Thursday 9 January 2014

[Berpantang] Set Bersalin Terbaik untuk Ibu Berpantang , Jamu atau Vitamin?


Di Malaysia, pengambilan jamu semasa berpantang sudah menjadi kebiasaaan kerana itu adalah amalan sejak zaman berzaman. Jika kita pergi ke kedai yang menjual produk herba, terdapat pelbagai jenama sehingga kita tidak tahu yang mana satu untuk dipilih. Semua ibu akan melalui situasi yang sama. Selain bertanya dengan rakan-rakan untuk meminta pendapat tentang set berpantang mana yang harus dipilih, ramai juga mencari info sendiri melalui internet.

Persoalan menarik yang ingin saya utarakan pada hari ini adalah apakah perbezaan di antara jamu dan vitamin. Credit

(1) Bahan kandungan

Vitamin : Setiap bahan di dalam vitamin dipantau serta melalui ujian klinikal untuk mengetahui kesan kepada manusia. Malah, ianya perlu mendapat kelulusan Kementerian Kesihatan Malaysia

Jamu : Ada di antara bahan di dalam jamu tidak diketahui sumbernya terutama jamu kampung malah kesan untuk jangka panjang juga tidak pasti.

(2) Khasiat dan penyerapan oleh badan 

Vitamin : Vitamin merupakan macronutrient dan micronutrient yang dalam bentuk paling ringkas dan dikenali oleh badan untuk penyerapan khasiat yang lebih cepat. Contohnya, di antara buah limau dan pil Vitamin C, badan akan menyerap pil Vitamin C lebih cepat berbanding Vitamin C di dalam buah limau

Jamu : Jamu juga mempunyai khasiat namun bentuknya yang komplikasi memerlukan badan untuk mengurai bahan jamu kepada bentuk yang boleh diserap oleh badan terlebih dahulu dan mengambil masa untuk badan menyerap khasiat.

(3) Kesan kepada bayi 

Vitamin : Vitamin mengandungi bahan yang tidak membahayakan bayi malahan membantu tumbesaran bayi yang sihat dengan penyaluran segala nutrient melalui penyusuan bayi. Ibu masih boleh mengambil Vitamin walaupun anak mengalami penyakit kuning atau nama glemernya JAUNDICE

Jamu : Secara asasnya, jamu adalah bahan makanan yang panas dan ibu perlu memantau keadaan bayi samada mengalami cirit birit atau tidak. Malahan kebanyakan jamu boleh meningkatkan risiko JAUNDICE kepada bayi.

(4) Waktu pengambilan selepas bersalin

Vitamin : Pengambilan vitamin boleh diambil seawal hari pertama bersalin samada ibu itu bersalin secara normal atau caesarian (bedah)

Jamu : Ibu yang bersalin secara caesarian tidak digalakkan untuk ambil jamu malahan ibu bersalin normal pun diminta untuk mengambil jamu 2 minggu selepas bersalin.

Sekiranya kita mempunyai pilihan, buatlah pilihan yang bijak untuk kesihatan kita dan bayi dan juga untuk kesan jangka panjang.
Walauapapun pilihan anda, diharap anda berpuas hati dengan pilihan anda.

Testimoni Set Berpantang/Besrsalin Shaklee

Berikut saya kongsikan testimoni dari ibu-ibu yang mengamalkan vitamin Shaklee semasa berpantang




Klik sini untuk info Set Berpantang Shaklee

Klik sini untuk panduan pemakanan yang disarankan dan dilarang ketika berpantang selepas bersalin
 

 
***********************************************************

Sekiranya anda berminat untuk mendapatkan vitamin semulajadi Shaklee yang berkualiti tinggi ini, anda boleh hubungi saya untuk sebarang pertanyaan atau tempahan.

Konsultasi secara EKSKLUSIF khas untuk anda yang memilih Sweet Moms Vitamin Shop. :)

I'm Your SHAKLEE Independant Distributor
Siti Hajar Khalid (Cik Jatt)
ID No. 907609
♥ SMS/WhatsApp : 013-4894037
♥ Follow us on Instagram : @cikjatt

* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit

No comments: