Friday 10 March 2017

Rawatan Penyakit Buah Pinggang. Bolehkah Sembuh?


Fungsi buah pinggang sangat penting untuk tubuh. Jika buah pinggang tidak dapat berfungsi dengan baik, bermakna anda telah terkena penyakit yang sangat berbahaya dan pengakhirannya membawa kepada kematian.

Penyakit buah pinggang kronik ni menular secara beransur-ansur dan jika dikesan pada peringkat awal, masalah ini boleh dilengahkan sebenarnya dengan strategi rawatan yang sesuai dan pengubahsuaian gaya hidup. Walaubagaimanapun, sekali dah sampai tahap kena dialisis, memang boleh dikatakan anda terpaksa bergantung kepada mesin tersebut untuk seumur hidup.

Bayangkan suatu hari anda keluar dari bilik doktor selepas diberitahu ada sesuatu yang tidak kena dengan buah pinggang anda. Apakah pilihan rawatan yang ada? Bolehkah sembuh?


Punca-punca Penyakit Buah Pinggang

Sebelum saya berkongsi lebih lanjut tentang rawatan penyakit buah pinggang, ingin juga saya kongsikan antara punca yang boleh menyebabkan anda terkena penyakit buah pinggang.
  • Kurang minum air
  • Kerap menahan kencing
  • Suka makan makanan masin
  • Suka minum minuman bergas
  • Kerap kena jangkitan ‘kencing kotor’ (Urinary Track Infection) dan tidak dirawat dengan sempurna
  • Kerap makan daging merah dan Seafood (Tinggi Uric Acid)
  • Penyakit darah tinggi dan kencing manis
  • Kerap makan pil tahan sakit
  • Kerap mengambil minuman keras
Peringkat Penyakit Buah Pinggang

Masalah buah pinggang biasanya dikesan menerusi tekanan darah tinggi, tahap kreatinine (urea) yang tinggi dalam darah, kewujudan darah atau protein dalam air kencing, tanda kerosakan buah pinggang dan sejarah keluarga.

Terdapat 5 peringkat penyakit buah pinggang:

Peringkat pertama dan kedua

Simptom kemerosotan buah pinggang adalah minima. Mereka yang disahkan menghidap penyakit buah pinggang (CKD) pada peringkat satu dan dua boleh melindungi kesihatan buah pinggang mereka serta fungsinya secara berkesan dengan mengekalkan tekanan darah pada tahap yang sewajarnya, mengambil makanan yang kurang mengandungi protein dan melakukan senaman secara tetap.

Peringkat tiga

Apabila CKD menular ke peringkat tiga, seseorang boleh mengalami anemia atau penyakit tulang peringkat awal. Rawatan perlulah diperoleh seawal yang mungkin untuk mengurangkan ketidakselesaan bagi pesakit dan komplikasi yang mungkin timbul kemudian.

Peringkat empat dan lima

Pesakit CKD pada peringkat empat dan lima memerlukan terapi penggantian renal untuk mengambil alih fungsi buah pinggang bagi terus hidup. Pesakit boleh memilih sama ada untuk menjalani dialisis atau melakukan pemindahan organ apabila fungsi buah pinggang mereka terjejas dengan teruk. Tahap kelima CKD juga dikenali sebagai penyakit buah pinggang peringkat akhir (ESRF) untuk menandakan keadaan buah pinggang yang tidak lagi berfungsi.

Rawatan Sakit Buah Pinggang

Sekiranya anda menghidap penyakit buah pinggang kronik, berikut adalah pilihan rawatan :

1. Rawatan Perubatan Konservatif

Bagi sesetengah pesakit, dialisis mungkin tidak dapat meningkatkan kualiti kehidupan mereka, seringkali kerana masalah kesihatan lain yang serius selain dari kegagalan buah pinggang. Oleh yang demikian, ada sesetengahnya mengambil keputusan enggan membuat dialisis.

Matlamat rawatan perubatan konservatif adalah untuk meminimakan simptom kegagalan buah pinggang. Biasanya doktor akan mencadangkan gabungan perubatan bersama penjagaan rawatan yang berjadual untuk pesakit.


2. Dialisis

Dialisis adalah satu proses di mana kekotoran di dalam darah yang selalunya dibersihkan oleh buah pinggang, telah diambil alih oleh mesin dan tiub-tiub yang mengandungi cecair khas, melalui proses penapisan separa telus (semi-permeable).

Pesakit yang mendapat rawatan dialisis dapat meneruskan hidup tetapi aktiviti hidup akan menjadi semakin terbatas. Rawatan ini agak mahal dan memerlukan banyak masa terluang. Masalah sering dihadapi ialah anaemia teruk, sakit-sakit badan dan pengambilan cecair berlebihan harus disekat.


3. Pemindahan Buah Pinggang 

Ini melibatkan pemindahan buah pinggang yang sihat daripada seorang (penderma) dan dimasukkan melalui pembedahan kepada pesakit (penerima) yang mengalami kegagalan fungsi buah pinggang.

Walaubagaimanapun, tidak semua pesakit sesuai menjalani pemindahan dan kosnya boleh mencecah lebih RM 300 000. Kekurangan penderma dan kesukaran mendapatkan keserasian juga menghadkan bilangan pesakit yang boleh menerima pemindahan buah pinggang.


Bagaimana Vivix Shaklee Membantu Pesakit Buah Pinggang

Sekiranya belum sampai tahap kena dialisis, sebolehnya jagalah buah pinggang anda dengan baik untuk elak dari terpaksa bergantung kepada dialisis.

Dialisis bukan penawar dan ia tidak akan memperbaiki buah pinggang yang rosak. Ia adalah sistem sokongan yang membolehkan pesakit meneruskan kehidupan.

Apabila hidup bergantung kepada mesin dialisis ni, anda perlu banyak berkorban wang, masa, tenaga dan mesti bersedia membuat perubahan pemakanan.

Apa yang saya nak kongsikan di sini adalah bagaimana Vivix Shaklee membantu pesakit buah pinggang.


Vivix mengandungi Resveratrol dan apa yang menjadikan Vivix ni special adalah kerana ia terbukti melalui kajian saintifik, bertindak dari peringkat sel. Sel-sel yang sihat membantu badan untuk menjalani tugas dengan baik tapi penyakit mula timbul bila sel mula rosak. Vivix membantu membaiki dan melindungi sel dari kerosakan setiap hari.

Manfaat Vivix untuk buah pinggang :
  • Mengurangkan tekanan oksidatif pada sel nephron buah pinggang dan mengelakkan berlakunya kerosakan yang lebih teruk pada saraf buah pinggang
  • Meningkatkan struktur dan bentuk buah pinggang yang normal
  • Mengurangkan pengumpulan platlet pada buah pinggang
  • Mengembangkan salur darah pada buah pinggang
  • Mengurangkan proses lipid peroksida
  • Mengurangkan kematian sel saraf buah pinggang

Apa Kata Pesakit Buah Pinggang Yang Mencuba Vivix

Ramai pesakit buah pinggang yang telah mencuba Vivix, dari pesakit peringkat satu atau dua hinggalah juga pesakit yang sedang menjalani dialisis. Ada yang pada mulanya perlu dialisis tetapi buah pinggang kembali sihat tak perlu dialisis dan sebagainya.

Ada seorang customer saya pesakit buah pinggang peringkat empat yang sedang menjalani dialisis juga sedang mengambil Vivix. Kalau sebelum ni, kesan dari dialisis tu, beliau mengalami masalah penghadaman, tiada selera makan, sakit-sakit badan hingga susah nak tidur dan badan lemah. Alhamdulillah, kini badan semakin bertenaga, mudah melakukan urusan harian, tiada lagi masalah penghadaman dan selera makan pun kembali normal. Vivix sangat membantu memberi kesihatan yang lebih baik kepada beliau.

Berikut saya kongsikan juga antara kisah-kisah mereka yang berikhtiar dengan Vivix bagi penyakit buah pinggang

Testimoni 1

Ayah kawan saya ni sudah admitted selama sebulan di hospital namun keadaan masih sama. Mujur selepas mencuba Vivix, perubahannya bertambah positif sedikit demi sedikit. Kini, ayahnya sudah tak perlu bergantung pada insulin, bacaan gula dan buah pinggang juga semakin baik. Malah tak perlu dialisis lagi.


Testimoni 2

Bacaan kreatinin turun dari 1000 lebih menjadi 100 sahaja setelah mengamalkan Vivix. Alhamdulillah.


Testimoni 3


Adik customer ni seorang yg ada masalah G6PD. Warded sebab demam. Akibat tersalah diberi ubat, buah pinggang beliau didapati hampir rosak & sangat kotor (bacaan creatinine adalah 1200). Alhamdulillah selepas diberi vivix dalam 2 hari, keadaan air kencing adiknya ini bertambah baik & adiknya juga semakin mudah untuk buang air besar.


Testimoni 4

Customer ni belikan Vivix untuk wife dia yang ada masalah buah pinggang, sampai kaki jadi bengkak, badan pun sentiasa letih dan lesu. Selepas sehari ambil, beliau feedback dah ada perubahan positif pada isteri beliau. Cepat juga effek Vivix untuk isteri beliau. Alhamdulillah.


Testimoni 5

Selepas 21 hari mengamalkan Vivix, bacaan kreatinin turun dari 1189 ke 558, paras gula dan kolestrol juga normal.


Setiap penyakit ada penawarnya. Tidak salah untuk mencuba jika hasilnya boleh menyelamatkan lebih banyak duit poket, masa dan tenaga dan yang penting boleh hidup sihat bersama keluarga tersayang. Yang penting usaha. Kesihatan tak ada galang gantinya.

Sekiranya anda berminat untuk mencuba Vivix atau ada sebarang pertanyaan lanjut, boleh hubungi saya Cik Jatt 013-4894037.

Anda mungkin juga berminat dengan Tanda-tanda Anda Menghidap Penyakit Buah Pinggang dan Cara-cara Mencegah Penyakit Buah Pinggang

 
***********************************************************

Sekiranya anda berminat untuk mendapatkan vitamin semulajadi Shaklee yang berkualiti tinggi ini, anda boleh hubungi saya untuk sebarang pertanyaan atau tempahan.

Konsultasi secara EKSKLUSIF khas untuk anda yang memilih Sweet Moms Vitamin Shop. :)

I'm Your SHAKLEE Independant Distributor
Siti Hajar Khalid (Cik Jatt)
ID No. 907609
♥ SMS/WhatsApp : 013-4894037
♥ Follow us on Instagram : @cikjatt

* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit

No comments: