Monday 14 December 2015

9 TIPS Pemakanan Dan Amalan Penting Untuk Ibu Hamil


Setiap ibu hamil pasti mahukan proses kehamilan yang sihat tanpa sebarang komplikasi. Anda boleh meningkatkan peluang anda untuk menikmati kehamilan yang sihat dengan mengikuti langkah-langkah mudah ini.


9 TIPS Pemakanan Dan Amalan Untuk Ibu Hamil

1. Dapatkan penjagaan prenatal

Penjagaan prenatal membolehkan anda mengawasi kesihatan anda, mengawasi perkembangan dan tumbesaran bayi anda, serta membolehkan sebarang masalah/komplikasi dikesan lebih awal. 

2. Amalkan diet seharian yang sihat dan seimbang lengkap dengan nutrisi yang diperlukan


Diet seharian mestilah lengkap dengan protein, karbohidrat, lemak, air, vitamin dan mineral penting yang diperlukan untuk tubuh ibu dan perkembangan bayi. Pengambilan nutrisi yang tidak lengkap meningkatkan risiko komplikasi semasa hamil, semasa bersalin dan selepas bersalin. Ibu hamil yang kekurangan nutrisi juga boleh menyebabkan bayi mengalami pelbagai masalah kesihatan.

3. Ambil vitamin prenatal


Kehamilan menyebabkan keperluan sesetengah vitamin dan mineral meningkat terutama zat besi, asid folik, vitamin D, kalsium, magnesium dan sebagainya. Kesibukan harian dan cara penyediaan makanan sering menyebabkan ibu hamil gagal mendapatkan kesemua nutrisi penting dalam kuantiti secukupnya. Jadi, ibu hamil disarankan untuk mengambil vitamin prenatal agar ruang-ruang kosong itu dapat diisi dengan sempurna

4. Kerap melakukan senaman 


Hamil tidak bermakna anda tidak boleh bersenam dengan syarat elakkan senaman lasak yang membahayakan anda dan kandungan. Senaman juga baik untuk mempersiapkan otot-otot anda untuk proses bersalin yang memenatkan.

5. Dapatkan rehat secukupnya 


Ibu hamil sememangnya mudah penat. Akur pada kehendak badan anda. Rehat yang cukup juga boleh mengelakkan stress.

6. Kurangkan pengambilan kafein 



Pengambilan kafein berlebihan meningkatkan risiko keguguran, menyebabkan sakit kepala dan sakit ulu hati serta menghalang badan anda dari menyerap vitamin dan mineral yang diperlukan.

7. Jumpa doktor gigi 


Perubahan hormon semasa hamil meningkatkan risiko anda mendapat jangkitan oral. Kajian menunjukkan sesetengah bakteria boleh memasuki salur darah bayi melalui darah ibu dan menyebabkan jangkitan pada bayi. Jadi, jaga kesihatan oral anda.

9. Jaga kesihatan emosi 


Emosi yang sihat dan stabil boleh mengelakkan stress dan tekanan perasaan yang boleh menyebabkan komplikasi kehamilan. Jadi cerialah selalu.

Thanks for reading

Semoga bermanfaat :)

No comments: