Tuesday 1 August 2017

Tips Kurus : 5 Snek 'Sihat' Yang Sebenarnya Tidak Sihat


Dengan cara yang betul, snek boleh menahan lapar, membuat kita bertenaga dan menyediakan sumber nutrisi yang sihat.

Dengan cara yang salah, snek boleh membuat kita penat, lesu dan lapar dari yang biasa sebelum ini, dan juga penuh kalori kosong yang tidak mengenyangkan.


5 Snek 'Sihat' Yang Sebenarnya Tidak Sihat

1. Jus hijau dalam botol

Walaupun anda rasa anda mendapat nutrisi dalam satu minuman, sebenarnya anda mengambil gula dalam jumlah yang besar.

Walaupun ia daripada bahan semula jadi, serat dalam buah-buahan dan sayuran telah dibuang apabila dijadikan jus, gula ini mengalir dalam darah anda seperti satu beg gula-gula.

Lebih baik memilih buah-buahan atau sayuran seperti lobak merah, timun dan saderi. Ia rendah gula dan membantu untuk mengekalkan tahap tenaga. Boleh campurkan buah-buahan dengan yogurt contohnya.


2. Bar tenaga / protein

Snek on-the-go memudahkan untuk menikmatinya, tapi ada sesetengah jenama mengandungi gula yang tinggi. Jangan anggap label seperti ‘natural’ atau ‘raw’ membuatkan ia sesuai untuk anda. Bar seperti ini biasanya dipenuhi dengan buah-buahan yang kering, madu dan sirap lain yang mengandungi gula, kalori yang tinggi dan membuatkan anda lebih inginkan benda manis.

Lebih baik memilih segenggam kacang mentah. Protein akan membuatkan anda kenyang dan mengawal tahap gula dalam darah.


3. Diet Coke

Minuman diet bebas gula tapi sebaliknya mengandungi pemanis tiruan seperti aspartame, setiap gram boleh menjadi 13,000 kali lebih manis daripada gula. Kerap mengamalkan pemanis boleh meningkatkan keinginan anda untuk benda manis dengan menghantar mesej yang sama kepada otak kamu dan ini sebenarnya boleh menjurus anda untuk makan makanan ringan lebih manis sepanjang hari. Mereka mungkin dilabelkan ‘diet’, tapi sebaliknya beberapa kajian menunjukkan pemanis tiruan boleh menyumbang kepada pertambahan berat badan.

Lebih baik memilih still atau sparkling water dan tambah buah-buahan segar (oren, lemon, strawberi dan pudina) untuk perisa.


4. Yogurt rendah lemak 

Lemak dalam rasa yogurt memang enak, dan apabila ia dikeluarkan dari produk, pengeluar makanan tahu bahawa mereka perlu menggantikannya dengan sesuatu yang lain untuk membuat makanan yang sedap. Benda lain biasanya digantikan dengan gula. Sebagai contoh, dalam bekas kecil lemon yogurt rendah lemak (bunyi sihat,kan?) mengandungi gula 23g – bersamaan dengan hampir 6 sudu teh. Manakala kira-kira 10g yang berasal dari susu itu sendiri, yang masih lebih 3 sudu teh gula tambahan, yang dianggap sebagai snek ‘sihat’.

Lebih baik memilih yogurt asli probiotik dan tambah buah-buahan segar kamu sendiri untuk rasa manis.


5. Kerepek sayur-sayuran 

Jangan terpedaya dengan perkataan ‘sayur-sayuran’. Dari segi kalori dan lemak, ini sama banyak dengan kerepek biasa. Kerepek veggie biasanya di goreng dengan minyak sama seperti kerepek lain, ia mempunyai lemak tepu yang tinggi dan tambahan garam. Apabila sayur-sayuran diproses menjadi kerepek, banyak vitamin dan nutrien akan hancur juga.

Lebih baik memilih satu tapak tangan besar kacang segar, yang kaya dengan protein yang akan membantu anda kenyang tanpa lebihan kalori.


Tip berguna untuk menjadi ‘celik’ snek:
  • Apabila anda melihat pada label makanan, beri perhatian kepada barisan ‘gula yang mana’. Sebagai panduan mudah, 4g bersamaan dengan 1 sudu teh gula. Pengambilan harian yang dicadangkan mengambil gula tidak lebih daripada 25g sehari untuk orang dewasa – bersamaan dengan 6 sudu teh. 
  • Berhati-hati dengan fakta bahawa gula mempunyai banyak nama samaran yang berbeza. Perhatikan nama-nama yang berakhir dengan ‘ose’ (contoh frucose, maltose, sucrose) dan mana-mana sirap (contoh sirap maple, sirap beras). Semua ini adalah gula.

No comments: