Wednesday 20 July 2016

Merokok Jejas Kesuburan Lelaki Dan Susah Dapat Anak? Apa Penyelesaiannya


Amalan merokok boleh menjadi sebab utama sperma bermasalah. Merokok membuatkan anda menghidu bahan toksik yang merosakkan sistem reproduksi dan kesuburan tanpa anda sedari. Merokok mengancam kesuburan lelaki secara meluas dan menyebabkan kualiti dan kuantiti sperma merosot. Mengikut kajian pakar infertiliti, merokok merosakkan sperma secara terus apabila air mani tercemar dengan bahan toksik yang menyebabkan kerosakan kepada protein dan nutrien dalam air mani. Proses kerosakan sperma meningkat ketara apabila amalan merokok berpanjangan.

Lagi lama anda merokok, lagi bermasalah kualiti sperma anda.


4 Kesan Rokok Kepada Kualiti Dan Kuantiti Sperma Anda

1 Merokok mengurangkan bilangan atau kuantiti sperma. Ini kerana bahan kimia mencegah penyerapan vitamin dan mineral dalam air mani seperti kekurangan vitamin B12, vitamin E dan zat galian.

2. Merokok merendahkan tahap hormon kesuburan diperlukan untuk pembiakan sperma dalam kilang. Kadar peratusan bilangan sperma boleh merosot daripada beratus-ratus juta kepada satu angka dalam keadaan serius.

3. Merokok juga mengganggu pergerakan sperma. Pergerakan sperma ialah keupayaan bergerak secara ke depan memasuki pangkal rahim (serviks) dan salur Fallopio untuk berjumpa dengan ovum (telur) bagi proses persenyawaan. Sperma perlu bergerak laju dan sehala supaya dapat bergerak dalam kelajuan baik supaya mudah sampai ke destinasi. Ini terhalang akibat merokok. Bilangan sperma yang sampai tidak cukup untuk berinteraksi dengan ovum (telur) bagi memudahkan penetrasi satu sperma ke dalam telur semasa proses persenyawaan.

4. Merokok juga menyebabkan penghasilan sperma berbentuk tidak normal akibat tindak balas bahan radikal bebas daripada bahan kimia rokok. Sperma yang tidak berbentuk normal tidak dapat bergerak dan mensenyawakan ovum.

Apa Jalan Penyelesaiannya?

Oleh kerana kesan merokok sangat bahaya pada kualiti sperma, maka pasangan yang ingin mendapatkan cahayamata seharusnya berhenti merokok. Selain itu, amalkan juga pemakanan berkhasiat, jauhi tekanan dan luangkan masa untuk bersenam.

Mungkin sukar untuk berhenti merokok secara mendadak tapi percayalah dengan sokongan isteri dan masing-masing ingin mendapatkan cahayamata yang dinanti, pasti ia bukan sesukar mana.

Di sini saya nak berkongsi testimoni mereka yang dah berjaya berhenti merokok dengan Vivix Shaklee. Ini salah satu ikhtiar untuk kesihatan dan juga untuk berhenti merokok demi cahayamata yang sihat.

Testimoni 1


Testimoni 2


Testimoni 3


Testimoni 4


Testimoni 5




Dah banyak testimonials yang dikongsikan tentang kejayaan berhenti merokok dengan Vivix kan, tetapi bagaimana Vivix ni boleh hilangkan ketagihan merokok?
  1. Vivix men-detox-kan nikotin dari dalam darah, organ, otak, etc. Bila nikotin dah tiada, rasa ketagih nak nikotin pun hilang.
  2. Orang merokok merasakan satu ‘feeling’ bila dia isap rokok. Sbb tu bila dia berhenti isap rokok, otak dia rasa lain macam & memanggil2 utk dia hisap rokok balik bg mendapatkan semula ‘feeling’ tu. Vivix boleh memberikan ‘feeling’ tu, jadi bila dia minum Vivix, dia tak rasa terpanggil nak merokok.
  3. Vivix mengurangkan simptom withdrawal bila berhenti merokok. Simptom withdarawal ni teruk2 juga. sebab tu ramai orang yg berhenti merokok tiba2, dia kena macam2 penyakit. senang cakap, badan ‘terkejut’ dgn keadaan yang dia tak biasa (tiada sumber nikotin). Insya-Allah dgn Vivix boleh redakan kejutan tu.
Menarikkan bagaimana Vivix boleh buatkan seseorang tu berhenti merokok. Jadi kepada mana-mana pasangan yang suaminya merokok dan sukar dapat zuriat, jangan ambil ringan ya bab merokok ni.
Yang penting kita ikhtiar, selebihnya banyakkan berdoa kepada Allah agar dipermudahkan segalanya.

 
***********************************************************

Sekiranya anda berminat untuk mendapatkan vitamin semulajadi Shaklee yang berkualiti tinggi ini, anda boleh hubungi saya untuk sebarang pertanyaan atau tempahan.

Konsultasi secara EKSKLUSIF khas untuk anda yang memilih Sweet Moms Vitamin Shop. :)

I'm Your SHAKLEE Independant Distributor
Siti Hajar Khalid (Cik Jatt)
ID No. 907609
♥ SMS/WhatsApp : 013-4894037
♥ Follow us on Instagram : @cikjatt

* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit

No comments: