Friday 17 February 2017

Tanda-tanda Kolestrol Tinggi. Cegah Dan Rawat Sebelum Terlambat


Masalah kolesterol tinggi sebenarnya amat ditakuti kerana ia boleh menyebabkan kita mendapat penyakit jantung, strok dan sebagainya tanpa disedari.

Walaupun anda memiliki badan yang kurus, jangan ambil mudah atau pandang ringan dengan kolesterol kerana orang yang kurus juga berisiko mempunyai kolestrol tinggi jika tidak mengawal pemakanan.



Apa Itu Kolestrol Sebenarnya

Kolesterol ialah satu bahan yang lekit, seakan-akan lemak yang terdapat di dalam darah dan di setiap sel dalam badan. .

Kolesterol tidak boleh larut dalam darah kecuali jika ia bergabung dengan protein khas yang dipanggil ‘lipoprotein’. Kolesterol yang dirembeskan oleh hati ke dalam darah boleh bergabung dengan lipoprotein ketumpatan amat rendah (LDL) atau lipoprotein ketumpatan tinggi (HDL).

Kolesterol LDL dikenali sebagai kolesterol ‘jahat’ manakala kolesterol HDL dikenali sebagai kolesterol baik.

Jadi, tak semestinya semua kolestrol ni bahaya dan kena buang sebenarnya. Kolestrol baik HDL ni penting dan badan kita perlukan juga.

Apakah Tahap Normal Kolestrol


Tanda-tanda Kolestrol Tinggi
  • Sering berasa kebas-kebas pada kaki
  • Timbul bintik-bintik putih (biji lemak) pada bahagian bawah mata, kawasan muka atau leher 
  • Mudah letih, penat dan cepat mengantuk
  • Sering berasa sakit kepala
  • Kaki membengkak akibat pembuluh darah semakin sempit
  • Sakit pada dada sebelah kiri kerana pembuluh darah pada bahagian jantung mula tersumbat. Keadaan ini sangat bahaya kerana ia menunjukkan kadar kolestrol terlampau tinggi
Apa Akan Jadi Jika Kolestrol Tinggi

Kolesterol terlalu tinggi boleh mengakibatkan masalah kesihatan yang boleh membawa kepada kematian. Jadi penting untuk menjaga kolesterol pada tahap yang sepatutnya.

Antara masalah yang biasa berlaku ialah:
  • Strok 
  • Serangan jantung 
  • Penyempitan arteri 
  • Darah tidak mengalir dengan baik 
 
Cara Mengawal Paras Kolestrol

1. Lebihkan buah-buahan dan sayur-sayuran 

Amalkan makan banyak buah-buahan dan sayur-sayuran sehari untuk membantu mengatasi kolesterol jahat. Antioksidan dalam pemakanan tersebut boleh membantu menurunkan paras kolestrol. Banyakkan juga pengambilan makanan yang kaya dengan sterol iaitu molekul organik yang terkandung dalam tumbuhan yang telah terbukti secara klinikal boleh menghalang penyerapan kolestrol ke dalam darah.

2. Amalkan makan ikan yang kaya dengan omega 3 

Ikan yang kaya dengan Omega 3 seperti salmon, tuna, trout dan lain-lain dapat membantu menurunkan paras ‘trigylcerides’ iaitu sejenis lemak dalam darah. Malah Omega 3 juga membantu memperlambatkan pertumbuhan plak di arteri.

3. Makan bijirin oat 

Semangkuk oat memiliki serat dan karbohidrat kompleks yang boleh bertahan sepanjang hari. Anda akan merasa kenyang lebih lama sehingga kurang makan pada waktu lain. Gandum yang terkandung dalam bijirin oat juga dapat membantu mengurangkan kolesterol jahat.

4. Makan lebih kanji dan fiber 

Roti, bijirin, pasta, bijian, buah-buahan dan sayur-sayuran bukan sahaja rendah lemak tepu dan kolesterol, tetapi juga sumber vitamin dan mineral yang terbukti boleh mengurangkan kesan kolesterol.

5. Bersenam 

Senaman fizikal mampu meningkatkan kolesterol baik dan mengurangkan kolesterol jahat. Anda juga dapat mengurangkan berat badan, menurunkan tekanan darah dan mempertingkatkan kesihatan jantung serta saluran darah dan mengurangkan tekanan.

6. Turunkan berat badan 

Perhatikan tubuh anda. Sekiranya bahagian perut dan tengah badan disaluti banyak lemak, itu merupakan petanda risiko untuk mendapat penyakit jantung dan penyakit-penyakit lain adalah tinggi.

Bagaimana Shaklee Dapat Membantu Anda Yang Menghadapi Masalah Kolestrol Tinggi

Suami saya sendiri mempunyai masalah kolestrol yang agak tinggi dulu. Then, doktor ada berikan ubat kolestrol untuk suami saya. Malangnya, ubat tu ada kesan sampingan, menyebabkan suami saya mengalami sakit lutut yang agak kronik.

So, saya cadangkan suami saya untuk berhenti ubat tu dan amalkan supplements Shaklee. Alhamdulillah, lepas berhenti ubat kolestrol tu, hilang sakit lutut suami saya dan masalah kolestrol pun terkawal. Bila check up dengan doktor, doktor pun ada bagitau yang ubat kolestrol ni memang ada kesan sampingan. Doktor pun setuju suami saya teruskan pengambilan supplement Shaklee.

Sampai sekarang pun suami saya masih mengamalkan supplements Shaklee sambil menjaga pemakanan.

Sememangnya supplements ni bukan ubat atau magic, yang menjanjikan kita sihat sekelip mata.

Namun, selain dari tips yang saya kongsikan di atas, supplements ni adalah antara ikhtiar terbaik dan semulajadi yang berkesan.

Dengan pengambilan yang konsisten dan mengamalkan tips yang disebutkan, pasti akan membantu anda menurunkan tahap kolestrol anda.

Supplements Shaklee Untuk Bantu Turunkan Kolestrol


Vivix

Merupakan revolusi terbaru di dalam pemakanan polifenol. Ramuan Vivix yang 10x lebih kuat dari resveratrol (kandungan unik dalam anggur muscadine) mampu melambatkan pembentukan AGE. VIvix betindak dari dalam DNA di amna ia melindungi dan membaiki kerosakan DNA dengan lebih berkesan.

Omega Guard

EPA dan DHA dalam OMEGA GUARD menurunkan kadar kolesterol ‘jahat’ LDL. Omega juga bagus untuk memperbaiki kesihatan kardiovaskular disamping memelihara tekanan darah dan paras trigliserida dan kolesterol yang normal.

Phytocol ST

Tugas utamanya berkait dengan proses menghalang kolestrol dalam badan. Dengan mengambil Phytocol ST ini, kt tak perlu bimbang mengenai kandungan kolestrol dlm makanan yg kita makan kerana ia mencegah penyerapan kolestrol dalam darah. Juga bertindak sebagai ejen detox.

Apa Kata Mereka Yang Mengamalkan Set Kolestrol Shaklee


Anda atau keluarga anda mempunyai masalah kolestrol tinggi?? Jangan tunggu sehingga menjadi kronik, terkena serangan jantung ya. Hubungi saya untuk mendapatkan vitamin bagi kolestrol tiggi, Cik Jatt 013-4894037.

 
***********************************************************

Sekiranya anda berminat untuk mendapatkan vitamin semulajadi Shaklee yang berkualiti tinggi ini, anda boleh hubungi saya untuk sebarang pertanyaan atau tempahan.

Konsultasi secara EKSKLUSIF khas untuk anda yang memilih Sweet Moms Vitamin Shop. :)

I'm Your SHAKLEE Independant Distributor
Siti Hajar Khalid (Cik Jatt)
ID No. 907609
♥ SMS/WhatsApp : 013-4894037
♥ Follow us on Instagram : @cikjatt

* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit

No comments: