Thursday 3 December 2015

Punca Sukar Hamil Dan Tips Tingkatkan Kesuburan Dengan Vitamin


Setiap pasangan suami isteri pasti mahukan cahaya mata sebaik mendirikan rumahtangga. Ada yang bernasib baik, mudah hamil. Tetapi bagi mereka yang tidak hamil dalam tempoh masa yang lama selepas berkahwin, pasti tetanya-tanya apakah masalah mereka sehingga sukar untuk hamil. Pastinya pasangan ini mudah stress atau tertekan apabila melihat sanak saudara serta rakan-rakan sudah memiliki zuriat sedangkan anda sudah berkahwin lama tetapi masih belum dikurniakan anak.
Pasangan yang mengalami masalah kesuburan ialah pasangan yang telah berkahwin lebih 1 tahun tetapi masih belum mendapat zuriat sedangkan mereka tidak menggunakan sebarang alat pencegah hamil. 
 
 
Sekiranya hal ini terjadi pasangan tersebut wajib segera merujuk kepada doktor untuk mengetahui perihal sebenar dan rawatan susulan. Gangguan pada sistem reproduktif wanita dan penurunan kualiti dan kuantiti sperma dikatakan menjadi punca masalah kesuburan.

Punca Masalah Kesuburan Suami Dan Isteri

Sebenarnya, ada banyak penyebab yang menjadikan seseorang wanita itu tidak boleh hamil.
Ia boleh jadi kerana wanita itu sendiri yang…
  • Mengalami obesiti
  • Mengalami kekurangan nutrisi
  • Tiub falopian tersumbat
  • Telur yang tidak matang
  • Faktor usia
  • Mengalami masalah pada rahim misalnya fibroid, cyst atau endometriosis
  • Terlalu kurus
  • Kurang ‘cecair kesuburan’
Atau berpunca dari lelaki…
  • Sperma yang tidak sihat
  • Sperma tidak cukup banyak
  • Sperma tidak matang
  • Masalah ejakulasi
Atau kedua-dua sekali…
  • Waktu bersama yang tidak kena pada waktu ovulasi
  • Kurang bersama suami isteri
Faktor-faktor di atas harus ditangani dengan cara yang berbeza. Oleh itu, pasangan yang belum mempunyai anak harus tahu punca dan penyebab kenapa mereka terhalang untuk mendapat cahaya mata.

Antaranya adalah melaui pemerhatian, misalnya masalah kegemukan, terlalu kurus, kurang nutrisi, usia… boleh dilihat dan dinilai dengan mata kasar. Manakala isu-isu lain harus disahkan oleh pakar. Seeloknya bertemu dengan pakar untuk mengetahui masalah sebenar. Ini kerana beberapa perkara di atas harus menjalani prosedur perubatan, misalnya tiub Falopian yang tersumbat.

Tips Tingkatkan Kesuburan Dengan Vitamin

Walau bagaimana pun, terdapat beberapa vitamin yang sangat penting untuk meningkatkan kesuburan lelaki dan wanita.


1. Asid Amino (protein) - ESP Shaklee

L-carnitine adalah asid amino yang sangat penting untuk kematangan sperma dan metabolisma sperma. Kekurangan L-carnitine  menyebabkan jangkahayat sperma tidak bertahan lama.

2. Antioksidan - Vitamin C, Vitamin E, Vivix

Kajian menunjukkan bahawa pengambilan antioksidan meningkatkan kualiti sperma. Kekurangan antioksidan menyebabkan sperma menjadi kurang berkualiti.

3. Zinc - Zinc Complex 

Zinc memainkan peranan yang sangat penting dalam hal kesuburan lelaki dan perempuan. Kekurangan zinc mengganggu ovulasi dan juga penghasilan sperma.

4. Asid lemak perlu Omega 6 & Omega 3 - GLA Complex dan Omega Guard

Asid lemak perlu ini amat penting untuk kestabilan hormon, penghasilan mukus (cecair kesuburan), meningkatkan ovulasi dan menguatkan rahim.

5. Zat besi - Vitalea

Menurut kajian, wanita yang kekurangan zat besi bakal mengalami masalah ovulasi dan telur yang tidak sihat. Ini sekaligus mengurangkan kemungkinan untuk hamil sebanyak 60%!

6. Vitamin B12 - B Complex

Bukan saja asid folik penting untuk mengelakkan spina bifida, tapi vitamin B12 amat penting untuk penghasilan sperma yang sihat serta lapisan dinding rahim yang tebal semasa proses ovulasi sebagai persediaan untuk hamil. Jika lapisan ini tidka cukup tebal, ia akan memungkinkan terjadinya keguguran.

Jangan tunggu-tunggu lagi untuk cuba vitamin-vitamin dan nutrisi kesuburan dari Shaklee. Sudah ada ramai yang berjaya hamil walaupun disahkan separa mandul.

Insya-Allah kita cuba yang terbaik, mudah-mudahan Allah memudahkan rezeki cahaya mata buat anda.
Saya kongsikan kisah Puan Ain, yang sejak sebelum kahwin mempunyai masalah haid yang tidak teratur, tetapi akhirnya dengan izin Allah dan ikhtiar dengan supplements Shaklee, akhirnya beliau telah berjaya hamil anak pertama.  Dan Puan Ain sekarang tengah berpantang anak yang kedua. Alhamdulillah :)


Assalammualaikum wbt.

Nama saya Nurul Ain Najwa Rosli, sudah berumur 28 tahun pada bulan November ini. Actually saya adalah staff kepada Master Hadhatina dan Master Kamarul.

Alhamdulillah, saya juga telah diberi peluang oleh mereka untuk saya kongsi testimoni saya kepada semua. Bagi saya cerita saya ini akan memberi inspirasi kepada semua pasangan yang baru berkahwin dan yang ingin mempunyai zuriat. Sebelum saya bercerita dengan lebih lanjut, saya juga seorang SID yang baru mendaftar pada tahun ini. Saya memang sangat menyukai Shaklee ini sebelum saya mendaftar sebagai ahli lagi.

Saya ingin bercerita tentang pengalaman dahulu sebelum mempunyai anak lagi. Alkisahnya bermula sebelum saya menjadi ahli Shaklee. Untuk makluman, saya berkahwin pada 13 September 2013. Memang sebelum saya berkahwin lagi saya mempunyai masalah haid yang tidak teratur atau lebih dikenali sebagai masalah hormon yang tidak stabil.

Orang cakap jika kita mengalami masalah di atas, agak sukar untuk hamil. Memang benar pada saya, setelah tunggu hampir 3 bulan, saya masih tidak hamil dan period saya pun masih tidak teratur.

Sampailah satu hari tu, kawan saya consult saya untuk ambil Set Kesuburan Shaklee. Dalam set kesuburan tu ada 3 produk yang perlu saya ambil iatu GLA Complex, Alfalfa Complex dan ESP. Apa salahnya saya mencuba kan. Ni pun atas sokongan suami saya jugak. GLA Complex tu saya ambil untuk menjadikan hormon saya stabil dan period saya akan teratur. Ia mengandungi Vitamin E dan gamma linolenic acid (GLA) yang juga memperbaiki simptom PMS seperti kesakitan dan hilang mood.

Alfalfa Complex pula membantu atasi masalah keputihan, masalah haid yang tidak teratur atau senggugut/ sakit pinggang yang melampau tatkala di datangi haid.

Akhir sekali, saya ambil ESP yang sangat disukai ramai ni. ESP merupakan salah satu produk untuk membantu dalam meningkatkan kesuburan yang mana penting dalam persediaan rahim menerima janin.

Sangat bersyukur setelah 3 bulan konsisten mangambil set kesuburan ini, memang period saya kembali teratur setiap bulan dan saya telah dikejutkan dengan berita gembira yang saya telah hamil anak pertama pada masa itu.

Dahulunya lama kami berdua sahaja then selepas itu Alhamdulillah kami telah bertiga.

Saya fikir saya memang tidak boleh hamil, tapi Allah itu maha berkuasa. Saya juga sedang hamil anak kedua. Saya bersyukur sangat kerana diperkenalkan dengan Shaklee. Vitamin Shaklee ini hanyalah sebahagian daripada usaha sahaja.

Taraf kesihatan pada suami isteri turut menjadi faktor utama kesuburan, dan pastinya rezeki ini datang dari Allah Yang Maha Esa. Amin.

Love U Shaklee 


 
***********************************************************

Sekiranya anda berminat untuk mendapatkan vitamin semulajadi Shaklee yang berkualiti tinggi ini, anda boleh hubungi saya untuk sebarang pertanyaan atau tempahan.

Konsultasi secara EKSKLUSIF khas untuk anda yang memilih Sweet Moms Vitamin Shop. :)

http://cikjatt.blogspot.com/2013/09/promosi-cara-untuk-mendapat-keahlian.html

I'm Your SHAKLEE Independant Distributor
Siti Hajar Khalid (Cik Jatt)
ID No. 907609
♥ SMS/WhatsApp : 013-4894037
♥ Follow us on Instagram : @cikjatt

* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit

No comments: