Monday 17 October 2016

Cara Berpantang Sendiri Selepas Bersalin, Luka Cepat Sembuh


Assalamualaikum

Ibu yang bakal melahirkan anak, pasti akan ada perasaan takut untuk bersalin, tak kisahlah walaupun sudah anak yang kelima pun, perasaan takut tu akan tetap ada.

Tambahan pula bagi ibu yang bakal melahirkan anak pertama atau ibu yang pernah mengalami komplikasi sewaktu kelahiran terdahulu.

Antara perkara yang menjadi igauan ngeri ibu adalah luka sewaktu melahirkan anak.

Ada 3 jenis luka yang akan dialami oleh ibu, iaitu:
  • Luka biasa iaitu yang berlaku secara semula jadi semasa proses kelahiran
  • Luka Episiotomi iaitu luka akibat digunting oleh doktor semasa proses kelahiran normal 
  • Luka caesarean pula adalah luka akibat kelahiran secara pembedahan dan terdapat dua jenis iaitu  jenis menegak dan melintang
Luka selepas bersalin perlu dijaga untuk elak jangkitan serius

Bercerita tentang luka selepas bersalin ni, bagi yang sudah melalui saat-saat bersalin normal pasti telah merasai sendiri pengalaman menjaga luka episiotomi ketika berpantang. Luka bersalin normal akan cepat sembuh kalau penjagaannya betul dan ibu-ibu sentiasa menitikberatkan kebersihan pada diri.

Namun, bagi yang pertama kali melalui detik bersalin dan berpantang pasti tertanya-tanya cara untuk menjaga luka selepas bersalin nanti.

Kalau boleh memang nak cepat baik la kan. Tak nak la sampai jadi sampai jahitan terbuka ke, ada jangkitan ke. Aduhh... parah tu. Kita ni mana lagi dengan nak jaga baby lagi kan.

Ada yang kata elok minum pati ikan haruan untuk bagi luka cepat bercantum. Ada yang kata makan oren banyak-banyak. Macam-macam petua lagi kan.

Saya pernah kongsikan di entry lepas. Boleh baca di sini, 6 Tips Luka Jahitan Selepas Bersalin Cepat Sembuh


Luka bersalin cepat sembuh. Kulit pun makin cerah dan berseri

Berikut saya kongsikan pengalaman Puan Yong Hafieza, bagaimana luka bersalin beliau sembuh dengan cepat dan mudah. Yang menariknya lagi, dah makin cantik pula saya tengok selepas bersalin tu. Makin awet muda, kulit pun makin cerah berseri :)

[VIVIX SUPPLEMEN TERBAIK UNTUK IBU BERPANTANG & KULIT CERAH BERSERI]

Saya ambil Vivix sebagai alternatif untuk mengelakkan dari pengambilan lain-lain vitamin sebab saya ni jenis payah nak konsisten kalau nak kena telan banyak-banyak terutamanya bila nak kena telan kapsul atau pun tablet..

Amazing experience bila saya ambil Vivix semasa dalam tempoh berpantangkan baby ketiga saya Qaisarah..

Saya tak ambil apa-apa ubat untuk sembuhkan luka dari klinik ataupun ubat kecutkan rahim dari mana2 klinik swasta..

Alhamdulilah luka bersalin sembuh dalam masa kurang 14 hari.. Anak-anak saya dari sulung sampai la si baby ni semua kena kuning.. Saya hanya upkan dose pengambilan Vivix dari 1 sudu ke 2 sudu daily.. Alhamdulilah bacaan kuning baby back to normal dalam masa 1 mggu.. Syukur sangat-sangat sebab tak payah ulang alik ke hospital... Fobia dgn kakak dan abg dia memang kena refer to hospital sebab bacaan kuning memang tinggi..

Yang paling terasa seronok sgt bila dalam pantang kawan-kawan yang datang ziarah mesti tgur kulit saya.. Berbeza sangat-sangat.. Dulu kulit saya kusam.. Tapi sekarang memang agak cerah dan kesan parut-parut lama dah makin hilang...

Masuk kerja selepas pantang ramai yang tanya saya makan apa sebab kulit muka nampak berseri dan cerah...

Suami sendri pun perasan..saya ingt dia saja-saja.. Tapi bila dah kawan-kawan sendri pun cakap benda yang sama..so saya pun perasan mmg kulit saya dh tak kusam mcm dulu lagi...

Vivix memang terbaik..


Jangan abaikan penjagaan semasa dalam pantang k...
Badan kita ni nak pakai lama, jangan nanti menyesal di kemudian hari :)

 
***********************************************************

Sekiranya anda berminat untuk mendapatkan vitamin semulajadi Shaklee yang berkualiti tinggi ini, anda boleh hubungi saya untuk sebarang pertanyaan atau tempahan.

Konsultasi secara EKSKLUSIF khas untuk anda yang memilih Sweet Moms Vitamin Shop. :)

I'm Your SHAKLEE Independant Distributor
Siti Hajar Khalid (Cik Jatt)
ID No. 907609
♥ SMS/WhatsApp : 013-4894037
♥ Follow us on Instagram : @cikjatt

* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit

1 comment:

puterikemasul.blogsport.com said...

alhamdulillah banyak ilmu manfaat yang dikongsi, terima kasih banyak