Monday 21 July 2014

Tips Match Warna Tudung dengan Baju


Assalamualaikum semua :)

Pejam celik pejam celik, tinggal lebih kurang seminggu je lagi nak raya kan. Macam mana dengan persiapan raya korang? Ada orang yang sebelum puasa lagi dah ready tempah baju kan, ada orang tu lagi seminggu dua nak raya baru kelam kabut cari baju raya. Saya ni termasuk dalam golongan kedua, every year shopping last minute..

Semenjak dah jadi mak-mak ni, baju untuk diri sendiri dah tak peduli sangat. Fokus lebih kepada anak-anak jer. Alhamdulillah, dah settle untuk anak-anak.. Lega rasanya. Untuk saya pula, baru je beli kat online, dah dapat 2 hari lepas. Cik abang, dah 3 tahun kut tak beli baju melayu baru, asyik recycle. Malas nak beli katanya, bukannya selalu pakai pun. Beli T-shirt je dia.

Ok, dah alang-alang nak raya ni kan, meh saya nak share sikit tips untuk match warna tudung dengan warna baju. Bajet image consultant la konon ni. Tips ni actually dari pengalaman-pengalaman saya yang lepas la, dan juga dari pemerhatian.

So, here's the tips:

1) Baju yang bercorak atau berbunga
  • Untuk warna tudung, pilih warna yang paling sedikit yang ada dekat baju korang
  • Pastikan tudung plain

2) Baju plain
  • Rules, jangan pilih tudung yang sedondon. Samada korang pilih warna tudung yang lebih lembut/gelap dari warna baju, atau pilih warna yang kontra (blok colour). Saya prefer blok colour. Blok colour ni, korang kena berani match la, contohnya baju kuning, tudung pink.. dan sebagainya.
  • Tudung plain atau bercorak pun boleh
Tak pun kan, paling senang, pakai je tudung hitam atau putih, match dengan semua baju :)
Yang penting, simple, selesa dan menutup aurat dengan sempurna.

So, camne. Rasa-rasa boleh diterima tak tips ni. At least dapat la juga idea sikit-sikit kan :)

No comments: