Thursday 12 December 2013

[Parenting] Tips untuk Anak Cergas dan Bijak Melalui Pemakanan


Setiap ibu bapa pasti inginkan anak mereka mempunyai tahap intelektual yang tinggi, berpotensi, bijak, kreatif, cergas dan rajin belajar. Memang tidak dinafikan yang cemerlang dalam pembelajaran memberikan peluang yang cerah untuk masa depan anak anda, namun itu sahaja tidak mencukupi tanpa nutrisi yang baik yang juga penting dalam perkembangan tahap intelektual anak-anak.

“Semua anak dilahirkan pintar tetapi yang memberi impak ialah cara kita merangsang mereka. Ibu bapa mesti mempunyai misi jelas iaitu menanam tekad membentuk masa depan anak.” Demikian pandangan kaunselor terkenal, Fadzilah Kamsah. Salah satu caranya adalah melalui pemakanan.

Makanan berkhasiat dan seimbang sangat penting dalam perkembangan otak kanak-kanak.

Jadi, pastikan pemakanan seharian mengandungi karbohidrat, vitamin, mineral dan paling penting kaya dengan protein. Sama juga halnya dengan pengambilan minyak ikan Omega . Ia adalah makanan yang baik untuk perkembangan otak kanak-kanak. Malah, kandungan EPA dan DHA yang ada di dalam minyak ikan amat diperlukan untuk perkembangan kanak-kanak yang sihat.

Nutrisi Lengkap untuk Anak Cergas dan Bijak

Zaman sekarang bukan seperti zaman dahulu. Gaya hidup sekarang semakin berubah, keadaan persekitaran juga banyak yang telah berubah. Kalau dulu, dalam setahun, boleh dibilang dengan jari berapa kali kita mengambil makanan segera seperti KFC, Mc Donald dan sebagainya. Segala tanaman atau sayuran pun saya kira masih tidak terlalu terdedah dengan pencemaran yang membimbangkan.

Tetapi kanak-kanak sekarang, seminggu pun dah berapa kali yer ambil makanan segera. Kebanyakan ibu bapa sekarang terlalu sibuk bekerja, semuanya perlu cepat dan senang. Kadang-kadang sampai terabai. Inilah tuntutan zaman sekarang, dengan faktor pencemaran yang semakin meningkat, penggunaan bahan-bahan berbahaya dan tercemar, sebagai ibu bapa, kita seharusnya lebih berhati-hati dalam pemilihan pemakanan unutuk anak-anak yang sedang membesar.

Mealshakes dan Omega Guard - Supplemen Nutrisi Lengkap untuk Kanak-kanak

Menyedari hal itu, saya sendiri memberikan anak-anak saya Mealshakes, Omega Guard dan Vitamin C untuk anak-anak saya. Saya yakin saya telah memberikan yang terbaik untuk anak-anak saya membesar dengan sihat, cergas dan bijak, insyaAllah.


Mealshakes

Hanya satu sudu kecil sehari setiap pagi, dicampurkan ke dalam susu anak-anak saya, inilah bekalan anak-anak saya untuk memulakan hari dengan bertenaga dan ceria. Setiap pagi, biasanya anak-anak saya sarapan dengan susu dicampur Mealshakes bersama roti, kuih-muih, nasi lemak, cornflakes dan sebagainya.
  • Menyediakan 24 jenis vitamin, mineral dan zat perlu.Kekurangan pengambilan zat boleh menyukarkan kadar serapan vitamin dan mineral oleh tubuh anak.
  • Kaya dengan protin(tidak mengandungi laktosa), membantu pembinaan sel-sel kulit, kuku, rambut, organ, darah, imun.
  • Mengandungi Asid Folik, Biotin, kaya dengan Kalsium dan Magnesium yang diperlukan untuk membina tulang dan sel-sel untuk prises membesar.
  • Mengandungi Vitamin A, E, C, Zink, Selenium yang merupakan agen anti-oksida yang bertindak mVlawan jangkitan.
  • Mengandungi Vitamin B yang lengkap, zat besi dan Copper yang cukup untuk membina sel-sel darah merah yang sihat, sekaligus memberikan kompleksi kulit yang lebih cantik.
  • Kaya dengan serat larut untul membantu membuang lemak berlebihan dan sisa buangan dari perut dan usus.
"Ahli pemakanan dan psikologi telah mengenalpasti sarapan pagi merupakan hidangan yang terpenting dalam pengambilan makanan harian. Menurut Pollitt (1995) dalam kajiannya mendapati sepanjang 24 jam, jarak di antara waktu makan malam dan sarapan pagi adalah jarak yang terpanjang. Apabila tempoh berpuasa antara waktu malam ini dipanjangkan maka akan berlaku penurunan aras glukosa serta perubahan metabolik akan berlaku. Ini akan menyebabkan tekanan kepada beberapa fungsi kognitif. Kajian Pollitt ke atas kanak-kanak juga menunjukkan mereka menghadapi kesukaran untuk menumpukan perhatian di sekolah dan mereka menjadi lalai dan letih apabila tiba lewat pagi. Masalah ini dikaitkan dengan aras glukosa darah yang rendah yang mana sekiranya tidak ditingkatkan dengan sarapan pagi, ianya membuatkan seseorang itu mudah marah, keletihan dan meningkatkan keresahan."

Omega Guard

  • Meningkatkan dan mengawal sistem imun  
  • Menyihatkan paru-paru
  • Memperbaiki Alergik/ekzema
  • Memperbaiki Asthma 
  • Mengandungi DHA yang merupakan nutrien utama untuk otak. Ia membantu tumbesaran & perkembangan otak.. DHA meningkatkan keupayaan ingatan dan pembelajaran.
DHA adalah satu komponen yang berperanan menyokong sel otak berhubung untuk pembelajaran yang lebih baik dan ia sangat diperlukan dalam tempoh kritikal pertumbuhan kanak-kanak.

"Seawal usia setahun hingga lima tahun, otak kanak-kanak akan berkembang sebanyak 90 peratus dan jika DHA yang diperlukan tidak mencukupi, ia akan mengganggu pertumbuhan otak mereka.

"Menurut kajian terbaru, kanak-kanak berusia satu tahun hingga dua tahun memerlukan sebanyak 100 miligram (mg) hingga 120 mg DHA setiap hari dan 100-150 mg bagi kanak-kanak berusia dua tahun hingga empat tahun serta 150-200 mg bagi usia empat tahun hingga enam tahun.
"Oleh itu, peranan DHA dalam setiap pemakanan kanak-kanak itu amat penting supaya mereka mendapat apa yang diperlukan untuk perkembangan otak."

Kenapa saya begitu yakin dengan Shaklee?
Kerana ianya 100% SEMULAJADI, TANPA PEWARNA, PEMANIS, PENGAWET TIRUAN.
Selamat dan Berkesan.

 Kakak Qistina dan Irfan sewaktu Graduation and Concert Day, Nur Cemerlang English Kindergarten
Kakak 5 years, Irfan 4 years
Alhamdulillah dua2 masuk first class
Kakak Qistina dapat Top 3 Scorer lagi :)

Berikanlah yang terbaik untuk anak-anak kita. 
Semoga anak-anak kita membesar menjadi insan yang berjaya di dunia dan di akhirat, insyaAllah.

 
***********************************************************

Sekiranya anda berminat untuk mendapatkan vitamin semulajadi Shaklee yang berkualiti tinggi ini, anda boleh hubungi saya untuk sebarang pertanyaan atau tempahan.

Konsultasi secara EKSKLUSIF khas untuk anda yang memilih Sweet Moms Vitamin Shop. :)

I'm Your SHAKLEE Independant Distributor
Siti Hajar Khalid (Cik Jatt)
ID No. 907609
♥ SMS/WhatsApp : 013-4894037
♥ Follow us on Instagram : @cikjatt

* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit

No comments: