Monday 1 August 2016

Bahaya Ke Chicken Pox Ketika Hamil? Apa Patut Anda Lakukan


Chicken pox atau cacar air adalah jangkitan virus yang dipanggil varicella. Selepas dijangkiti, pesakit selalunya akan mengalami ruam yang kemerahan berbentuk seperti jerawat dan timbul seakan-akan gelembung air.

Sebelum itu pesakit selalunya akan mengalami demam dan sakit seluruh badan. Kajian menunjukkan 95% wanita apabila menjangkau dewasa sudah kebal terhadap jangkitan ini. Tetapi bagaimana pula jika virus ini berjangkit kepada ibu hamil?

Risiko Chicken Pox Kepada Ibu Hamil

Menghidap cacar air semasa hamil tidak meningkatkan risiko keguguran dalam trimester pertama, tetapi masalah mungkin berlaku jika virus ini menjejaskan bayi anda semasa dalam kandungan atau semasa baru dilahirkan. Masalah-masalahnya termasuklah kecacatan semasa lahir seperti parut, masalah mata dan anggota badan yang pendek. Masalah saraf pula bermaksud bayi anda mungkin mengalami masalah dalam sistem pembuangan dan mungkin agak lewat dalam perkembangannya.


Risiko cacar air membahayakan bayi anda berubah bergantung kepada masa anda dijangkiti virus tersebut:
  • Sebelum minggu ke-13, risikonya sangat rendah, dengan hanya setengah peratus bayi menerima kesan sampingannya.
  • Di antara minggu ke-13 dan ke-20, risikonya meningkat sedikit hingga kurang sedikit daripada satu peratus bayi yang terjejas.
  • Di antara minggu ke-20 dan ke-36 kehamilan, bayi anda berkemungkinan besar tidak akan terjejas. Sebaliknya, dia mungkin akan mendapat kayap dalam beberapa tahun pertamanya.
  • Selepas minggu ke-36, risikonya meningkat sekali lagi. Jika anda dijangkiti pada masa ini, maka bayi anda mempunyai satu dalam dua kemungkinan turut dijangkiti, tetapi simptom-simptomnya mungkin tidak muncul kerana pelalian dalam badan anda telah disalurkan kepadanya.
  • Jika anda mendapat cacar air tujuh hari sebelum atau selepas melahirkan, bayi anda berada dalam risiko yang serius kerana dia tidak akan menerima banyak antibodi daripada anda untuk meningkatkan sistem imunnya.
Perkongsian pengalaman seorang ibu yang dijangkiti chicken pox ketika hamil 14 minggu

Berikut saya kongsikan pengalaman Puan Najihah Razali, bagaimana beliau mengharungi saat-saat getir ketika dijangkiti chicken pox sewaktu kandungan beliau 14 minggu.

Assalammualaikum,

Saya nak kongsikan pengalaman saya pertama kali jatuh cinta dengan vitamin Shaklee

Semasa mengandung anak pertama, saya memang tak makan apa-apa vitamin pun. Akibatnya, kerap kejang betis, hb rendah, cepat letih dan tak bertenaga semasa melahirkan.

Dah masuk anak kedua pun, tak fikir lagi nak ambil apa-apa vitamin. Sehinggalah pada 14 minggu kandungan saya disahkan kena 'chicken pox'

Allahu...sakitnya kena chicken pox ni. Demam pulak tinggi sampai terpaksa ditahan wad selama 10 hari. Tapi sakitnya chicken pox ni, saya lagi risaukan baby dalam kandungan sebab ada terbaca pengalaman ibu mengandung yang kena chicken pox yang bayinya berisiko down syndrome ataupun risiko keguguran.

Emosi memang tak stabil sangat masa tu, kerap sangat menangis di katil wad. Alhamdulillah suami ada sebagai penguat semangat. Dari situ saya kuatkan semangat, nak beri yang terbaik untuk baby dalam kandungan. Usaha supaya baby dalam kandungan sihat.

Saya mula amalkan Set Hamil Shaklee yang terdiri daripada Vitalea, BComplex, Vita C, ESP, Ostematrix dan Omega Guard.

Kalau dulu saya tak pernah konsisten dan macam nak termuntah makan vitamin atau pil ape pun, kali ni saya tekad nak beri yang terbaik untuk baby saya.

Alhamdulillah selepas baik dari chicken pox, saya buat 3d4d scan untuk tahu keadaan baby saya.

Dengan izin Allah, baby saya dalam keadaan yang sihat dan Alhamdulillah sepanjang kandungan kedua ini, tiada lagi masalah kejang kaki, tiada masalah hb rendah dan saya lebih bertenaga sepanjang kehamilan dan juga semasa proses melahirkan.

Alhamdulillah, saya memang dah jatuh cinta dengan vitamin Shaklee. Memang betul-betul meningkatkan tahap kesihatan saya.

Anda tidak perlu kena chicken pox baru nak ambil Set Hamil Shaklee, kalau mahukan kesihatan yang baik untuk ibu dan baby, Set Hamil Shaklee ni memang terbaik. InsyaAllah


Walapun masalah chicken pox ketika hamil ini nampak remeh tetapi ia perlu ditangani serius kerana melibatkan ibu dan bayi di dalam kandungan. Mungkin tidak banyak kes yang kita tahu mengenai ibu-ibu yang mengalami chicken pox ketika hamil, tetapi apa salahnya kita mengambil langkah berjaga-jaga.

Sebenarnya badan ibu hamil sangat mudah dijangkiti dengan penyakit memandangkan antibodi ibu perlu dikongsi bersama anak. Oleh itu, ibu perlu mengambil langkah bagi meningkatkan aras antibodi di dalam badan, dengan mengamalkan pemakanan yang berkhasiat dan pengambilan vitamin yang sesuai.

Semoga perkongsian saya ini memberi info yang bermanfaat tentang chicken pox untuk bu-ibu yang sedang hamil.
Jika perlukan info lanjut mengenai vitamin yang perlu untuk ibu hamil, boleh contact saya k.


 
***********************************************************

Sekiranya anda berminat untuk mendapatkan vitamin semulajadi Shaklee yang berkualiti tinggi ini, anda boleh hubungi saya untuk sebarang pertanyaan atau tempahan.

Konsultasi secara EKSKLUSIF khas untuk anda yang memilih Sweet Moms Vitamin Shop. :)

I'm Your SHAKLEE Independant Distributor
Siti Hajar Khalid (Cik Jatt)
ID No. 907609
♥ SMS/WhatsApp : 013-4894037
♥ Follow us on Instagram : @cikjatt

* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit

1 comment:

Sis Collen said...

Ramai yang takut ambil ubat @ suppliment semasa preggy.. Tapi produk shaklee ni tak perlu risau sebab ianya selamat, dari alam semulajadi dan bebas dari bahan kimia berbahaya... Thats y suka sangat dgn produk shaklee ni...