Monday 30 November 2015

Punca Dan Cara Hilangkan Parut Dan Jerawat Bernanah Yang WAJIB Anda Tahu


Jerawat jerawat... kenapa saya suka share tentang masalah jerawat ni?
Sebab saya sendiri pun memang dari golongan yang mempunyai masalah jerawat ni, dulu la, sekarang Alhamdulillah dah ok, ok banyak la dari dulu. Kalau dulu jerawat dan parut penuh muka sampai hitam kusam muka ku, sekarang ni kalau ada naik jerawat pun kadang-kadang je sebiji dua. Nampak la kulit tu cerah bersih sikit.

Saya suka share tentang masalah jerawat ni, sebab saya tahu bukan senang nak nyahkan jerawat ni kalau tak rawat betul-betul. So, saya share la serba sikit apa yang saya tahu, based on pembacaan dan pengalaman saya sendiri. Mudah-mudahan membantu dan memberi manfaat untuk anda yang mengalami masalah jerawat ni juga.

Jerawat ni, kalau kadang-kadang naik sebiji dua tu takde hal la, normal je tu. Tapi yang masalahnya ni, bila dah penuh muka, kalau yang lebih serius tu siap bernanah lagi. Memang akan buatkan seseorang tu berasa malu, dan kurang keyakinan diri untuk berhadapan dengan orang lain, sampai rasa nak menyorok dalam rumah je 24 jam. Betul tak?

Masalah jerawat ni, kalau tak dirawat, pasti akan jadi lebih teruk lagi. Tetapi, ramai yang walaupun dah beribu-ribu duit habis pada produk penjagaan wajah, tapi masalah jerawat masih tak selesai malah menjadi lebih teruk lagi. Sedih kan, saya faham perasaan anda, sebab saya pernah melaluinya dulu.


Apa punca jerawat ni sebenarnya. Apa-apa masalah pun, kalau kita tahu puncanya, senang la sikit nak setlle kan. Antaranya mungkin disebabkan perubahan hormon, pemakanan, pengeluaran sebum berlebihan, persekitaran, penghadaman dan sebagainya.

Jom kita lihat satu-satu..

Punca Kenapa Masalah Jerawat Susah Hilang

1. Pemilihan produk yang salah

Pemilihan produk yang kuat bahan kimia di dalamnya membuatkan masalah jerawat akan menjadi lebih teruk. Selain itu sering bertukar memakai produk juga menjadi punca jerawat tidak dapat dirawat dengan baik.

2. Penjagaan muka yang tidak berterusan

Tidak berdisplin untuk megikuti asas jagaan muka iaitu memakai cleanser, toner, moisturiser dan sunblock. Rajin-rajinkan diri yer kalau tak nak masalah jerawat anda melarat.

3. Terdedah dengan persekitaran

Terdedah dengan udara yang kotor seperti asap kenderaan dan cahaya matahari tanpa perlindungan.

4. Bakteria

Menyentuh dan memicit jerawat mengundang masalah lebih besar. Jerawat akan bertambah lebih banyak seperti berjangkit. Ini kerana kemasukan bakteria telah berlaku. Dan parut hitam juga akan terjadi jika sering menyentuh jerawat dengan jari. So, jangan gatal-gatal tangan dok belai-belai atau picit jerawat tu ok.

5. Pemakanan

Terlalu banyak makan makanan yang bergoreng, pedas, kopi, coklat dan makanan laut yang boleh memburukkan keadaan kulit yang berjerawat. Rasanya makanan ni bergantung individu juga. Macam saya, kalau makan coklat dan makanan atau minuman yang berunsurkan susu, maka besedialah untuk tengok muka bertempek-tempek naik jerawat. Ada sesetengah orang maintain jer makan ni. Kena monitor dan kawal sendiri pemakanan ni. Nak makan boleh, cuma biarlah berpada-pada. Lebihkan pengambilan buah-buahan, sayur-sayuran dan minum air yang mencukupi untuk mempercepatkan aliran toksin dari badan.

6. Hormon tidak seimbang

Masalah hormon yang tidak seimbang menyebabkan punca jerawat tumbuh dengan lebih banyak dan lambat untuk sembuh. Ini kerana Kelenjar sebaceous mengeluarkan banyak sebum sehingga liang roma tersumbat. Dan terus dikeluarkan sehingga jerawat bertambah banyak dan menjadi bengkak dan merebak.

7. Sembelit

Sembelit membuatkan toksin kekal lebih lama di dalam badan menyebabkan peredaran darah tidak lancar. Toksin yang berlebihan akan tersekat dan akan dikeluarkan naik pergi melalui kulit wajah. Timbulnya jerawat dan lambat untuk sembuh selagi masalah sembelit ini tidak diselesaikan.

8. Toksin berlebihan

Kuantiti air yang tidak mencukupi tidak dapat membuatkan badan untuk mengalirkan toksin. Oleh yang demikian, toksin dalam badan akan kekal lama dan menyebabkan jerawat bertambah teruk.
Toksin yang berlebihan ini juga penyebab jerawat tidak pernah sembuh. Jadi pastikan anda minum air masak secukupnya dan untuk detoks, anda juga boleh ambil supplements yang bagus seperti Herblax dan Alfafa.

9. Tidur

Pembaikan sel-sel sistem badan tidak berfungsi dengan baik jika kurangnya tidur. Seeloknya, tidur sekurang-kurangnya 6-8 jam sehari. Jam 12 malam-3 pagi merupakan masa sistem badan tengah menjalankan tugas.

So, masalah jerawat ni, kalau kita tengok, bukan berpunca dari luaran je. Sebab tu, kebanyakan kes, dah macam-macam produk penjagaan wajah guna, tak tau berapa ribu dah habis, tapi masalah tak selesai juga. Mana taknya kan, dalaman tak jaga sekali, dengan masalah pemakanan, penghadaman, hormon, toksin berlebihan, stress dan sebagainya. Ramai yang tak sedar akan bab-bab penjagaan dalaman ni.

Nak tau apa yang kita boleh buat untuk hilangkan masalah jerawat dan parut ni?

Jom baca...

Cara Hilangkan Jerawat Dengan Berkesan

1) Bersihkan wajah sekurang-kurang 2 kali sehari

Lakukan pencucian dan pembersihan wajah paling kurang dua kali sehari melalui urutan ringan di seluruh wajah, menggunakan pencuci khas bertekstur lembut dan sesuai dengan kulit anda. Rutin pembersihan ni termasuk menggunakan toner serta melindungi wajah dengan pelembap dan sunblock. Elakkan selalu bertukar produk ya.


2) Jangan memicit jerawat dengan kuku

Jangan sesekali picit jerawat dengan kuku. Ia boleh memburukkan keadaan kulit dan berisiko meninggalkan parut kekal dan sukar untuk hilang. Bila dah picit ni, ia juga akan menyebabkan kuman dan jerawat merebak ke kawasan muka lain. Seram kan, bertambah-tambah penuh jerawat kat muka nanti.


3) Amalkan pemakanan yang sesuai

Individu yang mengalami masalah jerawat, terutamanya jenis serius perlu mengurangkan pemakanan berminyak, telalu manis dan pedas. Bagi yang alah pada makanan laut pastikan anda mengelakkan diri dari mengambilnya kerana ia akan menyebabkan jerawat bertambah teruk. Anda boleh monitor sendiri jenis makanan manakah yang akan menyebabkan jerawat anda makin serius.



4) Minum air kosong

Amalkan meminum air kosong dalam kuantiti yang banyak setiap hari, sekurang-kurangnya tiga liter, bertujuan memastikan keadaan dalaman badan sentiasa bersih dan kurang toksik.


5) Suplemen dalaman yang bagus

Nak kulit cantik, kena jaga luar dalam. Kalau dulu, ramai yang tak sedar hakikat ni. Tapi sekarang ni dah makin ramai yang mula nampak kepentingan penjagaan dalaman ni. Selain dari mengamalkan pemakanan yang seimbang, pengambilan supplements juga amat penting. Baiki dan lindungi kulit dari dalam. Bestnya kalau muda-muda dah ambil supplements, saya ni dah tua-tua ni baru start ambil supplements. Tapi seb baik la tak terlambat sangat kan. At least merasa la juga kulit makin cantik sekarang compare dengan zaman muka penuh parut ngan jerawat dulu. Kalau tak ambil supplements ni, memang selamanya tak settle kut masalah parut dan jerawat kat muka saya ni. Alhamdulillah, apa pun, semuanya dengan izin Allah. Yang penting kita ikhtiar :)

Pilihan saya, supplements semulajadi Shaklee yang dijamin selamat dan berkesan

Semoga perkongsian ni memberi manfaat untuk anda yang mempunyai masalah jerawat dan parut, serta masih tercari-cari cara berkesan untuk menghilangkannya.

Di bawah ni saya kongsikan perkongsian dari saudari Ummi Zainab, bagaimana wajah beliau yang dulunya dipenuhi jerawat yang agak serius, tetapi kini semakin licin, cerah dan berseri.
Semoga memberi semangat untuk anda juga ya..




Assalamualaikum,

Saya Ummi Zainab Mohamad, Nama glemer di Fb Ummi Ussi (Cik Zai). Mula kenal Shaklee pada tahun 2013 dan sah menjadi SID pada 3 September 2013 . Sebelum ini tak pernah kenal apakah itu Shaklee .. Tak pernah tau dan tak pernah diberitahu walaupun saya yang sangat aktif berinternet. Sehinggalah satu hari, saya ke hospital dan diperkenalkan oleh seorang Doctor Cun, Doc Nadia (Fb : Nadia Abdul Kadir) promot sikit kasi glemer lagi. Langkah kanan gamaknya masuklah bilik No.1 dan saya menceritakan segala masalah saya kepada doctor tersebut . Tq yer doc !
.
Ok dipendek2kan cerita, setelah diperkenalkan melalui flyer shaklee yang doc bagi saya tak mencuba terus sehinggalah saya tengok banyak suplemen di rumah saudara saya. So dia pulak menceritakan kebaikan Shaklee kepada saya. Ingat lagi suplemen first saya cuba adalah Alfalfa Complex.
.
Saya diberitahu Alfalfa Complex ni sesuai untuk penyakit resdung. So saya cubalah. Alhamdulilah memang menakjubkan kegatalan dimuka, hidung, lelangit, telinga kembali berkurang dan sembuh dengan sekelip mata. Kalau dulu saya peruntukkan hampir RM 300.00 untuk settle masalah resdung saya ni (facial muka, berbekam, beli batang rokok resdung) tetapi dengan Alfalfa Compex saya hanya peruntukkan RM 53.75 (harga bukan ahli) yang kuantiti sebanyak 330 biji. Bonusnya lagi masalah keputihan dan masalah dalaman saya semakin pulih dan hilang terus .. Menakjubkan !!!
.
Sejak dari sebotol Alfalfa Complex saya mula yakin bersama Shaklee. Saya semakin rajin google dan mencari input2 dan sharing/testimoni dari pengguna dan kebaikan dari suplemen shaklee.
.
Ok Settle masalah resdung & keputihan. Saya fokus untuk kecantikan kulit muka pula. Muka saya dulu teruk (kusam, bernanah,sensitif, berparut dan berjerawat) .Untuk masalah itu, saya mula mencuba set kecantikan kulit muka. Saya pernah cuba suplemen Esp, Vivix, Vitamin C, Vitamin E, Alfalfa Complex, B-Complex.Omega Guard,Herblax dan set skincare pula saya memilih Skincare Enfuselle (masa itu saya pakai sebab kulit muka teruk) sekarang dah takde jerawat saya kembali setia dengan Set SkinCare Nutriwhite (Kulit dah kelihatan normal dah). Memang banyak saya guna suplemen shaklee tetapi saya tak beli semua sekaligus la. Ada duit saya topup sikit untuk suplemen . Saya laburkan untuk diri saya sendiri. Semua BERJAYA kerana saya KOSISTEN guna selama 2 tahun.
.
Alhamdulilah, Allah dah temukan saya dengan suplemen yang sangat berkualiti dengan ujian klinikal yang terbaik dan ia sangat sesuai dengan diri saya. Tahniah untuk diri saya sendiri dan juga untuk berjuta-juta pengguna/testimoni lain yang telah berjaya bersama Shaklee.
.
Yang masih ragu-ragu dengan shaklee . Cuba dulu .. Alami sendiri.. Jangan buat andaian sebelum mencuba. Apa-apapun semoga testimoni ini memberi manfaat pada semua .
.
Sharing dari hati ....
.
Yang ikhlas,
Ummi Ussi



 
***********************************************************

Sekiranya anda berminat untuk mendapatkan vitamin semulajadi Shaklee yang berkualiti tinggi ini, anda boleh hubungi saya untuk sebarang pertanyaan atau tempahan.

Konsultasi secara EKSKLUSIF khas untuk anda yang memilih Sweet Moms Vitamin Shop. :)

http://cikjatt.blogspot.com/2013/09/promosi-cara-untuk-mendapat-keahlian.html

I'm Your SHAKLEE Independant Distributor
Siti Hajar Khalid (Cik Jatt)
ID No. 907609
♥ SMS/WhatsApp : 013-4894037
♥ Follow us on Instagram : @cikjatt

* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit

No comments: