Saturday 16 February 2013

Panduan Memilih Vitamin dan Mineral Yang Baik



Dewasa ini, pengambilan suplemen (makanan tambahan) bukanlah satu perkara asing bagi kita. Suplemen bertindak untuk membantu mereka yang ada kekangan dalam mengendalikan pembahagian nutrisi yang sihat dan lengkap kepada tubuh. Bukanlah maksudnya mereka ini malas, namun lifestyle masakini yang hectic, ditambah dengan pencemaran di sana sini, cara masak yang kurang betul, menyukarkan kita untuk mendapat nutrisi lengkap tersebut .. bukan kepada kita, malah kepada ahli keluarga kita!

Justeru, suplemen menjadi pilihan. Namun, tahukah anda bagaimana mahu memilih suplemen terbaik buat anda dan keluarga anda? Yelah .. semua brand pun claim diri masing-masing bagus kan? Nah! Jom baca dan fahamkan panduan-panduan berikut :-

1. Vitamin yang diambil hendaklah full-spektrum 

Mengandungi semua komponen yang sepatutnya terdapat dalam sesuatu vitamin. Misalnya vitamin B Complex hendaklah menganndungi kelapan-lapan jenis vitamin B: B1 (thiamine), B2 (riboflavin), B3 (niasin), B5 (asid patotenik), B6 (prydoxin), B7 (biotin), B9 (asid folik) dan B12 (cobalamin). Kalsium yang terbaik ialah yang mengandungi vitamin D, kerana vitamin D adalah faktor penyerapan kalsium. Tanpa vitamin D, kalsium akan terenap di buah pinggang dan boleh menjadi batu karang.

2. Vitamin yang diambil hendaklah natural (semulajadi) 

Badan kita memerlukan vitamin dari makanan, bukan dari sumber bukan makanan. Vitamin natural diperbuat daripada ekstrak bahan semulajadi yang mengandungi semua komponen untuk berinteraksi dengan tubuh kita. Bagaimana mengenal vitamin natural? Ia adalah semudah - tiada silica gel dalam vitamin natural.

3. Reputasi pengeluar jenama vitamin 

Sebagai orang kebanyakan kita mungkin tak dapat nak lakukan lab test ke atas setiap vitamin yang kita nak ambil. Oleh itu, reputasi syarikat pengeluar vitamin adalah penting. Misalnya, bila menyebut tentang Shaklee, kebanyakan orang mengenali syarikat yang dah lebih 50 tahun memberi kebaikan kepada masyarakat sejagat. Analoginya, bila Nike keluarkan kasut yang dikatakan ‘mengikut aluran kaki Micheal Jordan’, tak ada orang nak pegi ukur kaki Micheal Jordan untuk pastikan sama ke tidak dengan design kasut Nike sebelum membelinya. Kesimpulannya, semakin lama sesuatu produk itu berada dalam pasaran, bermakna reputasinya semakin kukuh.

4. Kelulusan dari Kementerian Kesihatan Malaysia dan sijil halal yang disahkan 

Pastikan produk yang dipilih mendapat kelulusan dari Kementerian Kesihatan Malaysia, dan mendapat sijil halal yang disahkan oleh JAKIM. Ini bagi memastikan kualitinya dijamin dan tidak mengandungi bahan yang diragukan. Maklumlah, benda makan-makan ni jadi darah daging.

SHAKLEE mempunyai kedua-duanya :)

Kita juga boleh mendapatkan maklumat dari pihak berkenaan tentang kajian-kajian yang telah dibuat terhadap produk mereka. Pastikan bertanya kepada orang yang betul, i.e. pakar dalam sesuatu produk itu. Misalnya untuk mengetahui tentang produk Shaklee Malaysia, bertanya lah kepada pengedar/cawangan Shaklee Malaysia. Mereka pasti mempunyai jawapan terhadap kemusykilan kita. Jangan pula bertanya kepada pihak yang tak berkaitan, kerana jawapan yang diberi mungkin dari tanggapan semata-mata. Maklumat yang betul hanya ada pada orang2 yang betul.

Oh ye! Sekadar peringatan kepada mereka yang baru nak berjinak-jinak dengan dunia suplemen .. supaya tidak berlaku salah faham di kemudian hari.

Supplement tidak boleh menggantikan makanan kita. Kita mesti kena makan juga. 

Menyediakan makanan mengikut gizi tidak menentukan bahawa keperluan nutrient tubuh kita dipenuhi. Ini kerana cara penyediaan makanan, persekitaran dan sebagainya boleh merosakkan vitamin dan mineral. 

Pengambilan vitamin bukan hanya semasa sakit, kerana apabila sudah sakit baru nak ambil vitamin, kesan healing crisis akan menjadi lebih teruk. 

Wanita hamil, ibu menyusu, perokok, mereka yang menjalani cara hidup stress, warga tua, memerlukan supplement bagi melengkapkan keperluan nutrisi harian mereka. 

Pengambilan ubat-ubatan (drug) dan antibiotik boleh menghalang penyerapan vitamin2 perlu. Jadi kita perlukan vitamin tambahan untuk memberikan badan kita keperluan vitaminnya. 

Saya amat berharap sedikit perkongsian maklumat ini dapat membantu kawan-kawan memahami tentang konsep suplemen serta menjadi panduan untuk memilih suplemen yang terbaik buat anda. InshaALLAH.

Credit to Mommy Hadha

Sekiranya anda berminat untuk mencuba sebarang produk Shaklee, anda boleh hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi PERCUMA dari saya mengenai vitamin apa yang sesuai dan tepat untuk serta jadual/cara pengambilan yang betul.

 
***********************************************************

Sekiranya anda berminat untuk mendapatkan vitamin semulajadi Shaklee yang berkualiti tinggi ini, anda boleh hubungi saya untuk sebarang pertanyaan atau tempahan.

Konsultasi secara EKSKLUSIF khas untuk anda yang memilih Sweet Moms Vitamin Shop. :)

I'm Your SHAKLEE Independant Distributor
Siti Hajar Khalid (Cik Jatt)
ID No. 907609
♥ SMS/WhatsApp : 013-4894037
♥ Follow us on Instagram : @cikjatt

* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit

No comments: