Sunday 12 October 2014

5 Petua Banyakkan Susu Ibu Semasa Berpantang


Bagi ibu-ibu yang bekerja, pastikan anda mula menyimpan stok stok sewaktu berpantang. Ramai ibu yang kurang bernasib baik untuk mempunyai susu yang banyak secara semulajadi namun dengan amalan petua yang betul, ia tak menjadi masalah lagi. Masa awal-awal kelahiran, 2-3 hari macam tu, memang susu ibu tak banyak kerana bayi hanya perlukan sedikit kolustrum yang pekat untuk permulaan hidupnya. Jangan pula ibu terus down dan berikan susu formula ya.

Jom saya kongsikan 5 petua untuk banyakkan susu ibu semasa berpantang, seeloknya diamalkan seawal mungkin:

Petua Banyakkan Susu Ibu Semasa Berpantang 

1. Perah susu ibu

Semasa sedang berpantang ni, bonding dengan baby mula dibina. Jadi, sentiasa berikan hanya susu badan secara terus. Bila bayi telah lena, perah susu badan untuk memastikan payudara benar-benar kosong. Petua penting ni..supaya walau baby minum sikit, demand tetap ada. Jika bayi hanya minum di sebelah payu dara, perah payu dara sebelah lagi. Boleh guna pump atau marmet. Lagi rajin ibu perah, lagi banyak susu ibu yang bakal terhasil.

Susu perahan atau EBM ni jangan pula diberikan pada bayi diperingkat awal. Hanya guna masa 2 minggu sebelum mula bekerja itupun bukan setiap masa. Mula dengan sehari sekali EBM semasa 2 minggu sebelum mula bekerja sebagai latihan untuk bayi.

Jika ibu rasa sangat penat kerana waktu berpantang inilah badan sedang nak recover, ibu sangat digalakkan untuk mengambil Energizing Soy Protin ( ESP) dan Vitalea sebagai pelengkap nutrisi dan penambah tenaga. Yang paling best, supplemen ESP dan Vitalea ni dapat membantu banyakkan susu ibu semasa berpantang. Kenapa? Sebab badan sihat memainkan peranan untuk banyakkan susu. Bonus, badan ibu lebih cepat pulih dari lepas bersalin dan kulit lebih CANTIK.

2. Minum banyak air kosong

Oleh kerana susu ibu sememangnya dari air jadi ibu kena pastikan minum cukup air masak, sekurang-kurangnya 2 liter. Dalam kita berpantang ni, petua penting.. pantang juga minum air sejuk, kang sampai ke kaki dan satu badan sejuk. Kalau nak minum sekali sekala bolehlah. Saya pun tak ada la tak minum langsung tapi yang part sejuk sampai ke kaki tu memang pengalaman sendirilah. Air suam panas sangat bagus dan sesuai. Minum banyak. Jangan takut dan tahan-tahan kencing. Nanti penyakit lain pula yang datang. Minum banyak air kosong penting untuk banyakkan susu ibu semasa berpantang dan menggantikan kehilangan air dari badan.

3. Susu Formula is not an option

Kalau kita dah ready dengan susu formula, selalunya kita akan cepat kalah dan menyerah. Paling bagus, jangan ada susu formula bayi dalam rumah dan jangan dengar suara-suara yang membuat kita tergugat. We mothers know best and susu ibu is the best! Petua nak tahan telinga adalah senyum dan angguk sahaja dan kesiankan orang yang berkata-kata itu. Kita manusia ja yang selalu buat susu formula sebagai option, padahal mamalia lain tak ada option selain breastfeeding. Susu formula adalah pilihan ke-4 selepas susu ibu sendiri, EBM dan susu ibu dari ibu susuan.

4. Jaga makan minum

Ada makanan yang boleh menjejaskan pengeluaran susu ibu seperti kobis. Ia boleh buat susu ibu kering untuk kebanyakkan wanita. Ada minuman dan makanan yang menggalakkan susu ibu seperti susu, halba, lobak putih, alfalfa. Amalkan makanan dan minuman yang tinggi kalsium dan protein seperti susu, brokoli dan ikan. Ini kerana komposisi susu ibu tinggi dari kedua-dua jenis nutrisi ini.

Susu seperti teman sejati ibu-ibu yang menyusu sejak dari mengandung lagi. Namun, ramai juga yang tak lalu minum susu kan. Jadi, pilihan yang bijak adalah mengambil OSTEMATRIX, kalsium yang lengkap dengan magnesium dan vitamin D untuk meningkatkan penyerapan. Malah juga dapat hilangkan sakit-sakit badan juga selain mengurangkan sembelit.


5. Sentiasa positif, yakin dan jangan stress

Kalau kita gembira, insyaAllah susu pun suka ja nak keluar. Jadi, ibu jangan la pikir susah dan sedih sangat, Happy dan sentiasa positif. Allah pasti akan membantu. Yakin dengan kuasa Allah. Sometimes, emosi kita sampai ke anak tau. Jadi, nak anak happy, susu meriah kita pun kena happy2 ja.

Selalunya, kalau anak dah masuk 2, 3, 4 dan seterusnya.. kesabaran tu tergugat juga dengan kerenah anak-anak lain..Betul? So macam mana nak maintain cool. Saya suggest amalkan ambil B Complex untuk bantu kawal emosi. Kita juga boleh minta tolong orang lain sementara kita nak bertenang. Jangan malu kerana kita sedang melakukan yang terbaik.
Semoga entry ini bermanfaat dan membantu ya..
Jika perlukan supplement Shaklee untuk membantu, jangan segan-segan untuk contact saya for consultation k:)

Happy Breastfeeding!

Credit

 
***********************************************************

Sekiranya anda berminat untuk mendapatkan vitamin semulajadi Shaklee yang berkualiti tinggi ini, anda boleh hubungi saya untuk sebarang pertanyaan atau tempahan.

Konsultasi secara EKSKLUSIF khas untuk anda yang memilih Sweet Moms Vitamin Shop. :)

I'm Your SHAKLEE Independant Distributor
Siti Hajar Khalid (Cik Jatt)
ID No. 907609
♥ SMS/WhatsApp : 013-4894037
♥ Follow us on Instagram : @cikjatt

* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit

No comments: