Sunday 29 December 2013

[Kecantikan Kulit] Tip Berkesan Hilangkan Jerawat dan Parut Hitam


Q :  Saya ingin memperbaiki masalah kulit berjerawat dan parut-parut hitam. Kini saya mengganti produk perawatan kulit sebagai langkah memperbaiki masalah jerawat. Saya juga mencari-cari vitamin yang membantu kesihatan kulit untuk rawatan dari dalam.


A : Kesihatan kulit boleh dipelihara dan dipertahankan dengan pendekatan yang lebih komprehensif. Ianya bukan sekadar melalui rawatan luaran dan kosmetik semata-mata, bahkan faktor dalaman juga mempengaruhi kesihatan kulit.

Keadaan kulit juga menjadi petanda kesihatan dalaman. Adakalanya penggunaan krim, lotion dan rawatan luar kulit tidak banyak membantu jika ia berasal dari faktor dalaman seperti hormon, pemakanan, stress dan kekurangan beberapa nutrisi.  Mengambil makanan yang tepat dan menghindari makanan yang tidak sesuai dapat membantu untuk kecantikan kulit, kulit akan lebih awet muda tanpa kosmetik mahal.

Ulasan American Journal of Clinical Nutrition edisi Ogos 2007 menunjukkan kaitan antara makanan yang rendah dengan indeks glisemik dan pemulihan masalah jerawat . Kajian mendapati dalam masa 12 minggu, masalah jerawat berkurang dengan lebih baik di kalangan kelompok peserta yang mengambil makanan dengan kandungan indeks glisemik rendah dibandingkan kelompok yang mengambil makanan yang tinggi karbohidrat .
Umumnya, selain makanan berkarbohidrat tinggi, pengambilan makanan dengan kadar lemak yang tinggi,  makanan berminyak dan digoreng, akan memberi kesan yang yang lebih buruk pada masalah jerawat .

Minum air secukupnya sangat penting.  Air yang bersih dapat membantu kulit menjadi remaja. Air penting untuk melembabkan sel-sel selain mengeluarkan toksin/racun dalam tubuh dan dalam waktu yang sama nutrisi akan menyerap lebih sempurna di dalam badan.

Dari segi vitamin, vitamin antioksidan membantu mengawal radikal bebas yang merosakkan sel serta mengurangkan kerosakan sel.  Antara vitamin antioksidan yang bermanfaat bagi kesehatan kulit seperti Vitamin A, C dan Vitamin E. Vitamin A diperlukan untuk pembentukan dan pemeliharaan sel-sel kulit. Nutrisi ini membantu melawan kekeringan kulit dan penebalan lapisan luar kulit. Vitamin C diperlukan dan membantu dalam pembentukan jaringan penghubung, kolagen dan pemeliharaannya .Vitamin E boleh melambatkan penuaan (awet muda) .

Untuk kesihatan kulit terutama kulit yang bermasalah, mineral Zink diperlukan untuk membantu fungsi normal kelenjar sebum kulit dan penyembuhan jerawat .

Jadi, pengambilan gabungan anti oksidan seperti beta-karotin (pro-vitamin A), C , E , mineral zink dan selenium yang cukup akan membantu mencegah kerosakan sel akibat radikal .

Asid-asid lemak juga penting untuk mempertahankan kecantikan dan keremajaan kulit . Ini termasuk asid lemak Omega-3 dan Omega-6. Asid-asid lemak esensial ini diperlukan untuk menguat dan meningkatkan  membran sel kulit. Membran sel merupakan pelindung kulit, mengeluarkan toksin dan memberikan kelembaban dan nutrisi . Ia juga meningkatkan aliran darah dengan mencairkan darah dan meningkatkan elastisitas sel darah merah sehingga lebih banyak oksigen yang membantu menyubur dan melembabkan yang penting untuk peremajaan kulit .

Kajian mendapati Gamma linolenic acid (GLA)  terus membantu masalah jerawat, sindrom pra- haid (PMS), psoriasis dan kesihatan kulit. Mereka yang sering diganggu masalah ini biasanya memiliki kadar GLA yang lebih rendah dari normal . Kajian juga mendapati pengambilan GLA dapat memperbaiki kehalusan kulit, kelembaban serta memperbaiki masalah dermatitis .

Dari artikel di atas, berikut adalah nutrisi-nutrisi yang dapat membantu masalah kulit :

1 .   Rendah indeks glisemik
2 .   Vitamin A
3 .   Vitamin C
4 .   Vitamin E
5 .   Asid lemak omega – 3
6 .   Asid lemak omega – 6
7 .   Gamma linolenic acid ( GLA )

Cadangan Supplemen Shaklee

1 .   Energizing Soy Protein (ESP)
2 .   Carotomax (Vitamin A)

3 .   Sustained Release Vitamin C Plus
4 .   Vitamin E Complex
5 .   Zinc
6 .   Omega Guard
7 .   GLA Complex


Klik sini untuk testimoni Set Kecantikan Kulit Shaklee

 
***********************************************************

Sekiranya anda berminat untuk mendapatkan vitamin semulajadi Shaklee yang berkualiti tinggi ini, anda boleh hubungi saya untuk sebarang pertanyaan atau tempahan.

Konsultasi secara EKSKLUSIF khas untuk anda yang memilih Sweet Moms Vitamin Shop. :)

I'm Your SHAKLEE Independant Distributor
Siti Hajar Khalid (Cik Jatt)
ID No. 907609
♥ SMS/WhatsApp : 013-4894037
♥ Follow us on Instagram : @cikjatt

* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit

1 comment:

Unknown said...

Terimakasih atas informasinya karena saya lagi cari informasin tentang cara menghilangkan jerawat secara alami
.