Monday 2 February 2015

5 Cara Merawat Selsema Ketika Mengandung


Apabila anda sedang hamil, sistem pertahanan badan atau sistem imun anda akan berubah di mana tujuan utamanya kini ialah untuk melindungi bayi dalam kandungan anda. Ini bermakna, anda akan lebih mudah terkena jangkitan kuman yang menyebabkan selsema.

Selsema, satu keadaan normal tapi bila anda sedang mengandung dan mengidap selsema teruk, anda harus berhati-hati. Menurut pemerhatian, situasi ni boleh menyebabkan kelahiran pra matang atau lebih teruk boleh membawa kepada keguguran. Kalau selsema ibu hamil melarat, pernafasan akan terganggu dan memberi kesan kepada kandungan. 
Selesema boleh membuatkan anda rasa tidak selesa. Anda mungkin mengalami simptom-simptom seperti sakit tekak, batuk, hidung tersumbat, sakit kepala dan demam. Walaubagaimanapun, anda haruslah berhati-hati dengan pengambilan ubat ya, kerana banyak ubat yang tidak selamat dan tidak sesuai diambil semasa hamil. Sebaiknya, ambil langkah pencegahan seperti makan makanan yang seimbang, ambil supplements atau vitamin yang diperlukan oleh ibu hamil, rehat secukupnya dan minum air masak yang secukupnya. Untuk panduan supplements yang boleh diambil semasa waktu hamil, boleh KLIK SINI ok.


1. Minum air masak secukupnya
Minum air sekurang-kurangnya 2L sehari. Sebaik-baiknya air suam. Air yang banyak boleh mengelakkan dehidrasi dan mencairkan lendir-lendir akibat selsema. Digalakkan juga untuk minum jus buah-buahan asli yang fresh untuk membantu menyediakan bekalan nutrisi dan vitamin penting kepada badan. almaklum, time selsema mesti tak selera nak makan kan.

2. Makan makanan yang seimbang
Makan makanan seimbang yang ada sayur-sayuran dan buah-buahan. Boleh buat sup sayur dan dimakan ketika masih panas. Pilih sayur yang kaya dengan vitamin C dan tumis dengan 3-4 biji bawang putih. Bawang putih adalah sumber antibiotik semulajadi yang sangat bagus untuk mengatasi jangkitan kuman dan bakteria. 

3. Banyakkan berehat
Banyakkan berehat. Lupakan seketika kerja-kerja rumah. Biarkan suami untuk menguruskannya. Berehat boleh mengurangkan rasa stress. 

4. Bersenam
Jika badan masih larat untuk melakukan pergerakan, boleh cuba bersenam dengan senaman yang ringan sekadar untuk melakukan pergerakan bagi meningkatkan aliran darah ke seluruh badan. 

5. Ambil makanan yang kaya Vitamin C
Ambil makanan yang kaya dengan Vitamin C. Makan madu. Selain memberi tenaga, melancarkan sistem penghadaman dan membuang angin dalam badan, madu kaya dengan vitamin C.

 Pengambilan Vitamin C Shaklee yang semulajadi ini juga amat membantu.
Yang penting ianya bebas dari sebarang bahan kimia dan dijamin selamat untuk ibu mengandung


 
***********************************************************

Sekiranya anda berminat untuk mendapatkan vitamin semulajadi Shaklee yang berkualiti tinggi ini, anda boleh hubungi saya untuk sebarang pertanyaan atau tempahan.

Konsultasi secara EKSKLUSIF khas untuk anda yang memilih Sweet Moms Vitamin Shop. :)

I'm Your SHAKLEE Independant Distributor
Siti Hajar Khalid (Cik Jatt)
ID No. 907609
♥ SMS/WhatsApp : 013-4894037
♥ Follow us on Instagram : @cikjatt

* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit

No comments: