Thursday 6 November 2014

Pengalaman Hampir 5 Tahun Belajar Di Germany


Hari tu sembang-sembang dengan mak Shaklee saya tentang blog. Mak saya tanya kenapa tak share dalam blog, experience belajar kat Germany dulu. Haah kan, betul jugak. Asyik cerita bab Shaklee, bab-bab nak cantik, nak kurus, nak jaga anak..
So, entry kali ni, kita switch sikit. Ada tak yang berminat nak baca ni :)

Aishh, tiba-tiba rasa sayu pulak. Hahha

Rinduuuuuunya, rindu macam-macam ni. Meh nak cerita sikit apa yang paling saya rindu.

Rindu nak main salji, pakai baju tebal-tebal, pakai kasut but. Waktu mula-mula je sampai Germany tu, memang dah nak masuk winter time tu. Okla ngaku, first time rasa winter tu, jakun la jugak.

Ni gambar waktu mula-mula sampai kat Germany, my batch.
Lepas tu, semua berpisah. Masing-masing masuk uni masing-masing

Rindu nak makan kebab turki sangat-sangat.
"Eine halbe kebab ohne zwiebel!"
Bahasa German tu. Maksudnya, separuh kebab tak nak bawang. Masuk kedai kebab je mesti order ni. Sedapnya.
Tak sama dengan kebab kat sini. Saya time pregnant dulu, ada gak termengidam nak makan kebab turki Germany. Memang tak dapat la. One day, one day!

Rindu nak shopping baju-baju branded tanpa rasa bersalah. ELLE, Espirit, Zara, H & M, GAP, name it. Pantang lalu ja, mesti masuk. Pantang masuk ja, mesti beli. Tu semua tu tempat shopping biasa kitorang tu. Hebat tak. Maklumlah, harga kat sana murah. Ada yang 10-20 Euro pun boleh dapat. Memang boleh beli sangat-sangat la kan. Lagi satu, yang bestnya, saya dulu bole shopping yang bahagian kids sekali. Tengoklah size budak-budak mat salleh, tak ke same size je dengan i ni.

Rindu nak buka puasa, sambut raya ramai-ramai dengan kawan-kawan. Saya suka makan, tapi kurang confident nak masak rendang segala tu. Makan sendiri ok la, tapi kalau nak masak untuk orang tu, saya serahkan kepada yang lebih arif. Ramai yang pandai masak bila belajar kat oversea ni, termasuklah budak lelaki. Saya dulu tukang buat dessert je, kek ke, puding ke. Ada jugakla menyumbang. Hihi.

Ni gambar raya tahun 2005
Geng tudung bawal. Muncung tudung wajib tajam :)

Rindu nak cakap German walaupun berabuk, rindu nak masuk lecture hall walaupun selalu blur and tak sampai 50% pun faham, rindu nak shopping dekat Penny Markt, rindu nak jalan-jalan kat pasar tani diorang, rindu nak makan strawberry, ceri, aprikot yang fresh, ishh.. banyak lagi sebenarnya yang rindu ni. Next time saya sambung lagi k.

Teringat pulak zaman-zaman dating dengan cik abang kat Germany dulu. Cik abangku dulu selalu main gitar kat i tau. Eceh. 
Sayang pulak gitar tu, rasanya cik abang tinggal kat sana, bagi kat member dia.

Sayangnya gambar semua dah takde. Computer time study dulu lingkup, habis terus semua gambo. Nasib baik ada juga yang dalam album, bole la tunjuk kat anak cucu nanti  kan :)

1 comment:

Salina@IbuAqil said...

Rindu mu rindu ku jua..
Eceihhhhhhh!!
Miss u siti..
Amboi cintan cintun ngn cik abang disana erkkk..
Hikhikhik