Wednesday 9 December 2015

Cara Hilangkan Parut Dan Pantang-larang Demam Campak


Boleh dikatakan semua orang akan mengalami demam campak tidak kira samada waktu kecil ataupun sudah dewasa. Kalau kena time kecik tu okla, tapi kalau dah tua-tua pun kena demam campak lagi? Aduhh, ngeri kan, ngeri bila fikirkan parut-parut yang bakal penuh kat muka lepas tu.

Lazimnya, bila dah kena demam campak ni, apa yang boleh kita buat ialah ikhtiarkan supaya campak tu dapat dikeluarkan dari badan dengan cepat dengan cara minum air kelapa. Dan bagi menghilangkan gatal, orang tua-tua pesan guna daun semambu.

Tapi satu masalah susulan apabila demam dah reda, masalah yang paling besar yang amat memeningkan ialah, parut demam campak yang tak hilang-hilang sampai sekarang.

Parut akibat demam campak ni memang agak susah sebenarnya nak dihilangkan. Tambahan pula demam campak yang jenis besar dan merah seperti jerawat tu. Parut boleh menjadi kekal jika tidak dijaga dengan betul malah ada juga orang tua-tua cakap jangan makan kicap. Nanti berbekas hitam kan. Kalau tak ikut pantang-larang waktu kena demam campak ni, memang parut betul-betul susah nak hilang tau.


5 Pantang-larang Demam Campak

1. Jangan kena air hujan
Dikhuatiri parut besar akan kekal. Walaupun dah sembuh, sebaiknya jangan kena air hujan untuk 2-3 minggu.

2. Jangan garu atau kopek kuping campak
Nanti parut campak akan kekal dan lebih teruk lagi bakteria akan membiak. Macam jerawat jugakla, kan dilarang picit-picit jerawat tu.

3. Jangan makan makanan yang bergoreng dan ditumis
Jangan makan makanan yang berminyak atau ditumis. Ini akan menambahkan kegatalan. Hanya masakan kukus, rebus dan bakar tanpa minyak je boleh

4. Jangan makan makanan yang gatal
Jangan makan ayam, atau daging, juga akan menyebabkan kegatalan kronik. Ikan2 yg gatal pun x boleh.

5. Jangan mandi guna sabun
Elakkan mandi menggunakan sabun sebab sabun kan mengandungi bahan kimia. Takut nanti kena infeksi pulak.

Cara Hilangkan Parut Demam Campak

Banyak juga kita dengar petua orang-orang tua untuk hilangkan parut demam campak ni.
Yang pernah saya dengar, guna air asam jawa la, daun pisang la, aloe vera gel la...

Tahap keberkesanannya tu saya tak pasti sangat. InsyaAllah membantu juga petua-petua tu rasanya, cuma antara rajin dengan tidak jer la nak buat semua tu. Dan, biasanya cara-cara macam ni mungkin ambil masa sikit, kena banyak-banyak bersabar.

Apa yang saya nak kongsikan di sini adalah salah satu cara yang mudah dan berkesan untuk hilangkan parut demam campak ni, iaitu dengan pengambilan supplements Shaklee.

Antara cadangan supplements untuk membantu menghilangkan parut...

Protein (ESP Shaklee)
  • Protein membantu memulihkan sel yang rosak. Ia menghasilkan sel baru dan sel-sel mati dan lama dapat disingkirkan dan digantikan dengan sel-sel baru yang lebih sihat. 
  • Merangsang regenerasi kulit dan otot, memulihkan kedutan, sebagai anti penuaan, mengembalikan keserian kulit dan kelembutan otot, sekaligus mempercepatkan pemulihan luka dan menghilangkan parut.
  • Protein mengekalkan kulit muda. Ia mempunyai asid amino yang membantu membina otot manusia, kuku, rambut, darah organ, kelenjar dan juga kulit.
  • Protein memastikan sel hidup sihat dan sempurna bagi membolehkan ia dapat menyerap semua nutrien dan vitamin dengan optimum.


Vitamin E
  • Vitamin E adalah antioksidan yang tinggi, yang membantu melindungi sel- sel badan dengan menghapuskan radikal bebas yang boleh merosakkan sel kulit
  • Membantu mengelak kerosakan pada memberan sel, dan kajian menunjukkan ia membantu memulihkan kulit dan menghilangkan parut.
  • Menjadikan kulit lebih segar dan muda dengan membantutkan penuaan sel yang disebabkan oleh radikal bebas.
  • Membaiki tekstur kulit
  • Melindungi kulit dari sinar ultra ungu yang boleh menjadikan parut lebih teruk
Vitamin C
  • Sebagai antioksidan kuat yang melindungi kulit daripada pencemaran udara.
  • Membina kolagen kulit yang telah rosak.Merangsang pembentukan dan peningkatan produksi kolagen kulit, yang akan menjaga kekenyalan, kelenturan serta kehalusan kulit. Bagi yang mempunyai budget besar, amat disarankan untuk mengambil Shaklee Collagen Powder untuk kesan yang lebih bagus dan cepat
  • Mencerahkan kulit. 
Ramai yang telah berjaya dan kulit kembali kepada asal tanpa sebarang parut, malah makin cantik berseri-seri lagi.

Tak percaya?

Saya nak kongsi pengalaman salah seorang rakan saya, Puan Najihah Razali, yang telah mengalami demam campak ketika mengandung. Kalau tengok kulit beliau sekarang, memang tak sangka tau dulu penuh parut. Cantik sangat kulit Puan Najihah ni, bersih, cerah dan glowing!

Nak tahu apa rahsia beliau, jom ikuti pengalaman beliau..


Assalammualaikum,

Orang kata bila dewasa kena chicken pox, sakit dia lagi semacam kan. Dan semakin meningkat usia, parut semakin susah nak hilang.

Kena chicken pox semasa mengandung, memang saya tidak fokus langsung untuk baiki kulit, fokus saya memang untuk kesihatan bayi dalam kandungan je.

Memang pasrah la bila rakan ofis ada yang mengejek ' Eeee buruk dah muka dia'. Mungkin sekadar bergurau tapi panas juga la telinga masa tu hahahaha.

Lebih malu lagi dengan suami la, muka comot semacam kan. Kena la juga tepek foundation dan bedak sebab malu nya dekat suami. Tapi rimasnya sebab saya ni pulak memang jenis tak berbedak apa lagi foundation. Rasa kulit tak dapat bernafas dan parut pun tak elok-elok juga kan.

Sampai lah satu hari saya ambil gambar dan baru saya perasan yang parut semakin memudar. Bila diterangkan oleh upline saya, rupanya dalam Set Hamil Shaklee pun ada vitamin untuk kulit iaitu ESP, BComplex dan Sustained Release Vita C.

Alhamdulillah seronok sangat rasa. Selepas habis pantang pula, saya tambah Vita E Complex dan suami perasan perubahan kat kulit. Dia kata nampak berseri-seri, kalau tak dulu kulit nampak kusam je. Saya pun perasan yang sama, rasa tona kulit semakin sekata.

Nak dapatkan kulit yang cantik, bukan sahaja perlu jaga dari luar tapi perlu jaga dari dalaman juga. Set Kulit Shaklee memang pilihan saya, lebih sihat dan lebih cantik dengan vitamin semulajadi!

 Dengan pengambilan yang betul dan konsisten, pasti akan ada hasil yang positif!

Anda mungkin juga berminat dengan cara hilangkan parut jerawat berlubang dan cara hilangkan parut kemalangan
 
Jangan biarkan masalah parut menghantui anda ok. Cheer up!
If berminat untuk mencuba Shaklee, jangan segan-segan contact saya k.

 
***********************************************************

Sekiranya anda berminat untuk mendapatkan vitamin semulajadi Shaklee yang berkualiti tinggi ini, anda boleh hubungi saya untuk sebarang pertanyaan atau tempahan.

Konsultasi secara EKSKLUSIF khas untuk anda yang memilih Sweet Moms Vitamin Shop. :)

http://cikjatt.blogspot.com/2013/09/promosi-cara-untuk-mendapat-keahlian.html

I'm Your SHAKLEE Independant Distributor
Siti Hajar Khalid (Cik Jatt)
ID No. 907609
♥ SMS/WhatsApp : 013-4894037
♥ Follow us on Instagram : @cikjatt

* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit

No comments: