Thursday 5 July 2018

Apa Yang Ada Di Rantau Panjang Dan Tempat Beli Keropok Lekor Sedap Kelantan


Part 1 : Review Bermalam Di Hotel Dynasty Inn Kota Bharu, Kelantan

Part 2 : Jalan-jalan Bercuti Tempat-tempat Menarik Di Kota Bharu, Kelantan

Part 3 : Apa Yang Menarik Di Pantai Cahaya Bulan

Assalamualaikum

Alhamdulillah. Hari ni adalah hari terakhir unplanned trip kami jalan-jalan sambil beraya ke Kelantan.

Awal pagi, dalam pukul 8 pagi macam tu, kami breakfast dulu kat hotel. Makanan hari ni pun semuanya sedap-sedap.

Nasib baik makanan kat sini kena dengan selera kakak Aina. Picky eater ni

Irfan ok ja bab makan, janji ada nasi la

Lepas breakfast, kitorang balik ke bilik hotel, kemas-kemas barang semua sementara tunggu kakak dan abang ipar akak datang dari Bachok. Dalam pukul 10 pagi lebih macam tu diorang datang and kami terus check out.

Dalam perjalan balik tu, dah alang-alang on the way, kami singgah sekejap Rantau Panjang. Saja nak tengok-tengok dan beli apa yang patut. Rantau Panjang ni kawasan bebas cukai yang ada dekat Kelantan. Kiranya macam Padang Besar la kalau kat utara. Ada lagi satu kawasan bebas cukai di Kelantan, Pengkalan Kubor. Ada yang cakap Pengkalan Kubor lagi best dari Rantau Panjang.

Jam betul kat situ, agak sesak dan ramai orang. Dengan keadaan ramai orang dan cuaca pun agak panas terik waktu tu, kakak Aina and Irfan pun apa lagi, asyik ajak balik je la. Lagipun mak dan ayah akak pun tak berapa larat nak jalan lama-lama. Jadi, kami sekejap je kat situ. Cuma memborong coklat dan akak beli set periuk Vision sebab yang kat rumah kacanya dah ada sumbing sikit.

Dalam panas-panas dan ramai orang tu, sempat la selfie satu

Dari Rantau Panjang, kami teruskan lagi perjalanan pulang. Tak jauh dari situ, kami singgah pula beli keropok lekor dan budu. Kalau dah pergi Kelantan, tak sah la kan kalau tak beli. Tempat yang best untuk beli keropok lekor di Kelantan ni, ada dekat Bukit Bunga. Kedai tu Nur Alya Keropok Lekor namanya. Selain beli untuk bawa balik goreng tu, kami juga beli yang dah siap goreng panas-panas untuk bekalan dalam kereta. Sedap wehhhh :)

Selepas tu, kami terus ja perjalanan sampai Alor Setar. Berhenti pun cuma untuk singgah makan, solat dan ke tandas sahaja. Alhamdulillah, perjalanan kali ni jam juga sikit, tapi tak teruk.

Kami selamat sampai kat Alor Setar lebih kurang pukul 8 malam lebih rasanya. Tak la lewat sangat.

Cik abang kata, seronok juga pergi Kelantan ni. Relax ja. Cik abang akak ni memang suka suasana kampung macam tu, tak suka suasana bandar. Lain kali bole pergi lagi katanya.

Yess... itu yang akak nak dengar.
Akak suka je kalau orang bawa jalan-jalan.

Berakhirlah sudah short trip akak sekeluarga ke Kelantan.
Next, ke mana pula kita lepas ni... :)

Thanks for reading!


No comments: