Wednesday 4 June 2014

Tips Mudah Hamil : Cara Tingkatkan Kesuburan Lelaki


Apabila sudah berumahtangga sekian lama tetapi masih belum lagi memiliki zuriat, masalah kesuburan sering dituding kepada kaum hawa.

Apapun usaha perlu dilakukan dengan kerjasama kedua-dua pihak iaitu suami dan isteri sama-sama menjalani pemeriksaan dan rawatan bagi menentukan tahap kesuburan.

Masalah ketidaksuburan bukan hanya berpunca daripada wanita sebaliknya turut dialami lelaki dalam peratusan yang sama banyak atau gabungan daripada kedua-duanya. Kira-kira 30 peratus faktor ketidaksuburan berpunca daripada wanita dan 30 peratus daripada lelaki. Sebanyak 10 peratus masalah ketidaksuburan berpunca daripada kombinasi kedua-duanya manakala 25 peratus disebabkan punca yang tidak diketahui dan lima peratus disebabkan faktor lain.

Pakar Perunding Urologi Pusat Perubatan Tropicana Dr Muhilan Parameswaran berkata, masalah kesuburan lelaki boleh dibahagikan kepada tiga punca iaitu hormon, sperma dan alat sulit.

Menurutnya, sperma yang sihat akan meningkatkan kesuburan tetapi setiap lelaki harus mengetahui bagaimana faktor gaya hidup boleh mempengaruhi kualiti sperma. Mereka juga patut tahu apa yang harus dilakukan untuk meningkatkan kesuburan serta faktor yang boleh memberi kesan pada hormon testosteron di sperma.

Cara Tingkatkan Kesuburan Lelaki (Menghasilkan Sperma Sihat)
  • Amalkan seks yang sihat - ini bagi mengelakkan jangkitan penyakit kelamin seperti klamidia (disebabkan serangan sejenis bakteria) dan gonorea (kencing nanah)
  • Makan diet sihat. Pilih buah dan sayuran kerana ia kaya antioksidan
  • Kekalkan berat badan yang seimbang. Kebanyakan kajian mencadangkan obesiti memberi kesan negatif kepada kualiti sperma, mengurangkan bilangan sperma dan pergerakan sperma
  • Uruskan tekanan dan dapatkan tidur mencukupi. Perkara itu boleh mengurangkan fungsi seksual dan terganggu dengan hormon diperlukan untuk menghasilkan sperma
  • Banyakkan pergerakan termasuk aktiviti fizikal dalam rutin setiap hari
  • Pakai seluar dalam longgar


"Untuk meningkatkan kesuburan lelaki disamping mengurangkan kesan buruk stress, makanan juga penting. Makanan yg berkhasiat dan berzat sangat penting, makanan segar dan mentah iaitu sayur2 dan buah2 sebagai sumber vitamin dan antioxidants. Berhenti merokok dan minum arak, kurangkan kopi, minum lebih jus buah dan green tea. supplement vit C dan E, folic penting. oyster, blackcurrent, bijan, mustard dan celery menjadi sumber logam zinc dan kecang saperti brazil nuts jadi sumber selenium , keduannya penting untuk suburkan benih lelaki. jauhkan cheese, krim, dagin berlemak, choklat, dan makanan diperoses. Makanan yg mengadungi Omega3 saperti walnuts, flax seesd oil, Sayur2 bayam asparagus avacado dan kekacang, buah2 citrus saperti oren, lada merah, keledek merah perlu sering dimakan. akhirnya ambil vitA yg penting utk maturasi sel2 benih lelaki."

Cadangan Supplement Shaklee untuk Tingkatkan Kesuburan Lelaki
 
Pengambilan vitamin tertentu seperti Vitamin E, Zink dan Coq10 sangat membantu untuk meningkatkan kesuburan dan kesihatan sperma suami.


Zink meningkatkan kesuburan lelaki, meningkatkan tahap sperma, memperbaiki bentuk, fungsi dan kualiti sperma lelaki dan mengurangkan ketidaksuburan.



Vitamin E meningkatkan kesihatan dan mortaliti sperma lelaki. Kajian menunjukkan kekurangan Vitamin E menyebabkan ketidaksuburan.
Selenium diperlukan untuk menghasilkan sperma. Kajian menunjukkan lelaki yang kurang kandungan sperma juga didapati mempunyai kandungan selenium yang rendah.



Meningkatkan mortaliti sperma dalam air mani. Ia juga antioksidan penting yang membantu melindungi sel daripada kerosakan akibat radikal bebas. Ia memberi kesan lebih baik kepada kesihatan telur. 


Supplement adalah salah satu ikhtiar. Pengambilan supplement ini bukan sekadar untuk membantu meningkatkan kesuburan malah membantu memberi tenaga dan kesihatan yang optimum kepada tubuh badan.

 
***********************************************************

Sekiranya anda berminat untuk mendapatkan vitamin semulajadi Shaklee yang berkualiti tinggi ini, anda boleh hubungi saya untuk sebarang pertanyaan atau tempahan.

Konsultasi secara EKSKLUSIF khas untuk anda yang memilih Sweet Moms Vitamin Shop. :)

I'm Your SHAKLEE Independant Distributor
Siti Hajar Khalid (Cik Jatt)
ID No. 907609
♥ SMS/WhatsApp : 013-4894037
♥ Follow us on Instagram : @cikjatt

* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit

1 comment:

Unknown said...

Salam, saya mempunyai produk untuk uji kesuburan lelaki hanya di rumah. Ini dapat menjimatkan masa dan malu untuk ke hospital. Dengan hanya melakukan di rumah, anda dapat tahu keputusan normal atau tidak. Ini penting sebagai persediaan anda untuk rumah tangga anda.

Sesiapa berminat, boleh wassap saya di 017-6268424 atau bukak blog ini.
http://www.reichhealthcare.blogspot.com