Thursday, 6 March 2014

Cara Berkesan Hilangkan Sunburn dengan Cepat


Sunburn. Kulit terbakar. Yang pakai tudung tu, bila buka je tudung, nampakla belangnya. Ramai yang ada masalah ni kan.

Bila dah terlalu lama berjemur bawah matahari, alamat 'rentung' la kulit. Tapi sekarang ni memang panas sentiasa. Tak berjemur pun dah burn dah kan.

Apa itu Sunburn

Sunburn, secara ringkasnya kulit terbakar. Kulit mnjadi merah, pedih, mengelupas, hitam, itu adalah gejala-gejala sunburn.

Penembusan cahaya-cahaya UV ke dalam lapisan dalam kulit akan meyebabkan penghasilan melanin yang lebih banyak. Melanin ini akhirnya akan keluar ke bahagian luar kulit dan menyebabkan kulit kelihatan lebih gelap. Keadaan ini dikenali sebagai 'suntan'. 'Suntan' bukanlah satu petanda bahawa anda sihat. Ini kerana 'suntan' adalah respon kepada kecederaan yang berlaku akibat cahaya UV yang telah merosakkan sel-sel kulit anda.

Sunburn pula ialah proses bila kulit menjadi terbakar kerana tidak tahan dengan cahaya matahari yang mengenainya. Sunburn tidak selalunya dapat dilihat serta merta. Kadangkala ia mengambil masa sehingga 24 jam untuk melihat kerosakan sebenar yang ditanggung.


Sunburn ni kesan jangka pendek yang kita nampak. Pendedahan kepada cahaya UV ni juga mempunyai banyak kesan negatif lain seperti proses penuaan yang berlaku dengan lebih cepat, pigmentasi seperti jeragat dan lebih menakutkan lagi kanser kulit.

Langkah-langkah Perlindungan dari Cahaya Matahari
  • Menggunakan pakaian berlengan panjang dan menutup bahagian-bahagian lain yang selalunya terdedah kepada cahaya matahari. (tutup aurat tu wajib ya!) 
  • Penggunaan pakaian dari kain woven adalah yang terbaik. Pakaian pula hendaklah longgar (tidak ketat). 
  • Pakaian yang berwarna gelap memberikan perlindungan yang lebih berbanding pakaian yang berwarna cerah.
  • Makan VITAMIN
  • Amalkan penggunaan cermin mata yang boleh menyaring cahaya UV untuk mencegah cataracts.
  • Sentiasa mencari tempat-tempat redup. Bagaimanapun, perlu juga diingat bahawa pantulan cahaya matahari dari pasir, bangunan dsb masih boleh mencapai kulit anda, oleh itu penggunaan sunblock masih juga disyorkan walaupun anda berada di tempat yang redup atau semasa langit berawan tebal. (tapi jangan tinggalkan kerja ya?..kerja kat padang jangan tinggal) 
  • Gunakan lipscreen dengan SPF sakurang-kurangnya 15 untuk melindungi bibir anda
  • Pakai topi
  • Sapu losyen sunblock anda mengikut waktu yang ditetapkan atau disyorkan oleh pembuatnya, contohnya setiap sejam, dsb.

Cadangan Supplement Shaklee untuk Mencegah dan Menghilangkan Sunburn

Berikut adalah cadangan supplement yang anda boleh ambil untuk mencegah sunburn. Bagi yang sudah sunburn pun, bole amalkan supplement ni untuk menghilangkan sunburn anda.

Vitamin C
Berfungsi sebagai antioksidan yang kuat, membantu dalam penghasilan kolagen dan memberikan kulit yang lebih cerah dan gebu

Vitamin E
Berfungsi sebagai antioksidan yang kuat dan menjadi ejen perlindungan UV

B Complex
Melindungi kulit dari pancaran matahari, anti stress dan melancarkan perjalanan darah.

ESP
Sumber protein untuk penghasilan sel badan yang lebih sihat, termasuk sel kulit yang sihat dan cantik, otot, kuku dan rambut yang sihat

Collagen Powder
Memberikan kelembapan dan keanjalan  kepada kulit, mengurangkan pigmentasi, jeragat dan warna kulit yang tak sekata

Testimoni Sunburn Hilang dengan Shaklee



Supplement di atas ni sesuai juga untuk buat masker. Sebelum ni saya pernah cuba Vitamin E dan ESP sahaja. Kesan memang marvellous. Sekarang ni tambah 1 lagi, masker Vitamin C Shaklee. Series best. Next time saya kongsikan ok. Best kan Shaklee ni, berbaloi. Makan boleh, buat masker boleh. Dalaman sihat dan cantik, luaran pun cantik, insyaAllah.

Tak lama lagi dah nak cuti sekolah ni. Mesti ramai nak bawa anak jalan-jalan. So, ambil langkah pencegahan ya untuk protect kulit kita.

 
***********************************************************

Sekiranya anda berminat untuk mendapatkan vitamin semulajadi Shaklee yang berkualiti tinggi ini, anda boleh hubungi saya untuk sebarang pertanyaan atau tempahan.

Konsultasi secara EKSKLUSIF khas untuk anda yang memilih Sweet Moms Vitamin Shop. :)

I'm Your SHAKLEE Independant Distributor
Siti Hajar Khalid (Cik Jatt)
ID No. 907609
♥ SMS/WhatsApp : 013-4894037
♥ Follow us on Instagram : @cikjatt

* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit

2 comments:

Niza Yusof said...

kulit saya pun cepat sunburn..

Anie Adinie Vitamins Store said...

Tips yg berguna ..Terima kasih :)