Tuesday 18 July 2017

3 Cara Paling Senang Nak Kurus, Tapi Sangat Berkesan


Bukan senang nak kurus, betul tak? Kalau senang, mestilah takde masalah kegemukan dan takdelah golongan yang selalu mengeluh kenapa berat badan tak turun walaupun macam-macam usaha dah dilakukan.

Walaupun nak kurus ni bukan senang, tapi 3 cara ni akan tolong korang rasa, takdelah susah sangat pun nak kurus ni. Of course, mungkin ada yang rasa sedikit mencabar, tapi insyaAllah boleh.

3 Cara Paling Senang Nak Kurus

3 cara paling senang nak kurus, tapi sangat berkesan.
Perkongsian ni adalah berdasarkan pembacaan saya, pengalaman sendiri serta pengalaman sebenar mereka yang pernah mengalami masalah berat badan badan berlebihan tetapi telah berjaya kembali kurus.

Kenapa saya kongsikan 3 je, sebab 3 ni yang paling basic dan paling penting.


Cara 1: Cukup Tidur At Least 6 Jam 

Biasanya pukul berapa ye korang tidur? Bagi yang bekerja dan mempunyai anak-anak, biasanya mungkin pukul 10-12 malam. Pukul 5 pagi dah kena bangun. So, actually boleh je cukup kan 6 jam.

Bila dah bekerjaya, berkeluarga, nak cukupkan tidur 8 jam sehari macam yang sesetengah saintis cadangkan tu, mungkin agak susah la juga. So, actually sekurang-kurangnya 6 jam tidur yang berkualiti ni pun dah mencukupi. Just nice.

Yang jadi masalah ni, kalau yang ada habit tak sihat, selalu tidur lambat sampai pukul 1-2 pagi dan bangun semula jam 5-6 pagi. Sehari tidur cuma 2-4 jam saja.

Of course, bila selalu tidur lambat dan tidur tak cukup, badan pun tak cukup masa nak detox. Itu belum cerita bab rasa lapar dan makan tengah-tengah malam. Badan pun dengan jayanya akan mengembang.

Mungkin ada orang, makin kurus bila tak cukup tidur. Rasanya, kurus bukan sebab tak cukup tidur tu, tapi lebih kepada kurus sebab stress sampai tak boleh tidur.

So, kalau korang tak cukup tidur selama ni, cuba cukupkan sekurang-kurangnya 6 jam tu. Tidur awal, bangun awal. Dan, kalau boleh, cuba lelapkan mata 15-30 minit sebelum Zuhur.

Bayangkan, cukup tidur pun boleh kurus. Tak ke giler senang nak buat tu?


Cara 2 : Jangan Skip Vitamin

Nak kurus, memang kita tak boleh elak daripada kawal “food intake” atau makanan yg kita makan.

Cuma, dalam pada kita nak adjust jumlah makanan (contoh, daripada nasi 3 pinggan nak kurang jadi sepinggan je), kita kena pastikan juga nutrisi mencukupi. Sebab nutrisi yang yang cukup akan buat badan kita “kurang lapar”. Kurang lapar tu bukan lah maksudnya terus hilang nafsu makan. Tapi, kurang lah rasa giler craving tak tahan tengok makanan memanggil-manggil.

Cara paling efektif nak bagi badan cukup nutrisi, kena cukup telan vitamin.

Macam saya sendiri, gara-gara pernah kena gastrik teruk dulu, breakfast memang takdela nak skip atau lewat-lewatkan dah. Lepas je Subuh tu, terus ambil breakfast. Breakfast biasanya yang simple dan mengenyangkan macam oat atau ESP. Breakfast ni elok yang simple je sebab time pagi kita sangat sibuk nak uruskan macam-macam hal. Yang pentingnya mengenyangkan. So, dengan adanya ESP tu, takdela alasan nak skip breakfast dah. Bonus lagi sebab ESP ni bagi tenaga untuk kita juga.

Pengambilan vitamin pun saya amalkan juga untuk tampung keperluan nutrisi badan. Vitamin pilihan saya adalah vitamin semulajadi Shaklee.

Dengan pengambilan nutrisi vitamin yang mencukupi, selain buat "food intake" makin terkawal, perut pun makin tak lapar. Nak buat kerja pun selesa, badan jadi lebih ringan pun ye. 


Cara 3 : Cukupkan Pergerakan

Ramai yang selalu tanya saya, saya bersenam tak?

Tipulah kalau saya jawab saya selalu bersenam. Honestly, saya memang jarang bersenam. Kecuali weekend, ada la juga jogging dengan cik abang dan anak-anak.

Dekat rumah ni pun ada je basikal untuk exercise tu, tapi sesekali je naik. Cik abang je la yang rajin cycling hari-hari.

Tapi, saya buat kerja rumah, naik turun tangga, jalan kaki hantar dan ambil anak-anak sekolah pun kira exercise juga la kan.

Of course kalau exercise lagi bagus.

Tapi, memang ada kajian saintifik yang cakap, kalau nak kurus kena 10,000 steps minumum sehari. Cara ni sangat bagus untuk beginner yg asyik tak sempat bersenam. Jalan kaki keliling rumah, jalan kaki pergi kedai atau yang paling best jalan-jalan kat shopping mall pun boleh kurus. Tak ke best window shopping tu? Tapi jangan la pula sambil jalan-jalan tu singgah KFC pulak :)


So, ingat, secara ringkas, kesimpulannya:

1) Tidur yg cukup itu penting. Selain boleh kurus, ia juga buat kita kurang lesu.

2) Vitamin sangat penting. Selain buat kita tak kurang lapar, ia juga buat kita lebih sihat dan bertenaga.

3) Kalau tak sempat nak bersenam sekalipun, jalan kaki keliling rumah sampai 10,000 steps

Semoga bermanfaat untuk anda yang tengah berusaha nak kuruskan badan.

Thanks for reading :)


No comments: