Friday 25 November 2016

5 Rahsia Kulit Flawless Yang Ramai Tahu, Tapi Selalu Abaikan


Siapa yang tak nak kulit cantik, halus dan mulus kan.

Bukan sahaja kaum wanita, kaum lelaki pun pasti stress dan down kalau kulit bermasalah jerawat, jeragat, parut dan sebagainya.

Bila kulit bermasalah ni, itu yang buat kulit nampak kusam, gelap dan tak berseri tu.
Bila dah settle segala masalah tu, barulah kulit nampak sihat, cerah dan mulus atau orang putih cakap 'flawless' :)

Semua pun pasti dah tau kan, dua benda paling penting yang kita tak boleh abaikan untuk dapatkan kulit yang cantik dan mulus ni adalah:
Selain dua aspek ni, ada juga beberapa perkara penting yang perlu kita ambil berat kalau nak kulit betul-betul cantik dan sihat.


Nak kata rahsia tu tak sangat kut, ramai sebenarnya yang tahu, tapi ramai yang selalu abaikan.

Jom, saya kongsikan 5 rahsia yang bukan lagi rahsia tu :)

5 Rahsia Kulit Flawless Yang Ramai Tahu, Tapi Abaikan

1. Tidur sekurang-kurangnya 8 jam sehari 

Kunci utama kulit halus mulus sebenarnya adalah tidur. Jangan persoalkan kenapa lingkaran bawah mata semakin teruk jika anda sendiri tidak mengamalkan gaya hidup yang sihat dan seimbang dengan mendapatkan tidur yang cukup setiap hari.


2. Kurangkan pengambilan gula 

Pengambilan gula yang berlebihan dan melampau boleh menyebabkan masalah berat badan meningkat naik dan ia sekali gus menyebabkan masalah kulit wajah melalui proses penuaan dengan lebih cepat berbanding usia.


3. Elak stres 

Stres sebenarnya memang mendorong kepada impak negatif pada kesihatan tubuh. Bukan hanya menyebabkan masalah jerawat dan jegarat, malah juga menyebabkan seri wajah semakin hilang.


4. Lindungi kulit dari cahaya matahari 

Meskipun cahaya matahari menyalurkan vitamin D buat kulit, tetapi ia juga boleh mengakibatkan kesan negatif seperti kanser kulit dan iritasi lain jika berlebihan.


5. Guna pelembap setiap hari 

Pastikan kulit kekal lembap sentiasa kerana jika masalah kulit kering berlanjutan, ia akan menyebabkan masalah penuaan kulit berlaku awal.


Thanks for reading

Semoga bermanfaat :)


No comments: