Wednesday 3 August 2016

Cara Merawat Asma/Lelah Supaya Tidak Sampai Tahap Mengancam Nyawa


Gejala asma biasanya datang dan hilang mengikut tahap asma yang dihadapi dan bergantung kepada pendedahan kepada faktor pencetus.

Serangan asma akan menjadi lebih kerap jika asma tidak dirawat dengan betul. Tahap serangan asma bermula dari ringan hingga ke tahap yang boleh mengancam nyawa. Perubahan keterukan serangan asma boleh berlaku dalam masa beberapa jam atau hari dan ia juga boleh berlaku secara tiba-tiba.
Kematian boleh berlaku dalam serangan asma yang teruk, jika rawatan yang sepatutnya tidak diberikan.

Tanda-tanda Serangan Asma

Gejala asma boleh menjadi bertambah teruk dengan cepat. Gejala ini adalah berbeza antara satu sama lain. Semasa serangan asma, tanda dan gejala adalah termasuk:
  • Batuk dengan atau tanpa selesema.
  • Berkahak.
  • Bernafas dengan cepat.
  • Rasa ketat di dada.
  • Nafas berbunyi.
Tanda amaran:
  • Batuk tanpa henti.
  • Nafas berbunyi yang teruk.
  • Sesak nafas yang teruk.
  • Sukar bercakap dalam ayat yang panjang.
  • Tidur yang tidak nyenyak.
  • Sakit dada.
  • Kulit menjadi pucat.
  • Tahap kesedaran menurun.
  • Bibir dan kuku menjadi kebiru-biruan.
Cara Merawat Asma

Sebenarnya, asma memang tidak boleh disembuhkan tetapi boleh dikawal dengan pengambilan ubat yang berterusan dan juga mengelakkan diri dari faktor-faktor alahan yang menyebabkan serangan asma. Mengawal serangan asma haruslah diberi perhatian supaya tidak perlu berulang-alik ke hospital serta tiada komplikasi yang menyebabkan kerosakan saraf otak akibat kekurangan oksigen atau lebih teruk lagi, kematian.

Jika anda atau keluarga anda pesakit asma...
Sanggupkah anda tiap-tiap bulan berulang-alik ke hospital selama bertahun-tahun?

Penghidap asma kronik yang terpaksa berulang-alik ke hospital sejak 15 tahun lepas, kini dah boleh jalani hidup normal seperti orang lain


Assalamualaikum w.b.t & Salam sejahtera...

Saya Nurul Hidayah bt Zakaria, dan hari ni saya nak kongsikan kisah suami saya, Akmal bin Azmi, seorang penghidap asma sejak 15 tahun yang lepas.. Dan asmanya diwarisi daripada keluarga.

Berkahwin dengan seorang penghidap asma tegar, membuatkan saya tidak senang duduk apabila suami saya diserang asma. Sejak awal perkahwinan kami, saya agak takut setiap kali asmanya menyerang. Suami saya tak boleh mengalami perubahan cuaca yang terlalu drastik (dari sejuk ke panas dan sebaliknya), berurusan dengan persekitaran yang berhabuk dan berdebu serta tidur dalam penghawa dingin terlalu lama. Kadang-kadang kalau silap makan pun, lelahnya boleh menyerang.

Lelahnya sering menyerang ketika waktu malam. Kadang-kadang pukul 3 pagi, nafas suami saya berbunyi. Memang sangat menakutkan. Dia saya perhatikan sangat susah untuk bernafas. Dan setiap nafas yang disedut, sangat pendek. Dan di tengah malam tu juga, saya terpaksa drive ke hospital untuk dapatkan rawatan. Walaupun suami saya dibekalkan inhaler oleh doktor, namun ada kalanya lepas 3 kali pam inhaler pun tetap tak berkurang.

Hampir setahun dua juga saya berulang alik ke hospital membawa suami saya untuk ambil nebulizer. Boleh dikatakan hampir setiap bulan kami perlu ke hospital. Malah lelahnya semakin hari makin terul dan kerap. Tiada sebarang perubahan. Malah, kalau kami tak ke hospital, suami saya langsung tak boleh baring sebab terlalu sukar nak bernafas.

Isteri mana yang tak sayangkan suami sendiri kan? Dalam keadaan yang cukup merisaukan, saya tergerak hati untuk cuba berikan Shaklee kepada suami saya. Saya mula buat beberapa bacaan dan akhirnya saya memilih untuk konsisten dengan Vivix, Vitamin C, Omega Guard & Coq Health.

Setelah hampir 3 ke 5 bulan konsisten, saya mula perasan yang suami saya dah jarang pergi hospital untuk neb. Kalau tak dulu, dalam sebulan mesti kena ke hospital. Semakin lama suami saya konsisten, saya perhatikan hospital bukan lagi tempat lawatan kami.. Malah, bila lelah mula datang, dia hanya pam sekali dengan inhaler. Dan lelahnya berkurangan.

Saya sangat teruja.. Bersyukur ke hadrat Allah S.W.T kerana memberikan peluang kepada kami untuk menikmati kehidupan yang lebih sihat. Kini, saya lebih gembira bila suami saya dah jarang diserang asma. Saya juga tidak risau seperti dulu, bila suami saya lelah sampai susah nak bernafas. Dan kini, rasanya dalam setahun, baru sekali dua je suami saya perlu ke hospital untuk neb.

Walaupun saya tahu, penyakit asma tidak boleh diubati, tetapi sekurang-kurangnya suami saya semakin sihat dan asmanya datang sekali sekali dan tidak teruk seperti dahulu. Syukur Alhamdulillah. Penghidap asma sejak 15 tahun yang lepas telah mendapat kesihatan yang lebih baik sekarang.

Sekarang, saya konsisten berikan Omega Guard kepada anak-anak saya. Itulah salah satu usaha yang saya lakukan untuk mereka.. Semoga anak-anak saya bebas daripada asma. InsyaAllah..

Terima Kasih Shaklee.. Kami sayang Shaklee..


Sekiranya anda atau keluarga anda juga ingin ikhtiar dengan Shaklee, jangan segan-segan hubungi saya ya. Yang penting kita ikhtiar, selebihnya dari Allah jua.

 
***********************************************************

Sekiranya anda berminat untuk mendapatkan vitamin semulajadi Shaklee yang berkualiti tinggi ini, anda boleh hubungi saya untuk sebarang pertanyaan atau tempahan.

Konsultasi secara EKSKLUSIF khas untuk anda yang memilih Sweet Moms Vitamin Shop. :)

I'm Your SHAKLEE Independant Distributor
Siti Hajar Khalid (Cik Jatt)
ID No. 907609
♥ SMS/WhatsApp : 013-4894037
♥ Follow us on Instagram : @cikjatt

* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit

No comments: