Wednesday 12 March 2014

Cara Mengatasi Anak Sembelit


Bayi yang baru dilahirkan, kerap membuang air besar. Adalah normal sekiranya bayi yang berumur antara 0-6 bulan membuang air besar lebih dari 5 kali sehari. Kita sebagai ibu bapa, tidak perlulah bimbang.

Semakin meningkat umur anak-anak, seringkali berlaku masalah sembelit. Kebiasaannya berlaku apabila anak tersebut diberikan susu formula dan juga telah mula diperkenalkan dengan solid food ketika berusia 6 bulan ke atas.

Anak-anak yang diberikan susu ibu jarang mengalami masalah sembelit. Sekiranya anak yang diberikan susu ibu itu sembelit, kemungkinan disebabkan oleh pemakanan ibu itu sendiri.

Cara Mengatasi Anak Sembelit

Langkah yang boleh diambil untuk melegakan bayi atau anak-anak daripada sembelit ialah dengan menggalakkan anak-anak lebih banyak bergerak, misalnya kita boleh membaringkannya lalu menggerakkan kakinya seolah-olah mengayuh. Ataupun galakkan dia lebih merangkak. Kekurangan aktiviti fizikal juga boleh menyebabkan sembelit.

Perlahan-lahan urutkan perut anak dengan pergerakan bulatan selama beberapa minit. Selain itu, kita boleh tambahkan serat dalam dietnya juga.

Contohnya, memberikannya jus buah-buahan, meningkatkan pengambilan bran, bijirin, buah-buahan segar seperti prun, pisang, aprikot dan sayuran.

Pastikan anak kita diberikan cecair yang secukupnya. Berikan air masak atau sedikit jus buah-buahan terutamanya pir, epal atau prun.

Jika anak mengalami sembelit untuk jangka masa yang panjang atau terdapat tanda-tanda kesakitan yang berulang, maka ibu bapa perlu dapatkan nasihat doktor atau pakar kanak-kanak.

Cadangan Supplement Shaklee untuk Sembelit Anak - Mealshakes

Anak saya yang sulung juga seringkali mengalami masalah sembelit. Kesian sangat tengok bila setiap kali nak buang air besar, sampaikan pedih-pedih bila basuh tu. Saya dengar, ada juga kanak-kanak yang lebih serius samai berdarah. Selain mengamalkan tip-tip di atas, saya juga memberikan anak-anak saya supplement Shaklee, seperti Mealshakes, Omega Guard dan Vitamin C. Alhamdulillah, bukan sahaja membantu masalah sembelit anak saya, malah antibodi anak-anak semkain meningkat, takdelah selalu sakit macam dulu, dan juga membantu merawat masalah ekzema anak saya. Senang hati bila tengok anak-anak membesar dengan sihat dan ceria.

Sekiranya anak-anak anda juga mengalami masalah sembelit, saya cadangkan anda mencuba Mealshakes. InsyaAllah membantu, bukan sahaja membantu masalah sembelit, malah banyak lagi kebaikan yang bakal anak-anak anda dapat.


  • Menyediakan 24 jenis vitamin, mineral dan zat perlu.Kekurangan pengambilan zat boleh menyukarkan kadar serapan vitamin dan mineral oleh tubuh anak.
  • Kaya dengan protin(tidak mengandungi laktosa), membantu pembinaan sel-sel kulit, kuku, rambut, organ, darah, imun.
  • Mengandungi Asid Folik, Biotin, kaya dengan Kalsium dan Magnesium yang diperlukan untuk membina tulang dan sel-sel untuk prises membesar.
  • Mengandungi Vitamin A, E, C, Zink, Selenium yang merupakan agen anti-oksida yang bertindak mVlawan jangkitan.
  • Mengandungi Vitamin B yang lengkap, zat besi dan Copper yang cukup untuk membina sel-sel darah merah yang sihat, sekaligus memberikan kompleksi kulit yang lebih cantik.
  • Kaya dengan serat larut untul membantu membuang lemak berlebihan dan sisa buangan dari perut dan usus.

Testimoni







 
***********************************************************

Sekiranya anda berminat untuk mendapatkan vitamin semulajadi Shaklee yang berkualiti tinggi ini, anda boleh hubungi saya untuk sebarang pertanyaan atau tempahan.

Konsultasi secara EKSKLUSIF khas untuk anda yang memilih Sweet Moms Vitamin Shop. :)

I'm Your SHAKLEE Independant Distributor
Siti Hajar Khalid (Cik Jatt)
ID No. 907609
♥ SMS/WhatsApp : 013-4894037
♥ Follow us on Instagram : @cikjatt

* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit