Tuesday 3 July 2018

Resepi Kek Marjerin @ Mentega Yang Lembut, Sedap Dan Confirm Jadi


Assalamualaikum :)

Rasanya belum terlambat lagi la kan Cik Jatt nak ucapkan Selamat Hari Raya dan Maaf Zahir Batin kepada semua. Semua masih ada mood raya kut ni kan. Rasa sedih la pula kan bila Ramadhan dah berlalu dan Syawal pun tak lama lagi akan berkahir. Mudah-mudahan kita semua dipanjangkan usia untuk bertemu lagi dengan Ramadhan dan Syawal yang akan datang.

Biskut raya korang ada lagi ke. Kat rumah ni ada la lagi sikit-sikit yang balance tu. Tahun ni tak buat banyak pun, cuma buat biskut dan kek yang anak-anak suka je.

Cik Jatt takde buat open house. Tapi rumah sentiasa je open untuk semua yang sudi datang beraya. Yang nak jemput datang open house pun sangat la dialu-alukan.

Weekend lepas, dekat lorong taman Cik Jatt ni ada open house. Yang bestnya, kitorang buat potluck. Bayangkan la setiap rumah tu bawa 1@2 menu, memang meriah sangat dengan makanan sampai tak tahu nak makan yang mana satu. Cik Jatt bawa yang simple-simple je, bihun goreng dengan kek marjerin. Tapi cik abang cakap sedap sangat, ramai puji. Eceh..

Kek marjerin tu first time buat actually, nasib baik menjadi. Senang weh nak buat kek ni, resepi dia sukat guna cawan je. Tapi kan, seriously, kek marjerin tu senang sangat nak buat, bahan pun sikit je. Simple simple pun, Masha'Allah sedap sangat. Dia punya lembut dan gebu tu, memang terbaiklah. Simpan berhari-hari pun tahap lembut dan kegebuan tu tetap maintain.

Ni Cik Jatt kongsikan resepi tu k, bole la korang cuba juga. Resepi ni dari Faceook page yang famous Azlina Ina tu. Memang best resepi-resepi kat sini. So far yang Cik Jatt dah try, Alhamdulillah menjadi dan sedap.


Resepi Kek Marjerin @ Mentega

Bahan-bahan

1 1/4 cawan / 250g marjerin Pelangi
1 cawan / 100g gula halus
1 sudu kecil esen vanilla
5 biji telur gred A@B
1/4 cawan / 5 sudu besar susu pekat
2 cawan / 200g tepung naik sendiri (ayak)
* kalau nak guna tepung gandum, cuma tambah 1 sudu kecil baking powder
5 sudu besar susu segar (suhu bilik)

Cara-cara

1. Mix marjerin, gula halus dan esen vanilla hingga jadi putih berkrim.
Tips : kena sampai putih berkrim tau sebelum masukkan telur. Kalau tak nanti kek tu bantat.

2. Masukkan satu demi satu (selangkan sedikit) telur dan mix hingga sebati.

3. Masukkan susu pekat.

4. Masukkan tepung naik sendiri dan susu segar secara berselang-seli. Kacau dengan senduk hingga sebati.

5. Panaskan oven suhu 170 lebih kurang 10 minit. Bakar dalam loyang petak atau bulat size 8 inci, suhu 170 masa 45 minit atau hingga masak.

6. Setelah masak, terbalikkan kek atas redai/besi jaring.

Senang je kan kek ni. Tapi sumpah gebu, lembut dan sedap.

Ni first time actually guna marjerin Pelangi tu, selalunya akak buat kek atau biskut ni, guna Buttercup tu. Sedap je rupanya guna marjerin Pelangi tu, dahla murah dan banyak. Berbiji-biji kek boleh buat.

Yang ni la marjerin Pelangi tu. Harga pun murah je, dalam RM 4.90 kalau tak silap

Ok. Lain kali Cik Jatt share resepi lain yang senang dan sedap k. And resepi-resepi yang Cik Jatt share kat blog ni semua yang Cik Jatt sendiri dah try, menjadi dan of course sedap.

Selamat mencuba ya.
Thanks for reading!


No comments: