikjatt

* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit

Tuesday 25 July 2017

Ubat Sakit Lutut Paling Mujarab Dan Berkesan


Sakit lutut lazimnya dikategorikan sebagai sakit ‘orang tua’ kerana rungutan yang sering didengari adalah daripada kalangan warga emas. Walaubagaimanapun, zaman sekarang ni, golongan muda pun dah semakin ramai yang menderita sakit lutut.

Punca utama terjadi sakit lutut selalunya dikaitkan dengan osteoartritis, tetapi sekiranya golongan muda yang mengalami sakit lutut, mungkin akibat daripada berat badan yang berlebihan (obesiti), kecederaan sukan atau kemalangan, dan jatuh atau trauma.

Seksanya Sakit Lutut

Sakit lutut tergolong dalam salah satu penyakit kronik yang menyerang apabila seseorang sedang berjalan, berdiri, dan kadangkala semasa rehat.

Keadaan ini akan menyebabkan lutut pesakit sukar untuk digerakkan serta tidak boleh dilipat sepenuhnya, menyebabkan sekiranya mahu bersolat, ada yang terpaksa duduk di atas kerusi. Ada yang sehinggakan nak berdiri atau berjalan pun tak boleh.


Rawatan Untuk Sakit Lutut

Antara rawatan yang membantu untuk masalah sakit lutut adalah:
  • Senaman dan fisioterapi
  • Ubat penahan sakit
  • Supplement
  • Suntikan viskosuplemen untuk kelinciran sendi 
  • Pencucian artroskopi iaitu pembedahan segera mengeluarkan agen-agen radang di dalam lutut di samping mencuci rawan
  • Pembedahan gantian sendi
Sakit Lutut Kronik Semakin Sembuh. Boleh Berjalan Dan Solat Seperti Biasa

Apa yang saya nak dikongsikan di sini adalah kisah yang diceritakan sendiri oleh Puan Siti, yang mana ibu beliau sebelum ini mengalami sakit lutut dan sakit belakang yang kronik sehingga terpaksa solat duduk dan tidak boleh berjalan lama.

Walaubagaimanapun, setelah mengamalkan supplement Shaklee, kini ibu beliau dah semakin pulih, tiada lagi masalah sakit lutut dan sakit belakang. Ibu beliau semakin cergas dan boleh melakukan aktiviti harian seperti biasa.

Sememangnya pengambilan supplement adalah salah satu cara yang terbaik dan berkesan untuk membantu masalah sakit lutut.

Ikuti kisah Puan Siti..


"Assalamualaikum W.B.T, Anak mana yang sanggup tengok bonda yang mengandung dan melahirkan kami 9 beradik mengadu sakit dan susah untuk bangun pada waktu pagi. Mungkin bonda sangat bekerja keras pada waktu mudanya untuk sara kami adik beradik. Dengan faktor usia yang makin meningkat sekarang, Bonda sering sakit sendi, sakit lutut, sakit belakang, dan selalu kejang kaki waktu pagi.

Kami bawa bonda untuk mendapatkan rawatan di beberapa klinik dan hospital, namun doktor tidak berani memberikan ubat yang tinggi dose nya kerana faktor usia bonda yang dah mencecah 68 tahun. Doktor hanya memberikan ubat tahan sakit yang tahan sekejap sahaja..

Kadang-kadang bonda tidak boleh solat berdiri dan kadang-kadang bonda tidak boleh jalan lama. Paling menyedihkan bonda mempunyai masalah kekuatan otot di bahagian pinggang ke bawah. . Sejak kenal Shaklee, saya sangat gembira melihat perubahan positif terhadap kesihatan bonda dari hari ke hari. Vivix adalah minuman kegemaran bonda yang kaya dgn khasiat. Bonda cakap Vivix sedap dan cepat kenyang. Selain itu, bonda juga amalkan supplemen lain seperti Omega Guard dan Ostematrix untuk tambahan kesihatan dalaman.

Selepas 3 bulan bonda amalkan Shaklee dah nampak perubahan pada kesihatan Bonda. Syukur dengan izin Allah bonda semakin sihat, cergas, boleh berjalan-jalan seperti biasa dan boleh berkebun. Saat bahagia apabila dapat menikmati masa-masa lapang dengan bonda tersayang.

Yang paling penting, bonda semakin awet muda dan berseri- seri walaupun sudah mencecah 68 tahun dan mempunyai 25 orang cucu..

Kami sekeluarga yakin dan akan terus ikhtiar dengan Shaklee.Terima kasih Shaklee! Love from us."

Bagaimana Supplement Shaklee Membantu Sakit Lutut

Vivix

Vivix ini mengandungi antioksida, anti-radang yang tinggi di mana ia membantu merawat sendi-sendi yang haus dan surutkan bengkak. Dalam bentuk cecair merah, hanya suap menggunakan sudu. Rasanya pun sedap seperti pati anggur. Bagi warga emas, sangat mudah untuk diamalkan berbanding perlu telan banyak-banyak pil.

Omega Guard

Minyak ikan omega 6 untuk bantu melegakan dan meredakan keradangan dan pembengkakan di sekitar sendi. Didatangkan dalam bentuk kapsul, minyak ikan ini sangat membantu untuk melicinkan semula pengerakan sendi kita.

Ostematrix

Digabungkan dengan kalsium, magnesium dan Vitamin D untuk membantu ketahanan tulang kita. Ostematrix penting untuk mengelakkan osteroporosis tulang kita.


Betul Ke Set Sendi Shaklee Ni Berkesan ?

Shaklee ni bukan ubat, tapi supplement semulajadi yang membantu merawat dan membaiki sel-sel badan kita yang rosak. Kuncinya adalah sel, kerana segala penyakit di dalam badan kita adalah berpunca dari sel yang rosak. Supplement Shaklee dihasilkan dari sumber semulajadi tanpa bahan kimia yang berbahaya, jadi tiada kesan sampingan yang merbahaya untuk badan kita.

Dijamin halal, selamat, semulajadi dan berkesan.

Ramai yang telah mencuba, dan Alhamdulillah sakit sendi dan lutut semakin sembuh.
Saya sendiri telah memberi supplements Shaklee kepada ibu saya. Sebelum ni ibu saya juga mengalami masalah sakit lutut hingga kerap terpaksa solat duduk. Setelah amalkan supplements Shaklee, Alhamdulillah sakit lutut ibu saya semakin sembuh dan boleh solat serta berjalan seperti biasa. 

Untuk testimoni lain mereka yang telah sembuh dari sakit lutut serta penyakit-penyakit yang berkaitan dengan sendi, saraf dan tulang boleh klik
>> Sakit Lutut Dan Sendi Sembuh

Bagaimana Nak Dapatkan Set Sendi Shaklee ?

Sakit lutut dan sendi tidak seharusnya dipandang remeh, apatah lagi jika bermula di usia yang masih muda. Ambil tindakan yang sewajarnya sebelum menjadi lebih parah.

Ikhtiar dengan supplement semulajadi Shaklee adalah cara yang terbaik, selamat dan berkesan.

Untuk sebarang pertanyaan lanjut, boleh hubungi saya Cik Jatt 013-4894037.
InsyaAllah saya akan memberi konsultasi terbaik untuk membantu anda berdasarkan pengalaman saya sejak tahun 2013 bersama Shaklee.

 
***********************************************************

Sekiranya anda berminat untuk mendapatkan vitamin semulajadi Shaklee yang berkualiti tinggi ini, anda boleh hubungi saya untuk sebarang pertanyaan atau tempahan.

Konsultasi secara EKSKLUSIF khas untuk anda yang memilih Sweet Moms Vitamin Shop. :)

I'm Your SHAKLEE Independant Distributor
Siti Hajar Khalid (Cik Jatt)
ID No. 907609
♥ SMS/WhatsApp : 013-4894037
♥ Follow us on Instagram : @cikjatt

* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit

Monday 24 July 2017

Cara Hilangkan Parut Demam Campak Dengan Cepat


Pernah kena demam campak? Boleh dikatakan semua orang pasti pernah kena demam campak sekurang-kurangnya sekali. Ada yang waktu kecil dah kena, ada juga yang bila dewasa baru kena.

Yang memeningkan kalau kena demam campak ni, bila demam dah reda, muka dan badan pula penuh dengan parut. Biasanya, parut demam campak orang dewasa lebih susah nak hilang. Tapi, parut demam campak waktu kanak-kanak atau remaja, kalau tak betul-betul jaga, pun susah nak hilang juga.

Kalau tak ikhtiar dari awal untuk hilangkan parut demam campak ni, ada harapan la parut tu kekal seumur hidup.


Cara Hilangkan Parut Demam Campak Dengan Cepat

Orang tua-tua cakap, bila kena demam campak, jangan makan kicap. Nanti parut jadi hitam. Ada juga yang bagi petua, boleh guna madu, daun lidah buaya (aloe vera), air kelapa, untuk hilangkan parut demam campak. 

Tapi ye la kan. Petua-petua macam ni memang memerlukan tahap kesabaran dan kerajinan yang sangat tinggi. Memang kena betul-betul konsisten dan mungkin akan ambil masa yang agak lama.

Jadi, sebagai alternatif, cara mudah untuk hilangkan parut demam campak dengan cepat, anda boleh amalkan pengambilan vitamin semulajadi Shaklee.

Parut Demam Campak Hilang 100% Hanya Dalam 1 Bulan

Seperti yang dikongsikan sendiri oleh Donny Reyn ni, setelah mengamalkan vitamin Shaklee, parut demam campak beliau hilang 100% hanya dalam masa sebulan



Bagaimana Vitamin Shaklee Membantu Hilangkan Parut

Vitamin atau supplements ni bertindak merawat kulit kita dari dalam. Ia membantu membaiki sel kulit yang rosak, membina sel kulit yang sihat dan menggantikan sel kulit mati seperti parut.


Betul Ke Vitamin Shaklee Berkesan Hilangkan Parut?

Sememangnya dah ramai yang amalkan vitamin Shaklee ni, dan dah berjaya hilangkan sepenuhnya parut demam campak.

Untuk info lanjut dan testimoni pengguna, klik sini:
>> Hilangkan Parut Demam Campak Dengan Vitamin Shaklee

Selain itu, vitamin Shaklee ni juga sangat membantu untuk hilangkan parut-parut lain seperti parut jerawat, parut luka dan sebagainya. Dan, juga memabantu untuk masalah jerawat, jeragat, sunburn dan kulit kusam.

Untuk info lanjut dan testimoni pengguna, klik sini:
>> Kulit Cantik Dengan Vitamin Shaklee

Bagaimana Nak Dapatkan Vitamin Shaklee

Untuk sebarang pertanyaan lanjut, boleh hubungi saya Cik Jatt 013-4894037.
InsyaAllah saya akan memberi konsultasi terbaik untuk membantu anda berdasarkan pengalaman saya sejak tahun 2013 bersama Shaklee.

 
***********************************************************

Sekiranya anda berminat untuk mendapatkan vitamin semulajadi Shaklee yang berkualiti tinggi ini, anda boleh hubungi saya untuk sebarang pertanyaan atau tempahan.

Konsultasi secara EKSKLUSIF khas untuk anda yang memilih Sweet Moms Vitamin Shop. :)

I'm Your SHAKLEE Independant Distributor
Siti Hajar Khalid (Cik Jatt)
ID No. 907609
♥ SMS/WhatsApp : 013-4894037
♥ Follow us on Instagram : @cikjatt

* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit

4 Tips Kulit Cantik Dan Awet Muda Dari Doktor Pakar


Kulit yang sihat akan terpancar sebagai kulit yang cantik dan awet muda. Ia menjadi idaman kita semua untuk mempunyai kulit yang sentiasa tegang dan anjal tanpa cela dan kedutan. Jeragat, kedutan dan garis halus pada wajah adalah masalah yang biasa kita kaitkan dengan proses penuaan.

Apabila umur meningkat maka kolagen dan elastin dibawah kulit akan mengendur dan mengakibatkan masalah kedutan dan garis halus. Kesannya, kulit menjadi longgar, kendur, hilang lemak, nipis dan kasar. Tarikan graviti dan pergerakan otot muka kerana ekpresi muka selama bertahun-tahun menjadikan kulit muka mengendur ke bawah dan menyebabkan kedutan kasar.

Pendedahan kepada cahaya matahari secara berterusan, perubahan hormon dan merokok boleh menjadikan kulit cepat tua dan mudah berkedut dan juga menyebabkan masalah pigmentasi dan jeragat.


4 Tips Kulit Cantik Dan Awet Muda

Untuk mengekalkan kulit awet muda beberapa tips boleh diamalkan.

1. Minum air masak secukupnya

Air adalah satu faktor yang amat penting. Apabila semakin meningkat usia kita akan mengalami masalah kekurangan air di dalam badan. D isamping itu, sesetengah dari kita (terutamanya kaum wanita) amat kurang minum air kerana tidak suka untuk buang air kecil secara kerap.

Bagi pekerja pejabat yang duduk didalam pejabat yang berhawa dingin, kehilangan air juga adalah ketara kerana dalam kawasan berhawa dingin kelembapan adalah rendah menyebabkan kulit menjadi lebih mudah kering. Suasana yang sejuk dalam bilik berhawa dingin juga menyebabkan seseorang semakin kurang minum air.

Kesannya adalah kulit kehilangan kelembapan dan lebih mudah menjadi berkedut serta masalah jeragat juga.

Minumlah air kosong atau air mineral yang akan membantu kesegaran kulit dan elakkan pengambilan minuman manis, air bersoda dan jus manis. Pengambilan kopi dan teh secara berlebihan juga boleh menyebabkan masalah dehidrasi dan kulit kering kerana minuman ini menyebabkan seseorang kerap membuang air kecil.

Kurangkan penggunaan gula dan makanan dan minuman kerana gula yang berlebihan akan menyebabkan kulit cepat berkedut dan cepat tua. Ini adalah kerana gula berlebihan merosakkan lapisan kolagen di bawah kulit.


2. Perlindungan dari cahaya matahari 

Sinaran ultraungu (UV) dari cahaya matahari akan merosakkan kulit yang menyebabkan masalah jeragat dan kulit cepat berkedut.

Oleh kerana itu, perlindungan dari cahaya matahari amat penting.

Gunakan krim pelindung matahari yang mempunyai faktor pelindung matahari (SPF) 30 atau lebih apabila keluar melakukan aktiviti ditengah panas.

Anda juga boleh menggunakan produk yang mempunyai RSF iaitu ‘Radical Sun Factor’ yang boleh melindungi sel-sel daripada kerosakan akibat radikal bebas daripada matahari. Contoh produk yang mengandungi RSF yang baik adalah produk yang mengandungi Vitamin E jenis tokotrienol.

Penggunaan alat perlindung matahari fizikal seperti topi, payung, tudung kepala dan sebagainya juga boleh membantu memberikan perlindungan dari cahaya matahari. Elakkan keluar dibawah cahaya matahari pada waktu sinaran ultra ungu adalah pada tahap maksimum iaitu diantara pukul 10am ke 3pm waktu Malaysia. Kesan sinaran ultra ungu tetap memberikan kesan kepada kulit pada waktu ini, walaupun menggunakan krim pelindung matahari atau topi, tudung dan sebagainya.


3. Makan lemak sihat (Omega 3)

Ikan amat kaya dengan Omega 3.

Makanan yang kaya dengan omega 3 boleh membantu mencantikkan kulit dan mengurangkan masalah kedutan kulit.

Omega 3 akan menyeimbangkan asid lemak dalam tubuh dengan Omega 6 dan Omega 9. Lemak yang tidak seimbang menyebabkan kehilangan lemak dibawah kulit dan menyebabkan masalah kulit berkedut.

Pengambilan pil suplemen Omega 3 juga boleh membantu jika kita kurang makan ikan dan sumber asli Omega 3 yang lain. Omega 3 juga membantu mengelakkan kulit menjadi kering kerana ia lemak sihat yang bersifat anti keradangan. Lemak sihat yang boleh diamalkan juga adalah minyak zaitun dan minyak kelapa.

Amalkan lemak sihat untuk kulit yang lebih sihat dan berseri.


4. Pengambilan buah-buahan, sayur-sayuran dan suplemen

Pengambilan makanan yang kaya dengan Vitamin C seperti limau, jambu batu, buah kiwi, oren, sayur-sayuran dan sebagainya sangat bagus kerana Vitamin C membantu menghasilkan kolagen yang secukupnya untuk kulit.

Pengambilan pil suplemen Vitamin C juga boleh membantu jika seseorang kurang makan buah-buahan atau sayur-sayuran.

Suplemen Vitamin E dengan kedua-dua variannya iaitu tokotrienol dan tokoferol adalah sangat penting untuk kesihatan kulit kita.

Vitamin A juga penting untuk kesihatan kulit dan cara mengambil bahan pro Vitamin A adalah lebih mudah iaitu dengan mengambil buah-buahan atau sayur-sayuran yang kaya dengan beta karotin seperti lobak merah, tomato, tembikai dan sebagainya.

Pengambilan makanan yang kaya dengan anti oksidan boleh membantu mengurangkan masalah kedutan dan garis halus kulit. Anti oksidan membantu melindungi kulit dari kerosakan akibat radikal bebas dari sinaran ultra ungu matahari.

Semakin meningkat usia dan pendedahan kepada matahari dan pencemaran seperti asap kenderaan dan asap rokok akan meningkatkan tekanan oksidatif kepada kulit yang menyebabkan masalah kedutan kulit dan garis halus serta masalah jeragat. Kerana itu terdapat banyak produk dan krim kecantikan menggunakan bahan anti oksidan seperti Vitamin C, Vitamin A, Vitamin E, piknogenol, anthosianidin dan fitonutrien.


Amalkan pemakanan sihat, bersenam, suplemen dan anti oksidan yang secukupnya disamping minum air yang secukupnya setiap hari boleh membantu mengekalkan awet muda pada kulit terutama pada wajah seseorang.

Hidup beragama, stress terkawal dan sikap positif dalam menghadapi cabaran hidup juga amat membantu. Insyaallah.
 
Credit

Thursday 20 July 2017

Tips Atasi Migrain Supaya Tak Perlu Bergantung Kepada Ubat


Antara sedar atau tidak, sebenarnya, ramai di kalangan kita yang mengalami masalah migrain. Migrain biasanya mula berlaku selepas akil baligh dan hilang selepas umur menjangkau 45 tahun ke atas. Dan biasanya kaum wanita lebih ramai mudah terkena migrain berbanding dengan kaum lelaki.

Migrain berlaku disebabkan oleh kekejangan salur darah di dalam otak.

Apabila diserang migrain, pesakit akan merasa sakit kepala ekstrim dan berdenyut yang berlaku di separuh bahagian kepala dan diiringi dengan rasa sensitif kepada cahaya dan bunyi. Adakalanya, pesakit boleh juga mengalami rasa loya dan pening bercampur dengan sakit kepala.

Memang seksa sakit migrain ni. Sampai rasa macam nak hantuk-hantuk kepala kat dinding.

Setiap kali kena, setiap kali tu lah terpaksa ambil ubat atau pil tahan sakit. Itu pun hilang buat sementara je sebab ubat ni biasanya hanya akan mengurangkan simptom-simptom sakit dan bukan merawat puncanya.


Tips Atasi Migrain Supaya Tak Perlu Bergantung Kepada Ubat

1. Dapatkan tidur yang cukup

Menurut kajian daripada Prof. Dr Glen Solomon, seorang pakar daripada Ohio State University di Colombus, tidur yang mencukupi setiap hari dapat mencegah berlakunya serangan migrain. Beliau juga menyatakan, tidur dapat melegakan sakit kepala migrain walaupun ianya sekejap sahaja.

2. Senaman 

Ada kajian yang menunjukkan para pesakit migrain yang melakukan senaman secara konsisten mempunyai kebarangkalian yang rendah untuk diserang penyakit ini berbanding dengan mereka yang tidak bersenam atau bersenam secara tidak konsisten.

3. Kawal diet

Antara makanan yang dikenalpasti boleh menyebabkan serangan migrain adalah coklat, arak dan makanan yang mengandungi MSG (monosodium glutamate). Kawal pengambilan makanan sebegini untuk mengelak serangan migrain.

4. Tuam bahagian kepala yang sakit dengan air batu

Petua ini boleh dilakukan apabila diserang migrain. Balutkan air batu dengan tuala dan tuamkan di tempat yang sakit. Ini membantu mengecutkan salur darah kepala yang mengembang dan kejang.

5. Amalkan supplements/makanan tambahan

Supplements atau makanan tambahan ni penting untuk membantu menyokong proses badan dan menampung keperluan nutrisi badan. Contohnya pengambilan Magnesium membantu melegakan kekejangan otot salur darah otak yang menyebabkan sakit migrain.

Penyakit migrain dari zaman persekolahan kini semakin sembuh

Berikut saya kongsikan juga pengalaman yang diceritakan sendiri oleh Che Ku Nor Hidayah, yang telah bertahun-tahun mengalami penyakit migrain, semenjak dari zaman persekolahan lagi. Walaubagaimanapun, Alhamdulillah kini migrain beliau semakin pulih dan beliau tak lagi perlu bergantung kepada ubat.


"Assalammualaikum. Nama saya Che Ku Nor Hidayah Che Ku Long. Berumur 25 tahun. Berasal dari Kemaman, Terengganu. Dan menetap di Kemaman. 

Saya ada masalah migraine sejak dari zaman persekolahan lagi dan berterusan sehingga saya habis belajar dan bekerja. Apabila migraine menyerang, sangat mengganggu dalam untuk buat kerja dan tak boleh focus untuk kerja. 

Sakitnya kepala rasa macam nak hantuk je kepala di dinding. Saya memang ambil ubat migraine di klinik sejak sekolah menengah lagi sehingga belajar di university pon bergantung pada ubat migraine tu. 

Bermula dengan Shaklee pada Disember 2016, bila saya dikenalkan dengan vitamin kulit cantik sebab saya ada masalah sunburn. Vitamin Shaklee yang saya ambil ketika tu, Vitamin C, ESP, GLA dan saya tambah Ostematrix sebab ada lenguh-lenguh badan juga. 

Alhamdulillah masalah sunburn saya dah pulih. Perkara yang tak perasan langsung hampir 3 bulan tak migraine dan tak ambil juga ubat migraine tu. Semua ni lepas amalkan supplemen Shaklee ini. Sangat bersyukur kini migraine sembuh dengan izin Allah SWT. 

Syukur sangat dipertemukan dengan Shaklee. Kesannya sangat hebat dan bantu selesaikan masalah saya. . Shaklee pilihan No.1 saya kerana Shaklee memang TERBAIK."

Betul Ke Set Migrain Shaklee Berkesan?

Shaklee ni adalah supplement semulajadi, dan supplemen ni bukan berfungsi macam ubat.
Bila kita sakit, kita ambil ubat untuk kurangkan simptom-simpton sakit tu.
Tapi supplements ni, lebih kepada mencegah, ikhtiar kita untuk sihat sebelum sakit.

Walaubagaimanapun, bila sakit, tak salah juga ikhtiar dengan supplements untuk menyokong fungsi badan serta membantu proses penyembuhan.

Seperti kisah yang saya kongsikan di atas ni, beliau ambil supplements Shaklee untuk kecantikan kulit. Tapi setakat kulit je yang makin cantik, malah masalah migrain beliau pun semakin sembuh.

Untuk info lanjut dan testimoni pengguna klik sini
>> Kulit Cantik Dengan Set Kulit Shaklee
>> Migrain Sembuh Dengan Set Migrain Shaklee

Bagaimana Nak Dapatkan Set Migrain Shaklee

Sampai bila nak terus terseksa dengan sakit migrain ni, hingga mengganggu aktiviti harian dan mood kita. Dan juga sampai bila nak bergantung dengan ubat kan.

Untuk sebarang pertanyaan lanjut, boleh hubungi saya Cik Jatt 013-4894037.
InsyaAllah saya akan memberi konsultasi terbaik untuk membantu anda berdasarkan pengalaman saya sejak tahun 2013 bersama Shaklee.

 
***********************************************************

Sekiranya anda berminat untuk mendapatkan vitamin semulajadi Shaklee yang berkualiti tinggi ini, anda boleh hubungi saya untuk sebarang pertanyaan atau tempahan.

Konsultasi secara EKSKLUSIF khas untuk anda yang memilih Sweet Moms Vitamin Shop. :)

I'm Your SHAKLEE Independant Distributor
Siti Hajar Khalid (Cik Jatt)
ID No. 907609
♥ SMS/WhatsApp : 013-4894037
♥ Follow us on Instagram : @cikjatt

* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit

Anak Kerap Sakit Dan Terpaksa Ulang Alik Ke Klinik


Assalamualaikum & Salam Sejahtera. Saya, Najihah binti Abdul Mutalib, ibu kepada 6 orang cahayamata yang berusia setahun setengah.sehingga 13 tahun. Saya ingin kongsikan #shakleeeffect yang anak-anak saya alami selepas amalkan vitamin Shaklee.

Ibu bapa yang mempunyai anak-anak kecil pasti sudah biasa dengan pengalaman bergilir-gilir menjaga anak-anak yang tak sihat pada waktu malam. Dan sesi ulang alik ke klinik gara-gara anak-anak demam atau sakit silih berganti.

Anak-anak selalu demam, batuk dan selsema

Saya dan suami juga mengalami situasi yang sama suatu ketika dahulu. Maklumlah jarak kelahiran anak-anak agak rapat, anak sulung berusia sethn setengah dah dapat adik, kembar pula tu. 3 tahun kemudian, saya melahirkan anak ke-4 pula.

Bayangkan ketika itu, anak sulung berusia 5 tahun, anak kedua dan ketiga (kembar) berusia 3 tahun dan anak ke-4 baru lahir. Pada masa tu saya memang belum kenal Shaklee atau apa-apa suplimen.

Dulu, anak saya kerap jatuh sakit; kadang-kadang demam, batuk berkahak, selsema, muntah-muntah dan lain-lain. Bayangkanlah kebiasaannya kalau sorang sakit, sorang demi sorang akan "berjangkit". . Boleh dikatakan tiap-tiap bulan muka kami anak beranak akan muncullah sama ada di klinik panel tempat saya kerja dahulu @ klinik pakar kanak-kanak. Dan tiap kali berjumpa Dr Pakar terutamanya, pasti banyak juga caj yang dikenakan. Sebabnya bukan sorang yang sakit, paling tidak dua orang atau lebih.

Dan tiap kali berjumpa Dr pun, ubat yang sama jugalah diberi. Balik makan ubat semua, sebulan @ dua bulan lepas tu memang akan berulang semula. Tapi pada masa tu saya memang tak pernah terfikir langsung tentang suplimen atau vitamin ni.

Tiada lagi masalah kerap sakit dan tak perlu lagi ulang-alik klinik

Sehinggalah pada akhir 2011, saya mula kenal Shaklee. Tapi utk 1 tahun lebih pada awalnya saya hanya ambik vitamin Shaklee untuk diri sendiri sahaja. Alhamdulillah, selepas beberapa bulan amalkan Shaklee ia nampak serasi dengan diri saya.

Saya mula berikan vitamin Shaklee untuk anak-anak pada awal tahun 2013. Antara vitamin saya saya berikan untuk anak-anak ialah Meal Shakes, Omega Guard, Chewable Vita C dan Nutriferon. Apa yang saya perasan, selepas konsisten berikan vitamin-vitamin Shaklee ini pada anak-anak, tahap jatuh sakit mereka makin menurun. Kekerapan ke klinik juga makin berkurang.

Kalau ada pun yang sakit (demam, selsema dan sebagainya), sakit-sakit tu takkan melarat untuk satu tempoh yang lama. Kalau nampak je simptom-simptom dia orang nak demam, terus saya berikan Nutriferon. Nutriferon ni amat berkesan tindakbalas sekiranya diambil sewaktu permulaan tanda atau simptom demam dan selsema tu.

Alhamdulillah..kini walau saya berseorangan menguruskan anak-anak, saya amat bersyukur kerana episod ulang alik ke klinik bila anak-anak sakit tak berlaku sekerap dahulu lagi. Kalau badan anak-anak dah ada rasa panas-panas macam nak demam, terus saya akan berikan Nutriferon (paling utama), diikuti Chewable Vita C dan Omega Guard.

Bak kata pepatah, mencegah lebih baik daripada mengubati. Berilah vitamin terbaik untuk anak-anak anda, apa lagi kalau bukan Shaklee sebagai satu usaha untuk meningkatkan taraf kesihatan seisi keluarga. Saya berharap dengan perkongsian ini, kebaikan vitamin Shaklee akan tersebar serta dapat memberi manfaat kepada lebih ramai orang lagi. Sekian. Terima Kasih.

Terima kasih Shaklee.


 
***********************************************************

Sekiranya anda berminat untuk mendapatkan vitamin semulajadi Shaklee yang berkualiti tinggi ini, anda boleh hubungi saya untuk sebarang pertanyaan atau tempahan.

Konsultasi secara EKSKLUSIF khas untuk anda yang memilih Sweet Moms Vitamin Shop. :)

I'm Your SHAKLEE Independant Distributor
Siti Hajar Khalid (Cik Jatt)
ID No. 907609
♥ SMS/WhatsApp : 013-4894037
♥ Follow us on Instagram : @cikjatt

* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit

Wednesday 19 July 2017

5 Tips Suri Rumah Atasi Keletihan Dan Kekal Cergas Bertenaga


Memandangkan saya pernah menjadi seorang Senior Engineer sebelum menjadi suri rumah ni, jadi kiranya saya boleh compare la sedikit sebanyak perbezaannya.

Menjadi seorang suri rumah ni, sebenarnya tak semudah yang disangka. Apatah lagi kalau suri rumah yang ada buat sesuatu sebagai pendapatan sampingan sepeti online business dan sebagainya.

Jadi, kalau ada yang nak berhenti kerja sebab rasa terlalu penat bekerja dengan harapan boleh relax kat rumah bila dah jadi suri rumah nanti, think again. Percayalah, anda akan menjadi lebih sibuk bila jadi suri rumah ni, tapi of course la lebih happy :)

Dari awal pagi buka mata sampaila pejam mata tidur, kerja sebagai seorang suri rumah ni tak pernah berhenti. Segala macam hal rumahtangga, anak-anak, suami and of course diri sendiri yang perlu diuruskan. At the same urusan business bagi yang ada pendapatan sampingan lagi.

Letih. Memang letih.


5 Tips Suri Rumah Atasi Keletihan Dan Kekal Cergas Bertenaga

Jadi, bagaimana nak mengatasi keletihan melampau menguruskan rumahtangga buat suri rumah atau ibu yang bekerja dari rumah?

Ibu-ibu semua pasti ada rutin dan cara tersendiri macam mana nak handle kan.

Apa yang saya boleh kongsikan serba-sedikit....

1. Rancang dan urus

Pastikan anda susun jadual waktu supaya tersusun perjalanan harian anda. Perjalanan harian kita sebenarnya boleh diuruskan dengan baik dengan cara menyediakan jadual waktu. Dengan adanya jadual waktu, kita dapat mengoptimakan pengurusan masa supaya semuanya seimbang dan lebih teratur. Barulah tak kelam-kabut dan stress.

2. Seimbangkan antara anak-anak dengan urusan kerja

Siapkan keperluan dan beri perhatian untuk anak secukupnya. Kalau tak, nanti anak-anak rasa terabai dan macam-macam perangai keluar. Kita pun jadi stress dan apa satu kerja pun tak jadi nanti.
Berikan anak-anak aktiviti yang boleh mereka buat semasa anda bekerja dan anak-anak di tepi anda. Ini supaya mereka tidak terlalu bergantung kepada anda dan ini akan membantu anda fokus dalam bekerja dan tidak memenatkan badan sendiri. 

3. Dapatkan tidur yang berkualiti setiap malam

Sekurang-kurangnya 6 jam pun dah ok sangat. Yang penting, tidur awal dan bangun awal.

4. Masa untuk diri sendiri 

ME TIME. Lakukan apa yang kita suka. Ambik satu slot, paling kurang pun 1 jam ke, untuk buat aktiviti kegemaran kita. Contoh, menonton tv atau drama bersiri kesukaan, melayari internet, membaca, atau berjumpa kawan-kawan. So tak lah kita rasa tertekan asyik buat kerja je kan.

5. Mulakan hari dengan sarapan yang bagus

Dulu saya selalu skip atau lewat-lewatkan breakfast. Sampaila satu masa tu terkena gastrik yang kronik, terus insaf. Sekarang ni memang awal-awal pagi lepas Subuh, sambil uruskan anak-anak dan kerja rumah tu, saya breakfast terus. Biasanya yang simple je, tapi mengenyangkan. Contohnya, macam oat dan ESP. ESP ni memang jadi favourite ramai untuk breakfast, sebab senang, berkhasiat, mengenyangkan dan memberi tenaga. Rasa pun sedap. Yang nak maintain slim pun elok sangat sebab ESP ni takde kolestrol dan rendah lemak.

Ada gaya model ESP tak :))

Selain tu, personally, pendapat saya, pengambilan supplement pun sangat penting sebagai ikhtiar kita untuk kekal bertenaga dan untuk jaga kesihatan. Lagipun, bila dah beranak ni, dengan faktor pertambahan usia ni, badan pun dah mula bagi signal macam-macam. Sakit belakang la, lenguh badan la, angin la dan macam-macam lagi. Supplements ni untuk bantu menyokong fungsi badan kita dan tampung apa yang tak cukup dalam badan.

Macam saya sendiri, selain ESP tu, saya juga amalkan beberapa vitamin lagi. Semuanya dari Shaklee je, sebab dah yakin dengan yang tu, ada kajian klinikal semua. Tak berani nak cuba sebarang supplements.

Berikut ni, saya kongsikan juga penglaman yang dikongsikan oleh Puan Siti Fatimah, yang mana beliau juga seorang suri rumah yang mengamalkan supplements Shaklee sejak 5 tahun yang lepas.

"Bismillahirahmanirahim. Assalammualaikum. Saya Siti Fatimah Yusof. Berumur 35 tahun. Ibu kepada 3 orang cahaya mata berumur 5 tahun, 4 tahun dan 11 bulan. Saya seorang surirumah sepenuh masa.

Sebenarnya saya telah menggunakan produk Shaklee ini sudah 5 tahun. Dari Set Berpantang hingga lah ke set-set yang lain dan terus menjadi ahli pada hujung tahun 2016.

Jadual harian sebagai surirumah sangat memenatkan. Dengan karenah anak-anak yang makin membesar membuatkan kesihatan terganggu. Sering sakit-sakit badan, keletihan, makan tidak menentu dan sakit lutut. Saya pernah mengalami sembelit selama seminggu membuatkan saya risau.

Tanpa membuang masa, saya mengambil Set Detoks Shaklee yg terdiri daripada Alfalfa, Lecithin dan Herblax. 3 sekawan ini banyak membantu saya dalam masalah yang saya hadapi. Badan terasa lebih ringan, sakit-sakit badan berkurangan, sakit lutut pun makin elok. Alhamdulillah, ESP juga saya amalkan untuk sarapan saya yang lebih berkhasiat, kenyang dan untuk Milk Booster.

Kesihatan anak-anak juga saya tidak abaikan. Omega Guard, Mealshake dan Vita C Chew untuk kesihatan mereka. Mealshake setiap pagi dalam sarapan mereka. Salah satu cara sarapan 'segera' untuk mereka. Omega Guard setiap kali sebelum tidur. Vita C Chew untuk tingkatkan sistem imun badan. Hasilnya anak-anak lebih berselera makan, tidak lagi sembelit, jarang sakit (kalau sakit cepat sembuh) dan lebih fokus dalam aktiviti harian mereka.

Sekarang Shaklee pilihan saya sekeluarga. Tidak pada yang lain. Berkualiti, selamat dan berkesan. Alhamdulillah, terima kasih Shaklee."


Bagaimana Nak Dapatkan Supplements Shaklee

Untuk sebarang pertanyaan lanjut, boleh hubungi saya Cik Jatt 013-4894037.
InsyaAllah saya akan memberi konsultasi terbaik untuk membantu anda berdasarkan pengalaman saya selama 4 tahun lebih bersama Shaklee.

Anda mungkin juga berminat dengan 5 Tips Menjadi Suri Rumah Cemerlang

 
***********************************************************

Sekiranya anda berminat untuk mendapatkan vitamin semulajadi Shaklee yang berkualiti tinggi ini, anda boleh hubungi saya untuk sebarang pertanyaan atau tempahan.

Konsultasi secara EKSKLUSIF khas untuk anda yang memilih Sweet Moms Vitamin Shop. :)

I'm Your SHAKLEE Independant Distributor
Siti Hajar Khalid (Cik Jatt)
ID No. 907609
♥ SMS/WhatsApp : 013-4894037
♥ Follow us on Instagram : @cikjatt

* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit