Tuesday 3 June 2014

Cara Berkesan Hilangkan Eye Bag / Dark Circle


Ramai sebenarnya yang ada masalah eye bag atau dark circle ni. Orang panggil mata PANDA, nampak macam lebam jer kat bawah mata tu. Memang mengganggu penampilan, sebab tu la orang sedaya-upaya nak cuba nak hilangkan dan ada juga yang ambil jalan singkat, tutup dengan make-up. Agak-agak kalau make-up, boleh cover tak? Berapa inci agaknya nak tempek area situ, teknik pun kena power ni. Tapi sementara jer la. Bila dah cuci make up, nampak kusam dan pucat jer kan dek mata PANDA tu..

Ok, entry kali ni saya akan berkongsi sedikit info mengenai eye bag atau dark circle ni, cara menghilangkan eye bag atau dark circle dan juga cadangan supplement Shaklee yang membantu.

Punca Eye Bag / Dark Circle

1) Keturunan
Ketipisan kulit di sekitar mata berbeza pada setiap orang, biasanya hal ini disebabkan kerana keturunan. Semakin tipis kulit seseorang, maka semakin nampak jelas bayang-bayang hitam di bawah mata.

2) Alergi
Akibat mata yang gatal kerana alergi, orang akan cenderung menggosok kulit di sekitar mata. Hal ini akan membuat darah memenuhi pembuluh-pembuluh di bawah mata, yang akan membuatnya nampak gelap. Beberapa alergi pada makanan juga menyebabkan lingkaran hitam ini. Pencegahan terhadap alergi dan membiasakan diri tidak menggosok mata perlu diingat untuk anda yang memiliki alergi pada mata.

3) Keletihan
Kurang tidur atau keletihan yang berlebihan akan membuat mata bekerja lebih keras sehingga pembuluh-pembuluh darah di sekitar mata juga lebih aktif dan terlihat sebagai bayang-bayang hitam di bawah kulit mata. Rehat dan tidur yang cukup adalah penyelesaian yang paling baik.

4) Usia
Seiring dengan bertambahnya usia, kulit akan kehilangan kolagen yang membuatnya menjadi lebih tipis dan tembus pandang. Dengan demikian bayang-bayang gelap akan semakin nampak. Perawatan untuk meremajakan kulit akan mengurangi lingkaran hitam yang muncul akibat usia.

5) Anemia
Kekurangan zat besi juga boleh  menyebabkan bayang-bayang hitam ini. Pada masa kehamilan dan menstruasi kulit akan menjadi lebih pucat karena kekurangan zat besi dan hal ini menyebabkan pembuluh-pembuluh darah di bawah mata lebih jelas terlihat sebagai bayang-bayang hitam. Pengambilan supplement zat besi atau penambah darah akan mengatasi masalah ini.

Cara Berkesan Hilangkan Eye Bag / Dark Circle


1) Krim, masker, pelembab
Agar mata selalu sihat, indah dan tidak berkerut sebelum waktunya, tidak ada jalan lain kecuali merawatnya secara teratur dan sejak mula dengan cara pelembaban. Kulit sekeliling mata sebaiknya diberi pelembab yang mengandung bahan-bahan yang dapat mengurangi penguapan air yang berlebihan dari kulit, contohnya kolagen.

2) Urutan
Senaman, beberapa ahli kecantikan menganjurkan untuk melakukan senaman khusus otot di sekitar mata yang berguna untuk merangsang aliran di sekitar mata. Caranya, dengan jari tengah lakukan pengurutan dari bahagian tengah kelopak mata ke arah luar, kemudian bergerak ke sudut mata bahagian dalam. Lakukan pengurutan serupa untuk kelopak mata bahagian bawah. Terakhir, urut pangkal hidung dari atas ke bawah. Lakukan sebanyak 5 kali.

3) Pemakanan
Amalkan vitamin, selain melakukan perawatan dari luar, perawatan dari dalam pun perlu dilakukan. Vitamin C dos tinggi sangat baik untuk mata kerana akan membantu pembentukan kolagen yang merupakan bahan untuk mengurangi proses pigmentasi di sekeliling mata. Selain itu, protein juga penting untuk pembentukan kolagen dan kulit yang sihat. Pengambilan Vitamin E juga membantu memudarkan kesan hitam, tona kulit lebih sekata dan awet muda.

Cadangan Supplement Shaklee untuk Hilangkan Eye Bag / Dark Circle

1) ESP
2) Vitamin E
3) Vitamin C
4) Shaklee Collagen Powder

Uniknya supplement ni, kesemua supplement di atas boleh juga dijadikan sebagai masker. Complete kan, boleh cover rawatan dalaman dan luaran sekali.
Bonus yang akan anda dapat, badan makin sihat, kulit pun makin cantik.

Jom kita baca perkongsian pengalaman pengguna Shaklee :



Makin cantik kan dia.. sooo natural beauty :)

Testimoni-testimoni lain....







 
***********************************************************

Sekiranya anda berminat untuk mendapatkan vitamin semulajadi Shaklee yang berkualiti tinggi ini, anda boleh hubungi saya untuk sebarang pertanyaan atau tempahan.

Konsultasi secara EKSKLUSIF khas untuk anda yang memilih Sweet Moms Vitamin Shop. :)

I'm Your SHAKLEE Independant Distributor
Siti Hajar Khalid (Cik Jatt)
ID No. 907609
♥ SMS/WhatsApp : 013-4894037
♥ Follow us on Instagram : @cikjatt

* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit

2 comments:

ann said...

Kolagen apa ye

Supplement kesihatan sekeluarga said...

Shakleee collagen powder mmg terbaikhttp://rosnizamaria.blogspot.com/2014/09/collagen-powder-untuk-rasa-lebih-sihat.html?m=1