Thursday 21 March 2013

INFO VITAMIN : Kenali RDA Dalam Pemakanan dan Suplemen


Nak makan sesuatu supplemen, biarla makan dengan berilmu, supaya apa yang kita makan nanti tidak mendatangkan mudarat kepada kita.

Bersambung dari entry sebelum ni, entry kali ni masih lagi berkaitan dengan RDA (Recommended Daily Allowance).

"Kau makan vitamin? Kau tak takut overdose ke. Bahaya tau" kata Farah kepada kawannya Siti

Benarkah pengambilan suplemen boleh menyebabkan overdose yang memudaratkan kesihatan?

OK mula2 kita kenali dulu apakah itu RDI. RDI adalah Reference Daily Intake sebagai guideline untuk pengambilan makanan harian kita. Dalam RDI ada pelbagai elemen, dan untuk benchmark orang sihat, RDA (Recommended Dietary Allowance) digunakan sebagai penanda aras agar kita tidak malnutrisi - tidak terlalu kurang atau terlalu lebih.


Rajah di atas menunjukkan RDA yang berada pada paras terendah dalam julat nutrisi optimum. Diet orang biasa kebanyakannya berada dalam julat 'marginal' dan pengambilan suplemen membantu tubuh untuk mendapatkan nutrisi ke peringkat RDA.

UL atau Tolerable Upper Limit adalah jumlah nutrisi yang boleh diterima tubuh sebelum ia mengalami overdose yang menyebabkan toksik.

Jadi dengan pengambilan vitamin dan mineral mengikut saranan tidak akan menjadikannya toksik. Kecuali bila badan mempunyai masalah untuk menggunakan vitamin atau mineral tersebut, ia mungkin memberi kesan yang tidak elok.

Hakikatnya zaman ini memerlukan sokongan dari suplemen memandangkan produk makanan mengalami kehilangan nutrisi dan pencemaran alam merosakkan tubuh kita dengan bertambahnya radikal bebas.

Sebenarnya suplemen kini bukan lagi pilihan tapi keperluan.

Credit


I'm Your SHAKLEE Independant Distributor
Siti Hajar Khalid (Cik Jatt)

ID No. 907609
♥ SMS/WhatsApp : 013-4894037
♥ Email : cikjattshop@yahoo.com
♥ Fanpage : Sweet Mom Vitamin Center

* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit

No comments: