Saturday 16 February 2013

SHAKLEE : Perbezaan antara Vitamin Semulajadi dan Vitamin Sintetik


Sebelum ini, saya pernah berkongsi mengenai panduan memilih vitamin yang baik untuk badan anda, di mana salah satunya, anda harus pastikan vitamin itu dihasilkan dari sumber semulajadi.

Mesti anda tertanya-tanya sekarang, apa tu sebenarnya vitamin semulajadi?
Vitamin tu ada beza ke?
Bukan semua vitamin sama saja ke. Bezanya mungkin hanya pada jenama dan harganya.

Sejujurnya, saya sendiri pernah berfikiran yang sama. Pada saya, semua vitamin adalah sama sahaja. Ambil jer mana2 jenama. Memang saya teringin untuk amalkan vitamin, tapi, saya tak pernah pun mencuba sebarang vitamin. Takut sebenarnya untuk mencuba kerana tak yakin dengan bahan-bahan yang digunakan, lagi-lagi ada yang mengandungi perasa dan pewarna tambahan.

Setelah bertemu Shaklee, barulah saya betul-betul yakin untuk mengambil vitamin kerana produk Shaklee dihasilkan 100% semulajadi. Dan barulah saya tahu yang sebenarnya, terdapat dua jenis vitamin, iaitu vitamin semulajadi dan vitamin sintetik.

Perbezaan antara Vitamin Semulajadi dan Vitamin Sintetik


1. Penghasilan 

Vitamin natural - dihasilkan dari ekstrak bahan2 semulajadi dengan mengambil intipati yang diperlukan dan menyingkirkan fiber. Contohnya pembuatan vitamin C natural diperolehi dari mengambil pati asid askorbik dalam buah limau dan menyingkirkan serat2nya.

Vitamin sintetik - dihasilkan dari manipulasi bahan kimia yang mempunyai ciri2 seakan-akan bahan yang terdapat dalam vitamin. Contohnya asid askorbik (vitamin C) mempunyai formula empirik C6H8O6, jadi gabungan dari molekul2 karbon, hidrogen dan oksigen ini boleh dihasilkan dari apa2 bahan bagi menghasilkan asid askorbik.

2. Keserasian dgn badan 

Vitamin natural - dihasilkan dari bahan2 makanan kita, jadi ia bertindak dengan lebih baik dan semulajadi dengan tubuh. Ia tidak mendatangkan kesan sampingan, dan memberi kesan yang lebih baik.

Vitamin sintetik - walaupun formulanya sama, ia tetap tidak sama dengan vitamin natural, apa lagi dengan makanan asli. Ini kerana penghasilannya pun bukan dari sumber makanan. Jangan terkejut kalau saya katakan tar yang digunakan untuk menurap jalan raya adalah salah satu bahan untuk menghasilkan vitamin B complex pada vitamin sintetik.

3. Harga 

Vitamin natural - tentunya lebih mahal kerana penghasilannya dari bahan2 semulajadi memerlukan kos bahan yang lebih tinggi.

Vitamin sintetik - biasanya lebih murah dan adakalanya diberi percuma saja.

4. Kesan kepada tubuh badan 

Vitamin natural - mengambil intipati dari bahan2 semulajadi, jadi ia tidak meninggalkan bahan2 yang perlu, walaupun bukan bahan utama dalam vitamin tersebut. Contohnya kalsium memerlukan magnesium vitamin D untuk menjadikan penyerapannya lebih optimum. Kalsium yang tidak diserap dengan sempurna akan disimpan dalam ginjal dan boleh menyebabkan batu karang atau batu buah pinggang.

Vitamin sintetik - oleh kerana pembuatannya adalah untuk menghasilkan sejenis bahan tertentu, maka kebanyakan vitamin sintetik datang dalam bentuk ’solo’, misalnya kalsium tanpa magnesium dan vitamin D, jadi kita kena amik magnesium dan vitamin D dari sumber lain. Begitu juga dengan vitamin2 lain, yang memerlukan ‘kawan’ untuk bertindakbalas dengan sempurna, tapi tidak ada dalam vitamin sintetik.

5. Kesan jangka panjang 

Vitamin natural - tidak mendatangkan kesan sampingan kerana penghasilan dari bahan2 seperti yang dinyatakan di atas (bahan semulajadi).

Vitamin sintetik - mempunyai banyak kesan jangka panjang, salah satunya akibat ketidakstabilan bahan2 yang terkandung dalam vitamin sintetik itu sendiri, dan manipulasi kimia yang dilakukan dalam proses penghasilannya.

Credit to MommyLyna

Jadi, apa kata anda laburkan sedikit duit anda sekarang untuk membeli vitamin semulajadi yang terbukti SELAMAT dan BERKESAN.

Ingat, duit boleh dicari. Tapi kesihatan..... Renung-renungkan.

Hubungi saya untuk dapatkan konsultasi PERCUMA serta tip-tips dan cara pengambilan vitamin/supplement yang betul dan tepat untuk anda.

 
***********************************************************

Sekiranya anda berminat untuk mendapatkan vitamin semulajadi Shaklee yang berkualiti tinggi ini, anda boleh hubungi saya untuk sebarang pertanyaan atau tempahan.

Konsultasi secara EKSKLUSIF khas untuk anda yang memilih Sweet Moms Vitamin Shop. :)

I'm Your SHAKLEE Independant Distributor
Siti Hajar Khalid (Cik Jatt)
ID No. 907609
♥ SMS/WhatsApp : 013-4894037
♥ Follow us on Instagram : @cikjatt

* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit

No comments: