Monday 6 March 2017

Cara Tambah Tenaga Dan Hilangkan Rasa Cepat Letih


Pernah tak anda rasa cepat letih dan mengantuk? Selalu?
Padahal baru waktu pagi ataupun baru nak masuk tengah hari.

Kalau bangun pagi atau baru separuh hari pun dah letih, macam mana kita nak lakukan aktiviti sepanjang hari kan.
Sebab tu ramai tau yang asyik menguap, hilang semangat dan asyik nak tertidur je kat tempat kerja.

Kalau ibu yang bekerjaya lagi la kan, balik rumah nak uruskan hal rumah dan anak-anak pula. Mana nak masak, basuh baju, kemas rumah lagi.

Jadi, masalah cepat letih ni kalau dibiarkan berlarutan, bukan sahaja prestasi kerja merosot, kualiti hidup dan kesihatan juga akan makin merosot.

Kenapa Selalu Cepat Rasa Letih?

Aktiviti seharian yang sibuk tentunya akan mengurangkan tenaga terutamanya apabila sudah menghampiri lewat petang dan malam.

Walaubagaimanapun, sekiranya anda mengalami rasa cepat letih sepanjang hari, itu seharusnya diberi perhatian.


Antara punca yang boleh membuatkan badan kita menjadi semakin cepat letih dan mudah diserang rasa mengantuk adalah disebabkan pengambilan makanan yang tidak tepat dan kurang nutrisi.
Badan kita memerlukan nutrisi yang secukupnya supaya dapat berfungsi dengan lebih cekap.

Selain itu, toksin yang berlebihan, pengambilan ubat dan masalah kesihatan tertentu juga adalah antara faktor badan cepat menjadi letih.

Apatah lagi dengan faktor pertambahan usia. Ini sebenarnya faktor utama kita menjadi semakin cepat rasa letih. Apabila semakin bertambah usia, sel-sel badan kita juga menjadi semakin lemah.

Cara Hilangkan Rasa Cepat Letih Dan Mengantuk

Untuk mengatasi masalah ini, ada beberapa cara yang boleh anda lakukan.

Jika anda termasuk dalam kategori orang yang cepat letih dan mengantuk, semoga huraian di bawah ini dapat membantu anda untuk mengatasinya.

1. Jauhi Makanan Segera 

Makanan segara mengandungi sedikit serat dan lebih banyak gula yang dapat menaikkan kadar gula darah. Pengambilan gula berkait rapat dengan masalah kesihatan,seperti diabetis, obesiti dan penyakit jantung serta dapat menghalang metabolism apabila diambil berlebihan.

2. Hindari Makanan Yang Dipanaskan Berulang-Ulang Kali 

Memanaskan lebihan makanan adalah perkara biasa. Namun, perkara ini menjadi sesuatu yang berbahaya apabila anda memanaskannya berulang-ulang kali. Lemak daripada makanan yang dipanaskan berbahaya buat tubuh. Bahkan makanan yang sepatutnya memberikan energi anda, akan merampas semuanya dan membuatkan tubuh anda menjadi cepat letih.

3. Elakkan Makanan Bergoreng & Minuman Berkafein 

Makanan yang digoreng akan membuatkan anda rasa mengantuk kerana sistem pengadaman anda terpaksa bekerja lebih gigih daripada kebiasaannya untuk memproses lemak di dalamnya. Makanan bergoreng juga kaya dengan minyak dan lemak trans. Makanan yang digoreng boleh menyumbat saluran arteri dan mencemari sel-sel darah. Di samping itu, makanan bergoreng juga meningkatkan kolesterol jahat. Biarpun kafein mampu menstimulasikan tubuh agar menjadi lebih bersemangat, namun lama kelamaan tubuh tetap akan terasa lebih penat. Jadi, elakkan minum kopi.

4. Rehat Secukupnya 

Selain makanan, istirahat yang secukupnya juga membantu tubuh lebih segar. Tidur adalah salah satu cara untuk mengembalikan energi yang terbuang. Jadi, usahakan untuk tidur yang normal iaitu lapan jam sehari. Biasakan tidur dengan pola tidur yang konsisten, jika tidak ia akan menurunkan stamina anda di pagi hari. Situasi ini akan membuatkan tubuh anda terasa lemah, penat serta timbul rasa mengantuk.

5. Bersenam

Senaman ringan selama 30 minit dapat membantu anda meningkatkan stamina. Senaman baik untuk meregangkan otot-otot anda yang tegang. Senaman seperti jogging dan yoga mampu membuatkan tubuh anda menjadi lebih segar dan bersemangat.

6. Jangan abaikan supplement tambahan

Zaman sekarang, atas pelbagai faktor seperti pencemaran, stress, penggunaan bahan kimia yang berleluasa dan sebagainya... selain menjaga pemakanan dan mengamalkan gaya hidup sihat, pengambilan supplements tambahan juga adalah sangat penting. Pengambilan supplements tambahan ini bukan saja bertujuan untuk menampung kekurangan zat badan yang kita perlu supaya badan dapat berfungsi dengan lebih cergas, malah ia juga berperanan untuk menjaga kesihatan serta mencegah badan kita supaya tidak mudah diserang pelbagai penyakit.

Tambah Tenaga Dan Kekal Sihat Dengan Vivix Shaklee

Seperti yang saya kongsikan di atas, punca utama badan menjadi cepat letih adalah faktot pertambahan usia.

Apa yang berlaku adalah mitokondria, iaitu kuasa besar yang terletak dalam setiap sel-sel badan kita, tidak mampu untuk bersaing dengan permintaan tenaga yang badan perlukan.

Apa tu mitokondria?

Mitokondria ibarat pusat janakuasa tenaga, ala-ala TNB la. Ia berada dalam pusat sel kita. Fungsinya utnuk mengecas sel-sel badan supaya sel-sel ni punya tenaga untuk menjalankan fungsinya. Bila semakin berumur, penghasilan mitokondria sudah berkurangan dalam sel. Akibatnya tenaga sudah kurang dijana.

Jadi, pokok pangkal bermula dengan mitokondria. Mitokondria sihat, keseluruhan badan kita juga akan sihat. Kita punya lebih banyak tenaga, lebih cerdas dan lebih tahan dari serangan penyakit, badan yang lebih berotot, risiko penyakit pun kurang, tekanan darah cantik, gula darah stabil.

Untuk itu, Vivix Shaklee adalah supplement terbaik. Vivix adalah revolusi kepada tonik antioksidan dan antipenuaan yang terbaik dunia, disokong oleh beribu kajian seluruh dunia.


Salah satu daripada 4 mekanisme cara Vivix bertindak terhadap sel badan kita ialah memberi tenaga kepada sel atau meningkatkan mitokondria.

Lagi tinggi mitokondria, maka akan lagi powerful lah sel badan kita.

Apabila kita mengambil Vivix, Vivix yang bertindak sebagai agen anti-penuaan ini akan membantu meningkatkan lagi mitokondria ni.


Apa Kata Mereka Yang Dah Mencuba Vivix Untuk Tambah Tenaga

Oleh sebab itulah, badan yang sering letih lesu sebelum ni, boleh bertukar menjadi segar-bugar bertenaga setelah mengambil Vivix. Maka, tak hairanlah kalau kesannya dapat dilihat dalam waktu yang agak singkat. 

Testimoni 1

Badan cergas dan semakin sihat


Testimoni 2

Tetap bertenaga walaupun terpaksa memandu jauh dan bekerja long hours


Testimoni 3

Sahabat kami ni seorang ibu muda yang dulu mengalami masalah cepat letih yang amat kronik, sampai rasa nak pengsan. Tapi, kini dah cergas bertenaga. Dan kalau nak tau, sahabat kami ni kan, dah giat travel pulak pula sekarang. Destinasi wajib beliau tiap-tiap tahun, Jepun :)



Testimoni 4

Selepas seminggu, dah boleh keluar berjalan


Testimoni 5

Bertenaga buat kerja sekarang, best!


Alhamdulillah, sememangnya ramai dah rasa kesan Vivix sebagai energy booster.

Dan, kalau anda baca perkongsian mereka yang dah amalkan Vivix ni, bukan sahaja makin bertambah bertenaga, malah banyak lagi manfaat lain yang mereka dapat dari segi kesihatan dan kecantikan.

Untuk perkongsian mereka yang amalkan Vivix, boleh klik sini

Untuk sebarang pertanyaan atau konsultasi mengenai Vivix, boleh terus hubungi saya ya. Cik Jatt 013-4894037.

 
***********************************************************

Sekiranya anda berminat untuk mendapatkan vitamin semulajadi Shaklee yang berkualiti tinggi ini, anda boleh hubungi saya untuk sebarang pertanyaan atau tempahan.

Konsultasi secara EKSKLUSIF khas untuk anda yang memilih Sweet Moms Vitamin Shop. :)

I'm Your SHAKLEE Independant Distributor
Siti Hajar Khalid (Cik Jatt)
ID No. 907609
♥ SMS/WhatsApp : 013-4894037
♥ Follow us on Instagram : @cikjatt

* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit

No comments: