Tuesday 11 March 2014

Sukar Hamil Akibat Telur (Ovum) Tidak Matang


Lazimnya,bila wanita berkahwin semua akan tertanya-tanya setelah beberapa bulan mengapa dan kenapa tidak hamil lagi. Maka timbullah pelbagai cerita,pandangan serta kritikan yang negatif yang merencatkan perjalanan sesebuah rumah tangga.



Malah mungkin ada suami yang mula bosan serta mencari jalan lain untuk mendapatkan cahayamata.Maka timbullah isu kahwin dua.Pekara ini mungkin menakutkan bagi isteri yang bermasalah untuk hamil.mungkin juga sudah kering airmata memikirkan nasib dan keadaan diri. Adakah anda sedar bahawa anda juga boleh hamil jika anda mengetahui punca kekurangan dalam diri anda.

Kemandulan wanita berpunca dari ketidak seimbangan hormon dalam badan. Ia terhakis dengan gaya hidup,pemakanan serta pengunaan bahan kosmetik kecantikan yang mempunyai pelbagai bahan kimia yang mematikan sel endoktrin hormon.

Dalam penyiasatan kes kemandulan, 60% tumpuan diberikan kepada pihak isteri, Punca kemandulan boleh dikesan dengan beberapa punca antaranya:

1) Kemandulan disebabkan penyakit dalam faraj
2) Penyakit dalam rahim
3) Penyakit dalam saluran tiub falopio dan kegagalan ovulasi (pengeluaran benih)

Daripada punca kemandulan diatas , 99% mengalami masalah kegagalan ovulasi iaitu pengeluaran benih(ovum). 


Pengeluaran ovum dari kilang ovari adalah sangat penting bagi seorang wanita kerana ia akan mengukur tahap kesuburan wanita tersebut.

Tiap-tiap wanita dikurniakan 2 kilang ovari ketika lahir. Ovari-ovari tersebut mempunyai 400,000 promodial dolikal iaitu sel-sel yang bakal menjadi ovum. Tetapi dalam hayat seorang wanita hanya 400 sel berjaya menjadi telur (ovum) dan yang lain akan musnah.Biasanya hanya satu telur dikeluarkan dalam satu pusingan haid dan ia dikeluarkan pada hari ke 14 setiap kali haid.

Proses pencantuman antara benih lelaki dan wanita (ovum) mungkin berhasil jika persetubuhan dilakukan ketika waktu subur iaitu ketika ovum terhasil. Jika ia terjadi maka kehamilan akan berlaku.Tetapi jika ovum tidak terhasil maka peluang untuk hamil langsung tiada.

Sedarkah anda, anda juga mungkin berdepan dengan masalah Polycystic Ovari?

InsyaAllah semua ada penawarnya.. yang penting kita berikhtihar..InsyaAllah

Petikan dari blog Dr Hamid Arshad:

 ❝ Pengeluaran ovum dari kilang ovari adalah sangat penting bagi seseorang wanita kerana ini merupakan salah satu sudut bagi mengukur kesuburannya. 

Tiap-tiap wanita biasanya dikurniakan oleh Tuhan dengan dua kilang ovari. Ketika lahir, ovari-ovari itu mempunya sebanyak 400,000 ‘promodial dolikal’ iaitu sel-sel yang bakal menjadi ovum. Tetapi dalam hayat seseorang perempuan hanya lebih kurang 400 sel berjaya menjadi telur (ovum), yang lainnya akan musnah. Biasanya hanya satu telur dikeluarkan dalam satu pusingan haid dan ia dikeluarkan pada hari keempat belas dikira selepas mula keluar haid (jika satu pusingan haid mengambil masa 28 hari), dan tidak kesemua perempuan dalam hayatnya mengeluarkan telur. 

 Proses percantuman antara benih lelaki dengan ovum perempuan mungkin berhasil jika persetubuhan berlaku pada ‘waktu kesuburan’ iaitu waktu pengeluaran ovum (ovulasi) sedang berlaku. Setiap ovum biasanya mempunyai tempoh hayat selama lebih kurang 48 jam sahaja. Jika percantuman berlaku, besar kemungkinan kehamilan akan dihasilkan tetapi jika tidak, telur ini akan musnah begitu sahaja.❞

Cadangan Supplement Shaklee
Energizing Soy Protein (ESP) 

Ia adalah protein lengkap yang mengandungi 9 asid amino yang sangat tinggi nilainya dalam pembentukan sel. Protein ialah makanan asas kepada sel. Sel yang sihat akan memudahkan proses yang berkaitan persenyawaan, perlekatan telur dan lain-lain. ESP merupakan sumber protein biologi yang lengkap berasaskan tumbuhan yang secara semulajadi rendah lemak, bebas kolestrol dan kaya dengan asid amino penting.
 
GLA Complex 

Diamalkan oleh wanita, terutama yang menghadapi masalah haid tidak teratur. Gamma Linolenic Acid (GLA) bantu wanita hasilkan cecair serviks yang subur & berkualiti, yang juga dikenali sebagai “Mukus serviks putih telur (egg white cervical mucus)”. Cecair serviks jenis ini sangat subur, nipis, berair, cerah & likat, dan sangat2 membantu sperma berenang terus ke uterus, ke Tiub Fallopio, dan ke telur (ovum). Tambahan, cecair serviks yang sangat subur ini juga akan bantu sperma hidup lebih lama iaitu sehingga 5 hari di dalam Tiub Fallopio, yang mana akan membantu proses persenyawaan walaupun anda tidak melakukan hubungan seksual semasa si isteri sedang subur (waktu ovulasi).
 
Zinc Complex 

Zinc membantu membantu menghasilkan telur yang matang dan berkualiti. Zink juga digunakan untuk kesuburan bagi wanita kerana zink akan melindungi sperma dari bakteria, di dalam vagina.

 
***********************************************************

Sekiranya anda berminat untuk mendapatkan vitamin semulajadi Shaklee yang berkualiti tinggi ini, anda boleh hubungi saya untuk sebarang pertanyaan atau tempahan.

Konsultasi secara EKSKLUSIF khas untuk anda yang memilih Sweet Moms Vitamin Shop. :)

I'm Your SHAKLEE Independant Distributor
Siti Hajar Khalid (Cik Jatt)
ID No. 907609
♥ SMS/WhatsApp : 013-4894037
♥ Follow us on Instagram : @cikjatt

* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit

No comments: