Monday 2 June 2014

5 Masalah Kulit yang Sering Dialami Ibu Hamil


Perubahan hormon yang dialami sepanjang kehamilan menyebabkan kulit turut terkena tempiasnya.

Lazimnya, ada pendapat menyatakan wanita akan kelihatan lebih berseri ketika hamil. Ada juga yang beranggapan sebaliknya. Ketahuilah, keadaan ini bergantung kepada gen dan jenis kulit yang mana ia berbeza antara satu individu dengan individu yang lain. Perubahan ini mungkin mencemaskan kerana ia mengubah rupa paras fizikal anda. Walau bagaimanapun, ia hanya bersifat dan akan hilang selepas kelahiran berlaku.


5 Masalah Kulit yang Sering Dialami Ibu Hamil

1) Stretch Mar

Ibu hamil akan mengalami perubahan bentuk tubuh termasuk perubahan kondisi kulit seperti timbulnya stretch mark di bagian perut, pinggul, paha. Stretch mark merupakan tanda parut berupa jalur-jalur putih yang muncul pada permukaan kulit, berbentuk garis berliku seperti anak sungai. Stretch mark muncul kerana kenaikan berat badan ketika hamil. Stretch mark juga disebabkan oleh faktor genetik. Kadang-kadang ada rasa gatal, tapi sebaiknya jangan garu yer.

2) Jerawat

Beberapa ibu hamil seringkali mengeluhkan tumbuhnya jerawat di wajah lebih banyak daripada sebelumnya. Bahkan ada juga dari perempuan yang sebelum hamil tidak  pernah berjerawat tetapi ketika hamil, wajahnya dipenuhi jerawat.
Ini kerana sewaktu hamil terjadi perubahan hormon termasuk perubahan kulit yang menimbulkan jerawat. Stress ketika kehamilan juga menjadi penyebab timbulnya jerawat selama kehamilan. Hati-hati bila jerawat memerah dan bernanah karena akan menimbulkan kuman dan infeksi kulit.

3) Selulit

Ketika hamil tubuh akan semakin membesar seiring dengan usia kehamilan. Kenaikan hormon menyebabkan kulit menyimpan lebih banyak lemak untuk melindungi janin agar tidak terjadi penumpukan lemak. Selulit biasanya menyebabkan kulit di area kaki terlihat berkedut, bertekstur dengan bentuk seperti kulit jeruk.

4) Kulit Gatal

Ada kalanya ibu hamil akan merasa gatal di seluruh bahagian tubuh khususnya daerah perut dan payudara. Jangan risau rasa gatal yang dialami sepanjang kehamilan kerana ianya normal dan dialami oleh kebanyakan ibu hamil.
Rasa gatal yang muncul adalah kerana kulit yang meregang untuk menyesuaikan bentuk perut yang semakin membesar. Akibatnya kulit menjadi lebih kering dan muncul iritasi di bagian lipatan tubuh karena pergesakan kulit. Hal ini disebabkan oleh kenaikan berat badan ibu.

5) Kulit Jadi Lebih Gelap

Perubahan kulit yang juga banyak dialami oleh ibu hamil adalah kulit terlihat lebih gelap di sekitar perut sekitarnya. Garis hitam akan muncul pada trimester kedua akibat perubahan hormon yang meningkatkan produksi melanin.
Munculnya garis hitam atau yang disebut dengan linea nigra ini karena adanya indikasi otot-otot perut yang tertarik akibat semakin besarnya rahim dan bentuk perut selama hamil.

Cara Mengatasi dan Merawat Masalah Kulit Ketika Hamil

Untuk penjagaan kulit, bukan hanya luaran semata-mata, penjagaan dalaman juga penting. Tetapi, sewaktu hamil, kita perlu lebih berhati-hati menggunakan atau mengambil sebarang produk. Apa sahaja yang kita guna atau makan, akan memberi kesan kepada bayi di dalam kandungan. Jadi, elakkan menggunakan sebarang produk yang mengandungi bahan kimia terlarang atau berlebihan dan produk-produk yang diragui.

Shaklee menyediakan rangkaian produk untuk penjagaan dalaman dan luaran, dan semestinya pilihan terbaik untuk anda. Produk yang dijamin selamat, tidak mengandungi bahan kimia, semua produk dihasilkan dari bahan semulajadi tanpa pewarna, perasa dan pengawet tambahan.

Untuk dalaman, pengambilan supplement untuk ibu hamil bukan sahaja bagus untuk kesihatan ibu dan perkembangan bayi di dalam kandungan, malah supplement ini juga membantu untuk kecantikan kulit ibu.

Cadangan supplement untuk ibu hamil adalah seperti berikut. Supplement ini juga adalah cadangan supplement untuk ibu-ibu berpantang dan menyusu. Biasanya, ibu-ibu hamil mengambil supplement ni seawal kehamilan dan teruskan pengambilan sehingga selepas bersalin. Maintain cantik jer :)

Set Kehamilan
  • Vitalea
  • B Complex 
  • Vitamin C
  • ESP
  • Ostematrix
  • Omega Guard
Tambahan untuk Set Berpantang - Zink

Tambahan untuk Set Breastfeeding - Alfafa


Testimoni Set Kehamilan dan Set Berpantang

Berikut adalah perkongsian dari ibu-ibu yang mengamalkan supplement Shaklee:






 
***********************************************************

Sekiranya anda berminat untuk mendapatkan vitamin semulajadi Shaklee yang berkualiti tinggi ini, anda boleh hubungi saya untuk sebarang pertanyaan atau tempahan.

Konsultasi secara EKSKLUSIF khas untuk anda yang memilih Sweet Moms Vitamin Shop. :)

I'm Your SHAKLEE Independant Distributor
Siti Hajar Khalid (Cik Jatt)
ID No. 907609
♥ SMS/WhatsApp : 013-4894037
♥ Follow us on Instagram : @cikjatt

* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit

No comments: