Saturday, 22 March 2014

Cara Hilangkan Stretch Mark


Stretch mark merupakan mimpi ngeri untuk semua wanita yang bergelar ibu. Bayangkan, perut kita yang licin dan seksi waktu zaman anak dara tu, penuh kesan-kesan rekahan dan kulit pecah.

Apa itu Stretch Mark

Stretch mark merupakan tanda parut berupa urat-urat putih yang muncul pada permukaan kulit dan biasanya muncul pada bahagian perut, lengan, pinggul, paha, punggung dan juga payudara.

Semasa mengandung
Selepas melahirkan bayi

Apa Punca Stretch Mark

Stretch mark terjadi adalah disebabkan oleh pengaruh hormon kehamilan, yang mana ianya terbentuk apabila terjadi regangan kulit secara cepat hingga merosakkan jaringan tisu-tisu kulit sehingga kulit mengalami regangan secara berlebihan.

Bagi wanita hamil, stretch mark yang muncul biasanya berwarna merah jambu dan agak lebar, lama kelamaan ia berubah menjadi garis nipis berwarna keputihan atau kecoklatan. Selain faktor kehamilan, masalah ini juga terjadi akibat perubahan berat badan secara mendadak selain pengaruh ubat seperti steroid pada ubat gemuk atau asma. Pendek kata, kesan yang hodoh ini amat merisaukan sebahagian besar wanita.

Untuk lebih faham mengenai stretch mark, jom baca petikan ini.


Cara Mengurangkan Stretch Mark Semasa Hamil

Masa tengah mengandung, kita redha je la kan tengok stretch mark ni. Tapi semasa mengandung juga, kita boleh amalkan tips bagaimana meminimakan stretch mark ini.
  1. Ambil makanan sihat untuk melembabkan kulit. Ambil vitamin prenatal dan makan makanan berkhasiat dengan jumlah kalori yang betul serta mengandungi kalsium, protein, buah-buahan dan sayur-sayuran.
  2. Minum 8 gelas air masak atau lebih untuk menjaga kelembapan kulit.
  3. Pastikan peningkatan berat badan sewaktu hamil adalah mengikut amount yang disyorkan oleh doktor.
  4. Lembabkan bahagian-bahagian yang dijangka akan terjadinya stretch mark dengan pemakaian losyen atau minyak coco butter atau sebagainya.
  5. Pengambilan diet yang tinggi protein. Protein akan merangsang komposisi kolagen kulit dan seterusnya mengurangkan kesan stretch mark yang ada.
Cara Menghilangkan Stretch Mark Selepas Bersalin

Ini adalah antara beberapa petua tradisional yang mampu kembalikan perut kita seperti asal.
  • Amalkan menyapu minyak zaitun di perut tiap-tiap malam sebelum masuk tidur.
  • Boleh juga guna cara dengan perahkan air limau nipis ke atas sedikit kapur sirih. Bancuh sehingga sebati lalu disapu ke perut. Kemudian balut dengan barut. Lakukan setiap kali selepas mandi.
  • Petua lain, boleh juga ramas sedikit asam jawa dengan kapur atau ragi. Campurkan sedikit air dan gaul sehingga sebati. Sapu pada perut ketika hendak tidur malam.

  • Selain itu ibu-ibu boleh juga rebus secupak asam gelugur bersama secupak garam sehingga hancur. Ambil asam gelugur hancur tadi, pupukan ke perut kemudian barut. Amalkan selama 44 hari.
Cadangan Supplement Shaklee untuk Hilangkan Stretch Mark

Untuk yang malas nak sapu2 kat perut, semasa hamil, amat digalakkan untuk mengambil vitamin untuk ibu hamil. Klik sini untuk cadangan vitamin ibu hamil.

Dan selepas hamil, untuk menghilangkan stretch mark, boleh cuba amalkan Energizing Soy Protein (ESP) dan Vitamin E Shaklee. Jom kita tengok, apakah kebaikan dua supplement ini:


  • Menghilangkan kedut, parut dan kesan rekahan. Jadi kulit tampak lebih cantik, mulus dan berseri.
  • Bertindak sebagai agen anti-penuaan. Pengamalan Vitamin E dalam kehidupan seharian juga, menjadikan anda kelihatan awet muda.
  • ESP adalah sumber protein lengkap, berupaya menghilangkan parut di kulit, kerana terjadinya parut akibat kekurangan protein unuk membentuk sel baru dan menyingkirkan sel kulit mati. 


Testimoni Pengguna yang Berjaya Hilangkan Stretch Mark


 * Supplement yang diambil Ivy untuk hilangkan stretch mark : ESP dan Vitamin E





 
***********************************************************

Sekiranya anda berminat untuk mendapatkan vitamin semulajadi Shaklee yang berkualiti tinggi ini, anda boleh hubungi saya untuk sebarang pertanyaan atau tempahan.

Konsultasi secara EKSKLUSIF khas untuk anda yang memilih Sweet Moms Vitamin Shop. :)

I'm Your SHAKLEE Independant Distributor
Siti Hajar Khalid (Cik Jatt)
ID No. 907609
♥ SMS/WhatsApp : 013-4894037
♥ Follow us on Instagram : @cikjatt

* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit

2 comments:

Niza Yusof said...

menarik .. saya pun suka esp dan vit e... parut2 pun dah pudar...

Rizka Rahmah Nurhidayah said...

aayq dari indonesia.. apa anda jual produk tersebut di indonesia?