Wednesday 19 July 2017

5 Tips Suri Rumah Atasi Keletihan Dan Kekal Cergas Bertenaga


Memandangkan saya pernah menjadi seorang Senior Engineer sebelum menjadi suri rumah ni, jadi kiranya saya boleh compare la sedikit sebanyak perbezaannya.

Menjadi seorang suri rumah ni, sebenarnya tak semudah yang disangka. Apatah lagi kalau suri rumah yang ada buat sesuatu sebagai pendapatan sampingan sepeti online business dan sebagainya.

Jadi, kalau ada yang nak berhenti kerja sebab rasa terlalu penat bekerja dengan harapan boleh relax kat rumah bila dah jadi suri rumah nanti, think again. Percayalah, anda akan menjadi lebih sibuk bila jadi suri rumah ni, tapi of course la lebih happy :)

Dari awal pagi buka mata sampaila pejam mata tidur, kerja sebagai seorang suri rumah ni tak pernah berhenti. Segala macam hal rumahtangga, anak-anak, suami and of course diri sendiri yang perlu diuruskan. At the same urusan business bagi yang ada pendapatan sampingan lagi.

Letih. Memang letih.


5 Tips Suri Rumah Atasi Keletihan Dan Kekal Cergas Bertenaga

Jadi, bagaimana nak mengatasi keletihan melampau menguruskan rumahtangga buat suri rumah atau ibu yang bekerja dari rumah?

Ibu-ibu semua pasti ada rutin dan cara tersendiri macam mana nak handle kan.

Apa yang saya boleh kongsikan serba-sedikit....

1. Rancang dan urus

Pastikan anda susun jadual waktu supaya tersusun perjalanan harian anda. Perjalanan harian kita sebenarnya boleh diuruskan dengan baik dengan cara menyediakan jadual waktu. Dengan adanya jadual waktu, kita dapat mengoptimakan pengurusan masa supaya semuanya seimbang dan lebih teratur. Barulah tak kelam-kabut dan stress.

2. Seimbangkan antara anak-anak dengan urusan kerja

Siapkan keperluan dan beri perhatian untuk anak secukupnya. Kalau tak, nanti anak-anak rasa terabai dan macam-macam perangai keluar. Kita pun jadi stress dan apa satu kerja pun tak jadi nanti.
Berikan anak-anak aktiviti yang boleh mereka buat semasa anda bekerja dan anak-anak di tepi anda. Ini supaya mereka tidak terlalu bergantung kepada anda dan ini akan membantu anda fokus dalam bekerja dan tidak memenatkan badan sendiri. 

3. Dapatkan tidur yang berkualiti setiap malam

Sekurang-kurangnya 6 jam pun dah ok sangat. Yang penting, tidur awal dan bangun awal.

4. Masa untuk diri sendiri 

ME TIME. Lakukan apa yang kita suka. Ambik satu slot, paling kurang pun 1 jam ke, untuk buat aktiviti kegemaran kita. Contoh, menonton tv atau drama bersiri kesukaan, melayari internet, membaca, atau berjumpa kawan-kawan. So tak lah kita rasa tertekan asyik buat kerja je kan.

5. Mulakan hari dengan sarapan yang bagus

Dulu saya selalu skip atau lewat-lewatkan breakfast. Sampaila satu masa tu terkena gastrik yang kronik, terus insaf. Sekarang ni memang awal-awal pagi lepas Subuh, sambil uruskan anak-anak dan kerja rumah tu, saya breakfast terus. Biasanya yang simple je, tapi mengenyangkan. Contohnya, macam oat dan ESP. ESP ni memang jadi favourite ramai untuk breakfast, sebab senang, berkhasiat, mengenyangkan dan memberi tenaga. Rasa pun sedap. Yang nak maintain slim pun elok sangat sebab ESP ni takde kolestrol dan rendah lemak.

Ada gaya model ESP tak :))

Selain tu, personally, pendapat saya, pengambilan supplement pun sangat penting sebagai ikhtiar kita untuk kekal bertenaga dan untuk jaga kesihatan. Lagipun, bila dah beranak ni, dengan faktor pertambahan usia ni, badan pun dah mula bagi signal macam-macam. Sakit belakang la, lenguh badan la, angin la dan macam-macam lagi. Supplements ni untuk bantu menyokong fungsi badan kita dan tampung apa yang tak cukup dalam badan.

Macam saya sendiri, selain ESP tu, saya juga amalkan beberapa vitamin lagi. Semuanya dari Shaklee je, sebab dah yakin dengan yang tu, ada kajian klinikal semua. Tak berani nak cuba sebarang supplements.

Berikut ni, saya kongsikan juga penglaman yang dikongsikan oleh Puan Siti Fatimah, yang mana beliau juga seorang suri rumah yang mengamalkan supplements Shaklee sejak 5 tahun yang lepas.

"Bismillahirahmanirahim. Assalammualaikum. Saya Siti Fatimah Yusof. Berumur 35 tahun. Ibu kepada 3 orang cahaya mata berumur 5 tahun, 4 tahun dan 11 bulan. Saya seorang surirumah sepenuh masa.

Sebenarnya saya telah menggunakan produk Shaklee ini sudah 5 tahun. Dari Set Berpantang hingga lah ke set-set yang lain dan terus menjadi ahli pada hujung tahun 2016.

Jadual harian sebagai surirumah sangat memenatkan. Dengan karenah anak-anak yang makin membesar membuatkan kesihatan terganggu. Sering sakit-sakit badan, keletihan, makan tidak menentu dan sakit lutut. Saya pernah mengalami sembelit selama seminggu membuatkan saya risau.

Tanpa membuang masa, saya mengambil Set Detoks Shaklee yg terdiri daripada Alfalfa, Lecithin dan Herblax. 3 sekawan ini banyak membantu saya dalam masalah yang saya hadapi. Badan terasa lebih ringan, sakit-sakit badan berkurangan, sakit lutut pun makin elok. Alhamdulillah, ESP juga saya amalkan untuk sarapan saya yang lebih berkhasiat, kenyang dan untuk Milk Booster.

Kesihatan anak-anak juga saya tidak abaikan. Omega Guard, Mealshake dan Vita C Chew untuk kesihatan mereka. Mealshake setiap pagi dalam sarapan mereka. Salah satu cara sarapan 'segera' untuk mereka. Omega Guard setiap kali sebelum tidur. Vita C Chew untuk tingkatkan sistem imun badan. Hasilnya anak-anak lebih berselera makan, tidak lagi sembelit, jarang sakit (kalau sakit cepat sembuh) dan lebih fokus dalam aktiviti harian mereka.

Sekarang Shaklee pilihan saya sekeluarga. Tidak pada yang lain. Berkualiti, selamat dan berkesan. Alhamdulillah, terima kasih Shaklee."


Bagaimana Nak Dapatkan Supplements Shaklee

Untuk sebarang pertanyaan lanjut, boleh hubungi saya Cik Jatt 013-4894037.
InsyaAllah saya akan memberi konsultasi terbaik untuk membantu anda berdasarkan pengalaman saya selama 4 tahun lebih bersama Shaklee.

Anda mungkin juga berminat dengan 5 Tips Menjadi Suri Rumah Cemerlang

 
***********************************************************

Sekiranya anda berminat untuk mendapatkan vitamin semulajadi Shaklee yang berkualiti tinggi ini, anda boleh hubungi saya untuk sebarang pertanyaan atau tempahan.

Konsultasi secara EKSKLUSIF khas untuk anda yang memilih Sweet Moms Vitamin Shop. :)

I'm Your SHAKLEE Independant Distributor
Siti Hajar Khalid (Cik Jatt)
ID No. 907609
♥ SMS/WhatsApp : 013-4894037
♥ Follow us on Instagram : @cikjatt

* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit

No comments: