Saturday 30 November 2013

[Parenting] Tips untuk Anak yang Kerap Demam Selsema dan Bahaya Penggunaan Ubat Selsema


Bahaya Penggunaan Ubat Selsema pada Kanak-kanak

Baru-baru ini, saya terbaca satu artikel menarik perkongsian dari Dr Zubaidi mengenai bahaya penggunaan ubat selsema dan kanak-kanak. Boleh klik gambar di bawah untuk membaca lebih lanjut artikel ini.

http://drzubaidi.com/blog/?p=670

Ini pula saya petik dari majalah RAPI, August 2012 mengenai isu yang sama.

"Kanak-kanak lebih peka terhadap kesan ubat-ubatan berbanding orang dewasa disebabkan fungsi organ yang masih berkembang dan belum matang sepenuhnya. Meskipun ada ubat-ubatan tertentu amat berkesan mengubati sesuatu jenis penyakit pada orang dewasa.

Berdasarakan laporan yang telah diterima, antara kesan buruk yang berlaku akibat pengambilan ubat batuk dan selsema adalah sawan, peningkatan kadar denyutan jantung menurunkan paras kesedaran dan kematian mengejut.

Penggunaan ubat Batuk (cough and cold) untuk kanak-kanak bawah umur 2 tahun: adalah tidak digalakan kerana berisiko mendapat kesan buruk yang serius hingga boleh menyebabkan kematian."

Ini memang menakutkan, adalah penting mendapatkan nasihat doktor sebelum perskripsi sebarang ubat-ubatan buat si comel. Dan amalkan pengambilan vitamin buat si comel agar boleh menjauhkan dari serangan-serangan virus dan pantogen ke dalam sistem kanak-kanak. Sememangnya susu ibu adalah yang terbaik, tetapi ada kalanya keperluan yang tidak mencukupi boleh dipenuhi dengan supplemen tambahan.

Mealshakes, Omega Guard dan Vitamin C - Tingkatkan Antibodi Kanak-kanak

Anak-anak saya sendiri dahulu sering jatuh sakit. Klinik dan hospital tu dah jadi macam rumah kedua. Hati ibu mana yang tak risau apabila anak sakit. Kalau demam tu, mesti kena 3 serangkai, demam, batuk dan selsema. Walaupun saya bukan jenis orang yang suka ubat kerana tahu kesan jangka panjangnya yang tidak bagus, tetapi saya terpaksa juga berikan anak-anak ubat apabila bila benar-benar perlu. Kadang-kadang rasa terkilan juga, tetapi saya tiada pilihan lain ketika itu.

Tetapi, Alhamdulillah kini saya telah menjumpai Shaklee. Sejak saya memberikan Mealshakes, Omega Guard dan Chewable Vitamin C kepada anak-anak saya, Alhamdulillah, antibodi mereka semakin kuat. Aanak-anak saya dah jarang demam atau selsema, batuk, kalau sakit pun, sekejap jer dah baik, tak melarat dan berlarutan macam dulu. Si kakak tu, kalau dulu susah sangat nak makan, tapi sekarang Alhamdulillah dah makin berselera saya tengok.

Jom kita baca sedikit info ringkas mengenai supplemen ini:


1) MealShakes
Shaklee Meal Shakes merupakan makanan segera yang rendah lemak dan rendah-glycemic. Rasanya juga enak serta boleh dibancuh dengan mana-mana hidangan atau snek lain. Ia mengandungi 19 vitamin utama dan mineral tambahan dan jika dihidang seperti yang disarankan ia kaya dengan sumber kalsium dan protein yang amat diperlukan oleh kanak-kanak untuk membesar, kuat dan sihat.

2) Omega Guard
Minyak ikan paling tulen dan mengandungi rangkaian spectrum penuh 7 jenis asid lemak Omega-3 termasuk EPA, DHA dan ALA. pengambilan Omega Guard pada seawal umur 1 tahun ke atas kerana ia membantu meningkatkan sistem immune dan menyihatkan paru-paru dimana boleh menjauhkan serangan selsema dan batuk berkahak.

3) Chewable Vitamin C
Membekalkan 100mg Vitamin C yang ditambah dengan rose hips dan bioflavonoids complex. Rose hips dan bioflavonoids ni membantu meningkatkan lagi fungsi Vitamin C apabila masuk kedalam tubuh badan kita. Boleh dikunyah dan SEDAP. Mempunyai rasa limau dapat menyediakan vitamin C setara 1½ biji buah oren sangat ideal untuk kanak-kanak atau sesiapa sahaja yang sukar untuk menelan pil. Antara manfaat utama Vitamin C, membantu meningkatkan sistem immune badan dan menyokong sistem pertahanan antioksidan semulajadi dalam tubuh.

Testimoni Mealshakes, Omega Gauard dan Chewable Vitamin C





Diharap perkongsian saya ini dapat membantu ibu-bapa membuat pilihan tepat dan tidak hanya menyumbat anak dengan ubat-ubatan yang semestinya bahan kimia with bad side effects. Sebagai ibu-bapa buat pilihan terbaik buat anak anda kerana mereka adalah anugerah TUHAN yang tak ternilai.

Yang pasti, saya yakin Shaklee telah membantu melengkapkan keperluan nutrisi anak-anak saya secara semulajadi. Shaklee dijamin 100% semulajadi, tanpa pewarna, pengawet dan perasa tambahan. Inilah yang terbaik untuk anak-anak saya.


 
***********************************************************

Sekiranya anda berminat untuk mendapatkan vitamin semulajadi Shaklee yang berkualiti tinggi ini, anda boleh hubungi saya untuk sebarang pertanyaan atau tempahan.

Konsultasi secara EKSKLUSIF khas untuk anda yang memilih Sweet Moms Vitamin Shop. :)

I'm Your SHAKLEE Independant Distributor
Siti Hajar Khalid (Cik Jatt)
ID No. 907609
♥ SMS/WhatsApp : 013-4894037
♥ Follow us on Instagram : @cikjatt

* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit

No comments: