Wednesday 16 November 2016

Leher Bengkak Tanda Kanser Limfoma? Apakah Rawatan Untuk Sembuh


Kanser limfoma merupakan kanser yang bermula dari sistem limfa. Punca sakit ini masih belum diketahui dan boleh menyerang sesiapa sahaja, namun ia biasanya terjadi di kalangan mereka yang berusia dari 15-35 tahun dan 50 ke atas.

Apa Itu Sebenarnya Kanser Limfoma

Terminologi limfoma merujuk kepada barah yang dihasilkan daripada sistem limfatik badan. Sistem limfatik termasuk noda limfa (juga dikenali sebagai kelenjar limfa), thymus, limpa, tonsil, adenoids dan sum-sum tulang serta saluran yang menghubungi dipanggil limfatik atau saluran limfa.

Walaupun banyak jenis barah yang akhirnya merebak ke bahagian sistem limfa, limfoma adalah yang paling ketara kerana ianya berasal daripada tempat tersebut.


Dalam limfoma, sebahagian sel dalam sistem limfatik ini yang dikenali sebagai limfosit, membiak tanpa kawalan.

Kanser limfoma dibahagikan kepada 2 kategori, bergantung kepada bentuk sel barah. Ianya dikenali sebagai Hodgkin’s Lymphoma (HL) dan non-Hodgkin Lymphoma (NHL).

Kedua-dua jenis ini terjadi daripada sistem limfa, tetapi berbeza daripada segi kesan terhadap badan, cara penyebaran serta tindak balas terhadap rawatan.

Tanda-tanda Kanser Limfoma

Antaranya seperti:
  • sering keletihan
  • demam dan kesejukan yang kerap datang dan pergi
  • gatal-gatal tanpa sebab diseluruh badan
  • hilang nafsu makan
  • berpeluh-peluh diwaktu malam
  • hilang berat badan
  • bengkak yang tidak sakit di bahagian limfa seperti ketiak, leher
  • hilang berat badan tanpa sebab
Tanda-tanda ini mungkin sama dengan penyakit lain yang bukan barah. Walaubagaimanapun, jangan pandang remeh jika ada di antara anda mengalami gejala-gejala seperti ini.

Sangat penting untuk anda berjumpa doktor jika anda atau anak anda mempunyai tanda-tanda yang membimbangkan. 

Bagaimana Untuk Mengesahkan Kanser Limfoma

Antara prosedur yang perlu dilakukan untuk mengesahkan kanser limfoma adalah:
kaedah biopsi seperti ujian darah, x-ray, imbasan CT (CT Scan), Imbasan MRI (MRI Scan), dan Imbasan PET (PET Scan). - See more at: https://www.utusan.com.my/gaya-hidup/kesihatan/limfoma-tak-mengenal-mangsa-1.139002#sthash.qKMkEqzS.dpuf
  • Kaedah biopsi 
  • X-ray
  • Imbasan CT (CT Scan)
  • Imbasan MRI (MRI Scan)
  • Imbasan PET (PET Scan)

Setelah penyakit disahkan, doktor mungkin juga akan menjalankan ujian yang lain untuk mengesan sama ada kanser limfoma ini telah merebak ke kawasan lain. Ini dapat membantu mengesan tahap/peringkat barah tersebut di mana ianya sangat penting untuk merancang perawatan.

Ujian sampingan termasuk:
  • Pengiraan darah secara menyeluruh
  • Kimia darah, termasuk ujian hati dan fungsi buah pinggang
  • Aspirasi/sedutan atau biopsi sum-sum tulang untuk melihat sekiranya kanser telah merebak ke sum-sum tulang
  • Pengambilan cecair dari saraf tunjang untuk mengesan sama ada barah telah merebak ke sistem ini. Ia cuma dilakukan dalam kes non Hodgkin’s Lymphoma sahaja.
Peringkat Kanser Limfoma

Terdapat empat tahap bagi kanser limfoma ini:
  • Tahap 1: sel kanser dikesan pada satu kawasan kelenjar limfa
  • Tahap 2: sel kanser dikesan pada dua kawasan kelenjar limfa, iaitu pada satu permukaan diafragma atau dikawasan berhampiran
  • Tahap 3: sel kanser dikesan pada kawasan atas dan bawah diafragma. Atau kawasan yang berhampiran
  • Tahap 4: sel kanser berada di luar kawasan kelenjar limfa dan telah merebak ke tulang sumsum, paru-paru dan hati.
Bagaimana Merawat Kanser Limfoma

Rawatan untuk kanser limfoma bergantung kepada tahap barah tersebut.

1. Kemoterapi

Kemoterapi (penggunaan dadah perubatan yang sangat mujarab untuk membunuh sel barah) adalah rawatan utama yang digunakan. Ia biasanya melibatkan penggunaan kombinasi beberapa ubat-ubatan dan rawatan boleh mengambil masa beberapa bulan.


2. Radioterapi

Kadang-kala radioterapi (penggunaan sinaran bertenaga tinggi untuk mengecutkan tumor dan mencegah sel-sel kanser daripada berkembang) digunakan dalam situasi-situasi khas.


3. Pemindahan sel stem

Pesakit akan menjalani rawatan sama ada melalui rawatan kemoterapi, radioterapi ataupun kombinasi kedua-duanya sekali. Jika pesakit tidak bertindak balas dengan rawatan tersebut, mereka perlu menjalani pemindahan sel stem bertujuan memberi peluang yang lebih baik.


Rawatan Alternatif Dengan Vivix Shaklee

Terdapat kajian yang dijalankan pada tahun 2012 menunjukkan sel-sel kanser akan memusnahkan diri mereka sendiri apabila diberi resveratrol dose tinggi.

 Proses apoptosis, pemusnahan sendiri sel

Kajian ini diterbitkan oleh PubMed, US National Library of Medicine National Institute of Health. Hasil kajian ini sedikit sebanyak memberi harapan kepada pesakit kanser limfoma untuk terus melawan sakit ini dan kembali sembuh.

Lebih menggembirakan apabila resveratrol ini terdapat didalam suplemen Shaklee iaitu Vivix, dan jumlah resveratrol di dalamnya adalah sangat tinggi.


Vivix juga amat membantu untuk pesakit kanser yang menjalani rawatan kemoterapi dan radioterapi.

Seperti yang kita semua sedia maklum, kemoterapi bukan sahaja membunuh sel-sel kanser. Namun ia juga mempengaruhi dan memberi kesan kepada sel-sel yang sihat. Dan inilah yang menyebabkan kesan-kesan sampingan yang amat menyeksakan pesakit.

Namun, kesan-kesan ini masih dapat diatasi. Salah satu caranya adalah dengan mengambil supplemen antioksidan seperti Vivix.

Kandungan antioksidan dan resveratrol di dalam Vivix mampu merangsang tubuh untuk menghasilkan sel-sel sihat dengan lebih cepat. Ia juga membantu untuk memulihkan sel-sel yang telah rosak akibat rawatan kanser yang telah diambil.

Hasil pengambilan Vivix yang konsisten, ia akan menyekat kesan-kesan jangka panjang kimoterapi dari berlaku. Ini bermakna pesakit kanser mempunyai peluang kedua untuk hidup sihat dan gembira.

Sekiranya ia diambil pada tahap awal kanser, kemungkinan besar pesakit tidak perlu menjalani rawatan radiasi ataupun kimoterapi. Vivix juga bertindak memusnahkan sel-sel kanser dan menyekat sebaran sel-sel kanser.

Apa Kata Mereka Yang Amalkan Vivix

Testimoni 1

Anak Saya Sembuh Dari Kanser Limfoma Peringkat 4!

Berikut saya kongsikan pengalaman sahabat kami, seorang ibu yang sangat tabah dan kuat semangat, Puan Saadiah Arbain bagaimana beliau telah berjuang demi anak beliau yang telah disahkan menghidap kanser limfoma pada usia 10 tahun.




[ANAK SAYA SEMBUH DARI KANSER PERINGKAT 4 SETELAH AMALKAN VIVIX]

"Ini kisah anak saya. Anak saya disahkan mengidap kanser Hodgkins Lymphoma stage 4 pada usia 10 tahun. Beliau telah sembuh sepenuhnya setelah mengambil Vivix Shaklee.

Pada usia 10 tahun anak saya selalu mengadu sakit belakang. Saya dan suami menyangkakan kemungkinan jatuh basikal atau jatuh masa bermain.

Sakitnya semakin kerap. Kami bawa ke klinik dan kadang-kadang ke hospital. Di hospital doktor check ala kadar dan bekalkan Paracetamol sebagai ubat tahan sakit. Biasa la bila makan ubat sakitnya reda. Lepas tu datang balik.

Doktor pun tak dapat detect penyakit ank saya. Sampai satu masa doktor amik darah bagi tujuan ujian dan dihantar ke makmal darah.

Doktor mengesahkan anak saya ada jangkitan kuman dalam darah. Anak saya menjalani operation kecil untuk mengambil sample di bahagian leher sebelah kiri.

Setelah beberapa hari dapat result, anak saya disuruh rujuk ke HKL. Sampai disana kami terus ke Wad Pedriatik kanak- kanak.

Hati seorang ibu hancur bagai dihiris sembilu apabila doktor Teh Kok Hoi memberi tahu anak saya mengidap penyakit kronik tahap 4 dan terpaksa menjalani rawatan kimoterapi.

Saya dan suami diberi kaunseling supaya tabah menghadapi kemungkinan yang akan berlaku. Suami saya tenang mendengarnya sedangkan saya sudah berbagai-bagai perasaan yang timbul. Takut, cemas dan sedih. Rawatan ini 50-50.

Dari hari itu 20 Julai 2011 bermula episod baru dalam hidup saya. Anak saya di masukan wad KK3 di pedriatik HKL.

Anak saya menjalani rawatan kimoterapi dan perlukan penjagaan yang rapi. Pesakit tidak dibenarkan jumpa orang luar kerana ditakuti jangkitan kuman.

Kami berulang alik ke HKL selama dua tahun. Rawatan kimoterapi selama enam bulan dan masa selebihnya bagi check up susulan.

Setelah tempoh dua tahun anak saya disahkan sihat dari kanser tersebut namun doktor menasihati agar kami jaga pemakanannya kerana ditakuti penyakitnya akan berulang semula.

Yang menyedihkan saya sekarang kos perubatan semakin meningkat. Hospital kerajaan tidak dapat menyediakan kos rawatan bagi penyakit kanser stage 4. Ramai pesakit pergi ke hospital swasta yang menelan belanja yang agak mahal.

Sepanjang anak sakit, dia cepat down dan cepat terasa. Tapi satu yang saya ingat sampai hari ni. Bila doktor suruh cuti setahun dari belajar untuk menjalani rawatan. Dia kata tak nak jadi orang bodoh sebab takut ketinggalan dalam pelajaran. Dia sangat sedih dengan keadaan dirinya.

Justeru itu saya berusaha mencari supplement bagi anak saya. Dari satu supplement ke satu supplement tetapi semua tidak sesuai. Dan akhirnya saya temui Vivix Shaklee.

Alhamdulillah peraturan Allah itu memang cantik. Apabila anak saya memasuki sekolah form 1 di SMAN Lenggong , anak saya ditukarkan ke hospital Ipoh bagi check up seterusnya.

Saya sentiasa bekalkan Vivix buat anak saya. Setelah konsisten ambil Vivix, anak saya disahkan bebas kanser pada 20. 07.2016. Satu berita yang menggembirakan.

Alhamdulillah lepas habis rawatan dia boleh skor balik pelajaran yg tertinggal. Yang paling menggembirakan saya Alhamdulillah periksa I'dadi tahun lepas dia dapat mumtaz.

Sekarang anak saya bisa menjalani kehidupan seperti remaja lain. Belajar dan bermain. Malah anak saya turut menyertai aktiviti lasak di sekolahnya. Saya pun tidak perlu risau akan keadaan anak saya ketika tinggal berjauhan dari keluarga.

Syukur Alhamdullilah. Terima kasih Allah terima kasih Shaklee."

Vivix adalah ikhtiar terbaik bagi mereka yang mengalami sakit kronik seperti kanser. Tiada penyakit di atas dunia ini yang tidak mempunyai ubat, kecuali mati.

Jika anda atau kenalan, keluarga anda sekarang sedang bertarung melawan sel-sel kanser yang ganas tu, insyaAllah anda boleh ikhtiar dengan Vivix Shaklee. Jangan mudah mengalah, kita kena berusaha semampu mungkin, kuasa penyembuhan tetap milik Allah jua.

Walaupun peratusan untuk sembuh adalah tinggi, jangka hayat pesakit adalah rendah bagi mereka yang tidak bertindak balas kepada terapi semasa. - See more at: https://www.utusan.com.my/gaya-hidup/kesihatan/limfoma-tak-mengenal-mangsa-1.139002#sthash.qKMkEqzS.dpuf
Boleh hubungi saya di 013-4894037 untuk mendapatkan Vivix dan insyaAllah saya akan memberi bimbingan supaya anda mendapat hasil yang optimum.

 
***********************************************************

Sekiranya anda berminat untuk mendapatkan vitamin semulajadi Shaklee yang berkualiti tinggi ini, anda boleh hubungi saya untuk sebarang pertanyaan atau tempahan.

Konsultasi secara EKSKLUSIF khas untuk anda yang memilih Sweet Moms Vitamin Shop. :)

I'm Your SHAKLEE Independant Distributor
Siti Hajar Khalid (Cik Jatt)
ID No. 907609
♥ SMS/WhatsApp : 013-4894037
♥ Follow us on Instagram : @cikjatt

* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit
Walaupun peratusan untuk sembuh adalah tinggi, jangka hayat pesakit adalah rendah bagi mereka yang tidak bertindak balas kepada terapi semasa. - See more at: https://www.utusan.com.my/gaya-hidup/kesihatan/limfoma-tak-mengenal-mangsa-1.139002#sthash.qKMkEqzS.dpuf

No comments: