Wednesday 8 July 2015

Punca Dan Cara Berkesan Hilangkan Jerawat Yang Anda WAJIB Tahu


Assalamualaikum semua :)

Ramai tak yang ada masalah macam saya, bangun-bangun pagi, tengok-tengok ada sebiji dua jerawat baru naik kat pipi. Adusss... tensennya. Lagi tensen kalau ada event ke, ada interview ke, majlis kahwin atau tunang dah nak dekat ke ataupun macam sekarang ni, lagi seminggu nak raya. Baru berangan nak cun-cun kan.

Saya bila zaman 'gelap' dulu, kalau naik jerawat, rasa macam tak nak keluar rumah. Kalau terpaksa keluar rumah jumpa kawan-kawan atau ada event ker, mana yang boleh cancel tu, memang sedaya-upaya la cancel. Kalau naik sebiji dua kecik-kecik, ok la lagi. Ini dah bertempek-tempek. Memang hari-hari la belek muka, pastu sedih-sedih, siap boleh menangis tau. Hanya mereka yang ada masalah yang sama je akan faham perasaan ni, kan kan.

So, korang jangan jadi macam saya dulu tau. Belek muka hari-hari kat cermin sambil layan perasaan sedih takkan membantu apa-apa. Kena ambil tindakan la ye supaya bila masalah jerawat dah hilang, kita akan ada keyakinan diri dan boleh bersosial dengan ceria bersama rakan-rakan. Semua masalah ada penyelesaiannya. Tapi, sebelum nak selesaikan sesuatu masalah tu, kenalah tau puncanya, betul?


Punca Jerawat, Luaran atau Dalaman?

Ada sesetengah orang, tiba-tiba naik jerawat akibat salah menggunakan produk kecantikan. Mungkin produk itu tak sesuai dengan kulit beliau, atau produk itu mengandungi bahan-bahan kimia tertentu yang merosakkan kulit. 

Seperti sahabat saya di dalam video di bawah ni, beliau pernah mengalami jerawat yang agak kronik akibat salah menggunakan produk. Tetapi kini, kulitnya semakin licin, cerah dan berseri. Apakah rahsia beliau yer?




Walaubagaimanpun, ramai yang mengalami masalah jerawat ni, puncanya bukan sekadar dari penggunaan produk kecantikan yang salah. Punca utama masalah jerawat ni sebenarnya 70-80% adalah dari dalaman. Ada yang mungkin hanya sesekali tumbuh jerawat dan tidak begitu serius, dan ada yang mungkin agak serius, saban hari jerawat naik sehingga penuh jerawat di muka.

Seperti saya sendiri, jerawat saya ni lebih kepada masalah dalaman seperti hormon, masalah penghadaman, masalah stress, pemakanan, toksin berlebihan dalam badan. Banyak betul masalah dalam badan ni. Hihihi. Semenjak saya mula mengamalkan supplements atau makanan tambahan untuk rawatan dalaman, barulah jerawat saya betul-betul semakin hilang. Jadi, penting untuk anda juga mengetahui punca masalah jerawat anda, supaya anda dapat mengambil tindakan seterusnya.

Apakah Punca Jerawat Di Bahagian Tertentu Wajah

Sekarang ni musim buah durian kan. Saya ni hantu durian, memang pantang nampak durian. Lagila kalau makan dengan pulut dan santan. Perghhh. Baru-baru ni, dua tiga hari sebelum puasa, memang saya pulun betul makan durian. Esoknya, mula la bertempek-tempek jerawat naik kat dahi saya, kecil ada besar pun ada. Kaitannya, yang saya perasan, bila saya stress atau panas dalam badan, memang jerawat akan naik kat dahi. Nasib baik sekarang dah pandai sikit, dah tau cara nak hilangkan jerawat dengan cepat, dalam seminggu je jerawat dan parut dah boleh clear.

Selalu kan kita jadi macam ni. Tiba-tiba je naik jerawat kat dagu la, pipi la, hidung la. Ada yang sesetengah orang kadang-kadang je naik, ada yang hari-hari naik hampir semua bahagian muka.

Hah, jom kita semak, apa punca-puncanya dan bagaimana mengatasinya:

1. Jerawat di dahi

Jika muka anda dipenuhi oleh jerawat di dahi, ini menunjukkan anda sedang dalam keadaan tertekan atau panas dalam badan. Asyik nak marah sahaja.
>> Jadi, apa yang perlu anda lakukan ialah tidur awal dan bangun awal. Jadikan rutin harian dan juga minumlah air kosong dalam kadar yang banyak.

2. Jerawat di hidung

Jika anda mempunyai jerawat di bahagian ini ia bermaksud perut atau sistem pencernaan anda menghadapi masalah.
>> Elakkan memakan makanan sejuk kerana ia bakal menyebabkan pengeluaran asid gastrik yang boleh mendatangkan keburukan kepada perut anda. Jika teruk anda perlu berjumpa dengan doktor untuk maklumat lanjut.

3. Jerawat pada pipi kanan

Ini berkemungkinan berkait rapat dengan paru-paru anda.
>> Sila jaga paru-paru anda, contohnya jangan atau kurangkan memakan mangga, taro atau seafood. Seafood dikatakan akan dengan senang menyebabkan anda mendapat alahan.

4. Jerawat pada pipi kiri

Ini pula berkaitan dengan hati anda atau mungkin darah anda mempunyai kadar toksin yang tinggi.
 >> Orang hati bermasalah ini dikatakan perlu memperbaiki mood. Jadi jagalah mood anda kepada yang baik-baik sahaja. Dan jangan lupa untuk detox juga untuk singkirkan toksin berlebihan dalam badan.

5. Jerawat di sekitar bibir

Ini menunjukkan kesukaran anda berkumur ketika hendak membersihkan gigi.
>> Untuk memperbaiki keadaan kulit ini, makanlah buah dan makanan yang berserat tinggi, kawal rutin makanan anda dan sentiasa membasuh mulut dengan bersih.

6. Jerawat di dagu
Ini menunjukkan period anda sudah makin hampir. Dalam beberapa hari lagi, pasti anda akan mengalami haid.
>> Apa yang anda perlu buat, gunalah produk penjagaan kulit yang anti jerawat.

Jadi, kesimpulannya di sini, secara ringkasnya, apa yang kita perlu lakukan mudah jer:
  • jaga pemakanan, lebihkan pengambilan sayur dan buah-buahan
  • minum air masak secukupnya
  • ceria dan kawal emosi, elakkan stress
  • tidur dengan cukup
  • amalkan penjagaan kulit luaran dengan produk yang sesuai
Nampak macam mudah, tapi cuba bayangkan kehidupan seharian kita.
Adakah mampu kita mengawal pemakanan kita, ambil buah dan sayur dengan banyak, kawal emosi kita, elakkan stress dan sebagainya? Tu belum masuk dengan masalah hormon yang tak seimbang, masalah penghadaman yang tak lancar, masalah toksin berlebihan dalam badan kita. Inilah antara faktor-faktor, punca berlakunya jerawat yang di luar kawalan kita atau susah kita nak kawal. Kadang cuba juga nak kawal, tapi terbabas juga.

Sebab tu lah saya ambil supplements atau makanan tambahan. Tujuannya, untuk mencukupkan apa yang tak cukup dalam badan, menyingkirkan apa yang tak perlu dalam badan, membaiki apa yang telah rosak. Dengan faktor usia yang semakin meningkat ni, lagi lah kena jaga kan. Supplements pilihan saya, sudah tentulah Shaklee, semulajadi, halal, selamat dan berkesan.

 Ini adalah antara supplements yang saya amalkan untuk rawatan dalaman bagi menghilangkan jerawat, parut dan kulit kusam.
Ada yang saya ambil setiap hari, ada yang saya ambil kadang-kadang je

Ramai yang confuse nak ambil supplements yang mana satu. Banyak sangat produk Shaklee ni katanya. Takpe, jangan risau. Saya pun bukannya ambil semua produk Shaklee. Cuma yang penting, kita kena konsisten dan sabar.

Jangan segan-segan untuk hubungi saya ya. InsyaAllah saya akan guide anda dan juga saya akan share tips-tips istimewa khas dengan anda selepas pembelian :)

Anda mungkin juga berminat dengan koleksi Testimoni Set Kecantikan Shaklee

 
***********************************************************

Sekiranya anda berminat untuk mendapatkan vitamin semulajadi Shaklee yang berkualiti tinggi ini, anda boleh hubungi saya untuk sebarang pertanyaan atau tempahan.

Konsultasi secara EKSKLUSIF khas untuk anda yang memilih Sweet Moms Vitamin Shop. :)

http://cikjatt.blogspot.com/2013/09/promosi-cara-untuk-mendapat-keahlian.html

I'm Your SHAKLEE Independant Distributor
Siti Hajar Khalid (Cik Jatt)
ID No. 907609
♥ SMS/WhatsApp : 013-4894037
♥ Follow us on Instagram : @cikjatt

* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit

1 comment:

Unknown said...
This comment has been removed by the author.